כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

"עדיף שרב יעשה רשימה?" • מולה נלחם ב'ארגזים'

ח"כ שלמה מולה מדבר על הכל: המצב בקדימה, ציפי נגד ביבי, וגם... על ה'ארגזים' של הפריימריס • "הקואליציה של נתניהו יורקת על מאהלי המחאה" • ראיון עצבני

ח"כ שלמה מולה, בראיון
ח"כ שלמה מולה, בראיון



כאשר יצא ח"כ שלמה מולה מהמליאה, הוא היה נראה בדיוק כפי שנראה מנצח השב משדה הקרב, עטור תהילה.

דקות אחדות קודם לכן התחוללה שם דרמה אמיתית, סביב תיקונים אותם ביקש להעביר בנושא דיור בר-השגה. מלבד חברי-כנסת בודדים, הייתה הסכמה כללית כי מדובר בחוק מעולה, שיכול בהחלט לעזור להרגיע את מדורת הנדל"ן שפרצה במדינה.

ובכל זאת, התוצאה שהוקראה בידי היו"ר יצחק ועקנין, הייתה עגומה למדי: 48 נגד, 40 בעד.

זה מה שאמור לשמח את מולה?!

אז זהו, שכן.

ברור היה לו, כמו לשאר חברי הכנסת, שאילו רק לא הפעילה הקואליציה משמעת קואליציונית נגד החוק, הוא היה עובר, וברוב קולות. ההפרש הקטן העיד על כך יותר ממאה עדים.

אבל כאשר ירד שלמה מולה במורד המדרגות והתקרב אל לשכת ראש הממשלה, נפלו פניו בין-רגע. מולו עמד ח"כ דב חנין מחד"ש, שניגש אליו ואמר את המשפט הבא: "שלמה, אם לא הייתם דורשים הצבעה שמית, החוק שלך היה עובר במחטף".

מולה חשב רגע, ואז 'נפל לו האסימון'. חנין צודק.

כל מי שהיה במליאה, ואני הייתי שם, הבין עד כמה צדק חנין בדבריו.

"כולם מאשימים את כולם"

כדי להבין זאת, נחזור לאחור ונתאר מה קרה במליאה רגעים אחדים לפני הפלת החוק. השר התורן באותה עת במליאה היה שר הפנים, אלי ישי. מי שראה את פניו של ישי הבין עד כמה קשה לו לדחות את החוק, שהוא טוב לטעמו.

אבל חזקה גם עליו מצוות יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, שהורה להצביע 'נגד'. מתוך ניסיון להגיע לפתרון של פשרה, דאג לכך שוועקנין יציע למולה, שנאם על הדוכן בעד החוק, לדחות את ההצבעה ולהעביר אותו לוועדת שרים כבר ביום ראשון הקרוב.

"אני תומך בהצעת החוק המצוקה של הדיור והזעקה הן אמיתיות וצודקות ואני לא אנסה כאן להאשים ממשלה כזו או אחרת".

"כולם אשמים", נשמע קולה של אחת מחברות הכנסת.

"בדיוק, כולם אשמים. איך אמרו אחי יוסף? 'אבל אשמים אנחנו'.

"שתיים-שלוש ממשלות אחרונות נפלו לבירוקרטיה המסרבלת. קחו לדוגמה: יש באזור המרכז, באזור תל השומר, יחידות דיור תקועות. למה? פקיד המשרד צריך לתאם עם משרד הביטחון לעשות סקר של היערות שם. וכשהפקיד מגיע, כמה שעות הוא יכול לעבוד? אבל ככה זה, צריך לסיים את הסקר שלו. הוא יושב מול כל עץ ועץ, אולי נותן לו מספר אישי... אולי צריך לחייל אותו... אני באמת לא יודע מה. לא מאשים את הפקיד הזה". ישי המשיך לפרט דוגמאות נוספות.




