כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

ראשי הישיבות בכינוס מחאה: "לא מוכנים להמשיך עם ביקורות כאלו!"

ראשי הישיבות ובכירי המפלגות החרדיות השתתפו בכינוס מחאה ב'בית שמעיה' • ועדה של ראשי ישיבות תציג תוך שבוע את "דרך הביקורת הנכונה" • דורשים: "בשבוע זה יוקפאו כל הביקורות" • מתוכנן: כנס של כל ראשי הישיבות בארץ • צפו בהחלטות הכינוס • יעקב כהן מגיש: גלריית ענק • וידאו

ראשי הישיבות בכינוס
ראשי הישיבות בכינוס



ראשי הישיבות ובכירי נציגי המפלגות החרדיות השתתפו במוצאי שבת בכינוס מחאה מיוחד - שזכה לתמיכה חסרת תקדים מצד גדולי ישראל - בישיבת 'בית שמעיה' בבני-ברק, תחת המסר של "אל תפגעו בכבוד התורה", בעקבות הביקורת השערורייתית של פקחי משרד האוצר בישיבה.

פקחי האוצר, שהגיעו אל ישיבת 'בית שמעיה' בבני-ברק, ביזו את ראש הישיבה, הגר"ש אנגלנדר, מול מאות תלמדיו, כאשר דרשו כי יפסיק מיד את ה'שיעור כללי' שמסר.




עוד בנושא:
חוצפה • הפקחים דרשו מראש הישיבה להפסיק השיעור
איגוד הישיבות דורש מצאיידה: "פטר את המפקח החצוף"
התפתחות דרמטית • החשכ"ל לגפני: נתנצל בפני ראש ישיבת 'בית שמעיה'
ביקור פתע • סגן השר מוזס בישיבת 'בית שמעיה'
ראשי ישיבות וח"כים מתכנסים ב'בית שמעיה' • "אל תפריעו לנו ללמוד"
הגר"ע במכתב לכינוס ראשי הישיבות ב'בית שמעיה': "שמעתי ותרגז בטני"

אל הכינוס הגיעו ראשי ישיבות מכל רחבי הארץ, הרבנים הגאונים: רבי ברוך דב פוברסקי ראש ישיבת פוניבז׳, רבי יצחק אזרחי מראשי ישיבת מיר, רבי יצחק הקר ראש ישיבת גרודנא, רבי מנחם צבי ברלין ראש ישיבת רבינו חיים עוזר, רבי חיים כץ, רבי ירחמיאל אונגרישר ראש ישיבת בית מדרש עליון, רבי נתן זוכובסקי, רבי משה מרדכי חדש ראש ישיבת אור אלחנן, רבי מנחם יעקובזון, רבי צבי כץ, רבי צבי רוטברג ראש ישיבת בית מאיר, רבי בצלאל פנחסי, רבי שמואל מרקוביץ ראש ישיבת פוניבז', ורבי יגאל רוזן ראש ישיבת אור ישראל, וכמובן המארח, הגר"ש אנגלנדר, ראש ישיבת בית שמעיה.

לצידם השתתפו יו"ר תנועת ש"ס ושר הפנים אלי ישי, סגן שר האוצר יצחק כהן, יו"ר הסיעה אברהם מיכאלי, סגן שר החינוך מנחם אליעזר מוזס, ויו"ר ועדת הכספים משה גפני.

כן השתתפו בכינוס נציגי איגוד מנהלי הישיבות הרב שלמה ברילנט, הרב אברהם פרידמן והרב צבי רוט.

במהלך הדיון החליטו הנאספים לקרוא למשרד האוצר להחזיר את הביקורות למתכונתם בעבר, כפי שהם מתבצעים באוניברסיטאות. כמו כן מתוכננת הקמת ועדה מיוחדת שתטפל בנושא, ואשר בה ישתתפו ראשי ישיבות. הוועדה תחליט על אופי הביקורות. בינתיים, הוחלט לדרוש את הפסקת הביקורות לשבוע.

במהלך הכינוס הוקראו מכתביהם של גדולי ישראל הגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן והגר"ע יוסף.

חלק מראשי הישיבות בכינוסצילום: חלק מראשי הישיבות בכינוס
חלק מראשי הישיבות בכינוס


"המעשה הזה מעורר את כולנו"

הערב כתב הגר"ע יוסף מכתב חריף נגד מה שעוללו "המבקרים בישיבות", המופנה אל ראשי הישיבות. הגר"ע אף ביקש, באופן מיוחד, מיו"ר תנועת ש"ס, אלי ישי, כי יסע בעצמו להשתתף בכינוס, עם מכתבו.

