כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

מחירי דירות עשרות עצורים בעימותים בין המשטרה למשתתפי ההפגנה בת"א

עשרות אלפים הפגינו: "במקום לעניים נותנים לעשירים"; שטייניץ: "במהלך השנה נראה שינוי במחירים"

  • כ"ב תמוז התשע"א
מחירי דירות  עשרות עצורים בעימותים בין המשטרה למשתתפי ההפגנה בת"א

המשטרה עצרה הלילה (ראשון) עשרות ממשתפי מחאת האוהלים, שהתקהלו וחסמו כבישים בתום ההפגנה ברחבת מוזיאון תל אביב. העימותים בין כוחות המשטרה לבין המפגינים נמשכו שעות ארוכות.

עשרות אלפי אנשים יצאו אמש (ש') מביתם והגיעו למרכז מחאת האוהלים בשדרות רוטשילד בתל אביב סמוך לשעה 20:00 בערב. צעירים, משפחות, מבוגרים, תנועות נוער, נציגי מפלגות, סטודנטים ורופאים הציפו את שדרות רוטשילד וצעדו לכיוון רחבת מוזיאון ת"א דרך רחוב מרמורק אל צומת הרחובות אבן גבירול, קרליבך, יהודה הלוי ולסקוב שנסגרו לתנועה. המפגינים נעצרו מול מגדל גינדי וצעקו "במקום לעניים נותנים לעשירים".

מחאת הדיור - ההפגנה בת"א
מחאת הדיור
צילום: כהן טל
1234567891011
ההמונים נשאו דגלי ישראל, שלטים וצעקו: "ביבי תתפטר", "העם דורש צדק חברתי" וגם - "התשובה להפרטה- מהפכה". עם השלטים והצעקות את הרחוב הציפה אווירת מהפכה חברתית שלא נראתה בישראל שנים ארוכות. "דירות הן לא מותרות" צעקו המפגינים הצועדים בדקות אלה לכיוון רחבת מוזיאון תל אביב. המפגינים שרים "ריח של מהפכה", "לשנה הבאה בני חורין"; "אי אפשר יותר לשכוח - לאזרח יש כוח"; לא רוצים צדקה רוצים צדק"; הון שלטון - עולם תחתון"; "דור שלם דורש דיור".

צילום: אי–פיבין נושאי השלטים והדגלים פעילי תנועת מרצ שנשאו שלטים עם הסיסמה דיור ציבורי, וגם נציגי חד"ש שנשאו שלטים עם הסיסמה ''כשהממשלה נגד העם העם נגד הממשלה''. עוד הצטרפו למחאה נציגי הקהילה ההומו-לסבית שנשאו את דגל הגאווה. התהלוכה לכיוון רחבת מוזיאון תל אביב הפכה המונית כאשר שדרות שאול המלך נסגרו גם הם לתנועה. מלבד נושא הדיור הציבורי נראה כי אל המאבק הצטרפו כל מי שחש בתחלואי החברה הישראלית.

עצרת מחאת הדיור, הערב
צילום: ירון כהן-צמחהתאחדות הסטודנטים, השותפה למחאה, מימנה אוטובוסים שמסייעים למפגינים מהמאהלים להגיע לתל אביב. עד כה, יצאו בעיקר אוטובוסים מירושלים.

על פי מארגני המחאה, הסעות נוספות יצאו מחולון, כפר סבא, באר שבע, קרית שמונה, נהריה, חיפה, נתניה, רמת גן, ראשון לציון והוד השרון. בנוסף, המארגנים מנסים לסייע למפגינים להגיע באמצעות תיאום נסיעות משותפות בדף הפייסבוק שלהם.

שר האוצר יובל שטייניץ, אמר הערב כי "יש מצוקת דיור אמיתית. הרפורמה של מינהל מקרקעי ישראל תסתיים בתוך שבועיים-שלושה בכנסת. עלינו ב-50% בהתחלות בנייה השנה. בנוסף, יש תהליכים מרחיקי לכת של מסוי - עידוד לבעלי משרדים למכור דירות למגורים. התחלנו לפעול במרץ - ובמהלך השנה הקרובה נראה תוצאות במחירים ובהיצע".

בנוגע למחאת הרופאים, אמר שר האוצר כי "היינו לקראת ההסכם עם הרופאים. צריך לשפר את מערכת הבריאות, אבל אם יש מחלוקות אסור לנהל את הוויכוח על גב החולים.
עכשיו הרופאים חוזרים מטיוטת ההסכם - ואני קורא להם להגיע לבורררות מוסכמת".

צילום: אפלבאום תומראבי שמחון, היועץ המיוחד של שר האוצר יובל שטייניץ, אמר היום בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2 כי "לפני שנתיים, עם השבעת הממשלה החדשה, דיברו שטייניץ ונתניהו על בלימה ותנופה. הם הכינו תוכנית גדולה, והרבה עיתונאים זילזלו בכך. עברו שנתיים, הבלימה הצליחה, היתה תנופה, המשק צומח, והשאלה היא - לאן עכשיו. הגיע הזמן שנשאל את עצמנו איך אנחנו מחלקים את התוצר באופן טוב יותר לציבור. מחירי הדיור יקרים מדי - והם ירדו בשנה הקרובה".

המשנה לרה"מ השר סילבן שלום (ליכוד) קרא הערב לממשלה "לטפל במצוקות החברתיות שעולות מהשטח, אחרת הליכוד ישלם על זה מחיר".