אלי ישי מנסה לשכנע



"אני על הגב של הציבור שלי זועק, והזעקה היא אמיתית. אני נלחם בכל ממשלה. נמצא פה רוני בראון, גם הוא כשר אוצר אמר 'לא' כי לא היה לו כסף. ואני לא כועס, אני מכבד. אבל צריך להיאבק.

"אני אומר דבר פשוט. בואו נעזוב קואליציה אופוזיציה, במסגרת הדרישות שלי חייבים להביא פתרונות לזוגות צעירים, הזעקה אמיתית, סחבת של שנים הביאה למצב. הממשלה עשתה כמה צעדים, ש"ס נלחמה והשיגה ביד רמה, יחד עם שר האוצר, שצריך לתת לו את הזכות. אולי בניגוד לפקידים שלו, זה דבר שהאוצר מאוד לא רצה לשמוע. אבל שר האוצר בא, ישב איתנו, והגענו להבנה. אני בעד הצעת החוק הזו, אבקש להביא אותה כבר ביום ראשון בוועדת שרים בחקיקה. כמו בחוק קיץ, אמרתי לכם תראו, ובסוף עשינו דבר יפה.

"אל תפילו אותי בדמוקרטיה ובהליכים הטכניים של הממשלה. אני בעד להעביר את החוק. אל תפילו אותו אתם. כפי שזה מקובל, גם אצלכם בממשלה הייתם מבקשים מהמציע למשוך ונאשר בוועדת שרים לחקיקה. אל תפול מולה בהליך טכני".

זה יעלה ביום ראשון בועדת שרים? - נשאל אלי.

"התשובה היא כן".

מתחיב להעביר את החוק? - המשיך מולה לשאול.

"כן" - השיב לו ישי.

לרגע נראה היה מולה משוכנע. על מילה של אלי ישי הוא סומך. אבל אז שמע משהו שגרם לו לעשות חושבים מחדש, 'ללכת על כל הקופה' ולהמר.

בהמשך, יספר לי כי הגיע אליו מידע חסוי לפיו איים שר האוצר להטיל ערר, באם יעבור החוק את ועדת השרים ביום ראשון. "אלי ישי מאוד רוצה, הבטיח, ירצה לקיים, אני מאמין לו, אבל לא הכול תלוי בו", יסביר לי אחר-כך.

"אני בעד, אבל הצבעתי נגד"

באותה שעה היו ספסלי הקואליציה מדוללים למדי. אבל בלהט המהומה שנוצרה לא שם מולה ליבו לכך.

גם יו"ר סיעת קדימה, דליה איציק, שנראתה כנתונה בסערת העשייה, לא שמה לב לנתון. במקום למהר ולערוך את ההצבעה, היא החלה 'לקושש' דפים ולהחתים חברים על הצבעה שמית.

מישהו הגיע ליוחנן פלסנר מקדימה וטען בפניו שזוהי טעות. "דליה ביקשה, אז אני מכבד אותה, מה אני יכול לעשות", השיב.

ואלי אפללו מקדימה לא הפסיק לצעוק, זועק את זעקת האוהלים. "יש אנשים שיושבים באוהלים. תצביעו בעד הדיור, בעד יושבי האוהלים", קרא בגרון ניחר.

"אלי, כל הכבוד", עודדה אותו איציק להמשיך.

חבר אחרי חבר התבקש לומר האם הוא 'בעד' או 'נגד', כשאלי 'עושה להם את המנגינה'.

"גפני, אתה נגד?!" – התקשה להאמין.

"אני בעד, אבל הצבעתי נגד" - לא נשאר גפני חייב.

פתאום הבחינה איציק בחסרונו של שאול מופז. היא נדרכה. "איפה שאול??? איפה מופז???" שאלה את חברי קדימה, בזה אחר זה.

והם, נטלו את הסלולארי שלהם והחלו לחפש את חברם בקדחתנות.

"הוא לא עונה", "הוא לא זמין", "בלעה אותו האדמה", היו התשובות שהגישו לחברתם הרותחת מכעס.