וזהו לשון המכתב שהתפרסם כאן - כאן באתר 'בחדרי חרדים' בלעדית, לראשונה:

"כבוד הרבנים הגאונים ראשי הישיבות הקדושים ה' אליהם יחיו".

"שמעתי ותרגז בטני על המעשה המחפיר של המבקרים בישיבות, ושערוריה שעשה המבקרים בישיבת "בית שמעיה" כי דבר ה' ביזה. ועליו ייאמר ובוזי יקלו".

"צריך לפעול בכל עוז בענין מנהג הביקורות הללו, שיהיו נעשים אך ורק בכבוד והדר כיאות ללומדי התורה הקדושה, אשר בזכותה קיים העולם".

"חזק ונתחזק בעד עמינו ובעד תורת אלוקינו יתמו חטאים מן הארץ ואנחנו נברך י-ה מעתה ועד עולם. חזקו ואמצו אל תיראו ואל תעקצו השכם והערב עליהם בבית המדרש והם כלים מאליהם (גיטין ז.)".

לאחר שהקריא בכינוס את מכתבו של הגר"ע יוסף, ביקש השר אלי ישי להוסיף מילים על הביקורות בישיבות.

"צריך לעשות זאת בדרך - כפי שכתב מרן וראשי הישיבות וגדולי ישראל - אך ורק בדרך של תורה.

"אסור לעבור לסדר היום על מה שקרה כאן", אמר ישי, והוסיף: "המעשים הללו של הפקחים כבר היו זמן רב, ואני חושב שהמעשה הזה מעורר את כולנו לפעול ביתר עוז, לעצור את הדרך הנילוזה הזו, ולסדר באותה הזדמנות כבוד והדר לעולם התורה, כפי שכתב מרן שהעולם כולו עומד על התורה הקדושה".

החלטות הכינוסצילום: החלטות הכינוס
החלטות הכינוס


הנוסח המלא של החלטות הכינוס

מחר, יום ראשון יהיה זה סגן האוצר, איציק כהן, שיצטרך להעביר את המסרים שעלו בכינוס המחאה, ואת המכתבים ששיגרו גדולי ישראל, אל שר האוצר, יובל שטייניץ, תוך דרישה להנחות את אנשי משרדו כיצד לפעול מכאן ולהבא, בכל הנוגע לפיקוח על הישיבות הגדולות, ללא שתהיה פגיעה בתורה ובלומדיה.

ואלו הן ההחלטות כפי שנוסחו וחולקו למשתתפים בכינוס, תחת הכותרת "החלטות כנס המחאה במוצש"ק לסדר 'דבר אל ראשי המטות' שנכתבו בהתייעצות עם גדולי הדור שליט"א".

"א. בעקבות הרדיפה המתמשכת של עולם התורה בארץ הקודש ע"י נציגי הממשלה ובפרט באירוע האחרון בישיבת בית שמעיה, אשר בו נציגי הרשויות ניסו להפריע ללימוד התורה באופן בוטה וחצוף, התכנסנו ראשי הישיבות מכל חוגי היהדות החרדית להביע את מחאתינו הנמרצת על ביזוי התורה ולומדיה.

"ב. הננו מצהירים קבל עם ועדה אשר איננו מוכנים בשום אופן להמשיך את צורת הביקורות האלו הפוגעים בלימוד התורה ובכבודם של לומדי התורה.

"ג. אנו דורשים להפסיק את אפלייתם של לומדי התורה אשר מופלים בביקורות לעומת כל מגזר אחר.

"ד. ראשי הישיבות מודים לנציגנו חברי הסיעות החרדיות ולאיגוד מנהלי הישיבות על פעלם ומאמציהם עד עתה, ומחזקים את ידיהם לעמוד בכל התוקף על דרישותינו לפי החלטות האסיפה.

"ה. בימים הבאים יוקם ועד של ראשי הישיבות בהתיעצות עם גדולי הדור שליט"א שיהיו נציגי עולם הישיבות על מציאת דרך הביקורת הנכונה.

"ו. תוך שבוע יביאו נציגינו את הצעת הרשויות בפני ועדת ראשי הישיבות.

"ז. במשך שבוע זה יוקפאו כל הביקורות ללא יוצא מהכלל.

"ח. איגוד מנהלי הישיבות יבוא בדברים עם כל ראשי הישיבות בארץ לערוך כנס כללי של כל ראשי הישיבות שליט"א בארץ הקודש אשר יגיעו להחלטות מעשיות מחייבות".

מכתבו של הגרמ"צ ברגמן




























































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}