שלום המשמש כשר לפיתוח הגליל והנגב, והשר לפיתוח איזורי אמר כי "גם ב- 99' וגם ב- 92' הנושאים החברתיים היו בראש הסדר הציבורי והליכוד שילם על כך מחיר פוליטי כבד".

בהתייחסו למחאה החברתית של הצעירים כי מדובר במחאה אותנטית רחבה שמעלה את הנושאים החברתיים על סדר היום. "זה הזמן לשינוי סדרי העדיפויות. להתמקד בנושאים החברתיים ולעבור לסדר יום אזרחי, לשים את האזרח במרכז". שלום קרא להקים רשות לאומית לצעירים שתרכז ותטפל בכל הנושאים הקשורים לצעירים בתקופה המעצבת של חייהם.

מחאת האוהלים מסרבת לדעוך

החרדים מצטרפים למחאת הדיור

60 חרדים מבני ברק בילו את השבת האחרונה באוהלי המחאה בשדרות רוטשילד בתל אביב. בצהרי שבת ציינו מארגני המחאה כי הם צופים הגעתם של 2,000 חרדים נוספים מבני ברק להפגנה ההמונית בכיכר הבימה וכי הם מקבלים אותם בזרועות פתוחות.

העיר בני ברק סובלת שנים ארוכות ממצוקת דיור גוברת, המתאפיינת במחסור בדירות מגורים, שהוביל לזינוק במחירי הדירות בעיר. בין הסיבות המרכזיות למצב, ניצול של כל עתודות הקרקע בעיר, והיעדר יכולת לבנות לגובה בגלל איסור הלכתי להשתמש במעלית שבת. כתוצאה מכך בני ברק היא העיר היחידה בישראל, בה מחיר הדירה יורד ככל שעולים קומה בבניין, כאשר אין בנייה בעיר של יותר משבע קומות.

כתוצאה מהמצב, בני ברק היא אחת הערים הצפופות והיקרות בישראל, ותופעת חריגות הבנייה בה נפוצה במיוחד. תופעה נוספת האופיינית לשנים האחרונות, היא זליגה של תושבי מרכז בני ברק לשכונת פרדס כץ, שהביאה גם לעלייה במחירי הדירות בשכונה, וכן אל העיר אלעד, המהווה אחת מאלטרנטיבות הדיור הבודדות עבור המגזר החרדי באיזור המרכז.

מארגני מחאת הדיור: "אנחנו מחבקים את הארגונים שהצטרפו אלינו"

במהלך השבוע האחרון, נדמה היה כי כיוון המחאה כנגד הדיור היקר בישראל, הולך ואובד נוכח הצטרפותם של ארגונים רבים למרכז האוהלים ברוטשילד, שם השמיעו את זעקתם גם בנושאים שאינם קשורים לדיור. אל המחאה הצטרפו הארגונים: דרור ישראל, הנוער העובד והלומד, השומר הצעיר, ארגון העובדות הסוציאליות, ארגוני המורים, איגוד המוניות ומובילי מחאת הקוטג' המוחים על יוקר המחייה. "אנחנו מחבקים את כל מי שצטרף אלינו" אמרו מארגני מחאת האוהלים. "כל מאבק חברתי צודק הוא רצוי ומבורך". המארגנים הוסיפו: "זנחו אותנו, דרכו עלינו, והממשלה הפגינה חוסר התייחסות בוטה למצוקה שאנחנו מעלים כבר שבוע. ראש הממשלה ביבי נתניהו שהוזמן יותר מפעם אחת להגיע לאוהלים לא עשה את זה ולא יצר איתנו קשר אפילו לא בעקיפין. שום פיתרון ממשי לא ניתן וברור שהודל"ים לא יפתרו את הבעיה".

בעצרת הערב צפויים להשתתף ארגונים נוספים שתומכים במאבק הצעירים נגד יוקר מחיר הדיור והמחייה בישראל בהם הרופאים המתמחים, המוחים נגד הסכם השכר המתגבש בין הרופאים למשרד האוצר, שאף שוקלים להקים אוהל מטעמם במאהל שבתל אביב, וקבוצת המחאה נגד מחירי המזון, שהחלה בחרם הקוטג' שישתתפו גם הם בעצרת המחאה.

כמו כן צפויים לשתתף ארגון השומר הצעיר, וייתכן שגם ארגון העובדים הסוציאלים שמחו בשנה האחרונה על תנאי שכרם. למחאה יצטרפו תנועות נוספות לדיור בר השגה. ארגונים חברתיים נוספים הביעו תמיכה במחאת האוהלים, ומארגניה מעריכים כי בעצרת בשבת ישתתפו עשרות אלפי אנשים.

מאז שהוקם מאהל המחאה בשדרות רוטשילד בתל אביב ביום חמישי שעבר הוקמו מאהלים נוספים בבאר שבע, ירושלים, קרית שמונה, עפולה, חיפה, ראשון לציון רחובות, שדרות ופרדס חנה.

במהלך השבוע ביצעו אגודות הסטודנטים פעולות מחאה שונות ברחבי הארץ בהם חסימת כבישים וצמתים. האחרונה התרחשה ביום שישי כשסטודנטים הסתננו למתחום הולילנד בירושלים ותלו בו שלט בו נכתב "מבנה זה יומר לטובת דיור בר השגה".

יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי, אמר כי "הדרישות שלנו מאוד פשוטות וברורות - הכנסת פרק לדיור בר השגה בחוק הווד"לים, הקצאת סכום משמעותי לטובת סבסוד בנייה המיועדות לשכירות ארוכות טווח והרחבת מעונות הסטודנטים בפריפריה".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}