משהסתיימה ההצבעה, סיכם אותה אפללו: "יופי, ניצחתם את האוהלים!"


אלי אפללו זועק את זעקת האוהלים

תם, ולא נשלם, קרקס הדיור.

"הבלוף של נתניהו נחשף", סיכמו ב'קדימה' את היום. "נתניהו מבקש עזרה מיושבי האוהלים ומונע מהם דיור בר-השגה. הצבעת הקואליציה נגד הצעת החוק לדיור בר-השגה של ח"כ שלמה מולה מוכיחה שאצל ביבי כמו אצל ביבי – המילה שלו לא שווה דבר... הקואליציה של נתניהו יורקת על מאהלי המחאה ומוכיחה פעם נוספת שהיא ממשלה מנופחת, אטומה ומנותקת מהעם".

פספוס או ניצחון?

וכך, רגע לאחר שיצא מהמליאה, שוחחנו עם מגיש הצעת החוק.

ח"כ שלמה מולה, אני אומרת לו, אני מסתכלת על הפנים שלך ומנסה להבין מה אתה מרגיש: פספוס? ניצחון? החוק שלך נפל ב'פספוס' של שמונה קולות. איך אתה מרגיש עם זה?

"קודם כל אני מרגיש רע מאוד. אני חושב שזה פספוס של האנשים מחוסרי הדיור. רציתי לתת לרשויות את הסמכות לדאוג בתחום שיפוטם לדיור בר השגה. מחוסרי דיור יכלו להגיע לדירה מסובסדת במקום בו הם גרים ושבו לומדים ילדיהם. אבל הממשלה האטומה הזו טרפדה את החוק.

"התהליך היה תהליך טכני, הם לא מאמינים בזה, הם לא רוצים לפתור את בעיית הדיור במדינת ישראל, הם עסוקים רק בפוליטיקה, וזה נורא חבל. הצעת החוק הזו מגיעה לכנסת הזאת כבר בפעם השלישית. ולכן כל תעלולי המילים, במבחן התוצאה ובמציאות בה אנחנו נמצאים, הממשלה לא עושה מספיק. אני לא יכול לומר שהיא לא עושה כלל, אבל התוצאות רחוקות מלהיות משביעות רצון.

"אני בקשתי דיור בר השגה לזוגות צעירים, למשפחות ברוכות ילדים שאין להם דירה. ההתנגדות לא הייתה מובנת, ולכן אני אמשיך להיאבק, אביא את החוק הזה שוב, אדאג שיהיה לו פטור מחובת הנחה, אעייף את הממשלה הזו, כי אני שליח ציבור ומשרת את הציבור. לא מעניינת אותי הממשלה, ראש הממשלה וכסאו. מי שרואה את הזעקה הציבורית, בכל המגזרים: חרדים, עולים, ותיקים, היא זעקה אמיתית".




שלמה מולה פותח פה



• אתה משכנע, אבל המוזר הוא שכולם הסכימו לכך שאתה צודק ושהחוק שלך טוב. אלי ישי ביקש ממך לחכות עם זה ליום ראשון בוועדת שרים.

"מה הוא מתעסק איתי בעניין טכני? בשבוע שעבר, כשהם רצו להעביר את חוק גיל הפרישה לנשים, הם העבירו את זה גם בלי החלטת ועדת שרים לחקיקה. אם אלי ישי היה רוצה, היה יכול לקבל החלטה. התחייבתי לו לא לקדם את החוק כל עוד הממשלה לא תשב איתי ונגיע להבנות. הוא עשה שרירים כי ידע שיש לו רוב להפיל את החוק".

• הוא נמצא בקואליציה, ומקבל הוראות 'מלמעלה'...

"נכון, הבעיה שלי זה לא אלי ישי, אלא ההוראות 'מלמעלה', ממשלת ישראל, שלא עושה כלום למען מצוקת הדיור. את הסימפטיה שיש לי לראש הממשלה כולם יודעים, אני לא מאמין לו. אני חושב שזה ראש הממשלה של 2003, כשהיה שר האוצר, הוא חזר אלינו בגדול. חוץ מלייצר ספינים, הוא לא עושה כלום. שמונה מסיבות עיתונאים עשה בשנתיים האחרונות, אבל כלום לא יצא מזה"

"מי שינצח בבחירות - נלך איתו"

• בינתיים הוא מחזיק את הממשלה מאוד יפה...

"לא מעניין אותי הכסא שלו, מעניין אותי הציבור".

• גם שאול לא הגיע להצבעה. גם לכם בקדימה לא חסרות בעיות...

"כנראה שאול התקזז ואנחנו לא ידענו. אנחנו נברר למה הוא לא הגיע".

• דליה איציק כמעט קיבלה התקף לב ממנו...

"אני לא אחראי על גיוס החברים שלנו להצבעה".

ניסיתי לשאול אותו אם יש מצב שמופז 'הבריז' להם בכוונה, אבל הוא פסל על הסף את האפשרות. "אני לא חושב, שאול מופז אדם רציני, הנושאים החברתיים בוערים בעצמותיו. יתכן שהייתה בעיה טכנית".

• יכול להיות שבעניין הזה הייתה בעיה טכנית, אבל בוא נתמקד רגע בנושא של מופז מול לבני. שוחחנו על זה לא פעם בעבר, יש אצלכם פילוג, אין לי מושג בדיוק כמה ומספרית מי תומך בה ומי תומך בו. פילוג יש.

"נתחיל מהסוף. קודם כל, כל מי שינצח בבחירות אנחנו נלך איתו".

• כלומר, מה שאתה אומר זה 'שאול היקר, אם תנצח אני איתך'...

"זה לא מה שאני אמרתי בצורה ברורה. אמרתי, אנחנו לא יודעים מתי הבחירות, לכל ראש מפלגה שיבחר מטעם קדימה נצטרך לתת כבוד. אבל אני חושב שציפי לבני מנהלת את המפלגה בצורה נאותה, נבונה. זה שאנחנו באופוזיציה זו הייתה החלטה נכונה. אנחנו ננצח את הבחירות ואני אעשה כל מאמץ שהיא תנצח את הבחירות. שאול מופז חבר שלי, אבל הוא יודע את זה שאני תומך בה. אני חושב שגם במבחן השטח ובדיקה פרסונלית שאני עושה יש סיכוי סביר לכך שהיא תנצח".

ח"כ מולה בחזית הכנסת. צילום: פלאש90צילום: ח"כ מולה בחזית הכנסת. צילום: פלאש90
ח"כ מולה בחזית הכנסת. צילום: פלאש90


"יש הרבה דברים בפריימריז שאינם נכונים"

• בדקת את הארגזים שיש לכל אחד מהם?

הוא מחייך חיוך רחב. "אני לא יודע, אני מניח שגם לחברי הליכוד יש ארגזים".

• חוץ מ'ישראל ביתנו' והמפלגות החרדיות, כנראה לכולם יש ארגזים...

"אני לא הייתי רוצה להיות במקום שבו הדיקטטורה שולטת ומאפשרת לתהליכים להתרחש. לא אמרתי שפריימריז זה הדבר האידיאלי ביותר, אבל זה הרבה יותר טוב מזה שרב ישב ויעשה רשימה".

• אני לא בטוחה שאתה צודק. אגיד לך למה. אתה מסכים עם זה שתלמידי ישיבה מסוימת חתמו לחבר או חברת כנסת, לא נסגיר שמות, והם אלו שיכריעו אם ציפי או שאול יעמדו בראש מפלגת 'קדימה'?

"תראי, זו שאלה ערכית. לא רק למכתיבים, גם למוכתבים. גם החותמים צריכים, בינם לבין עצמם, לחשוב האם מה שהם עושים זה מוסרי. אני משאיר את זה גם לחותמים וגם למחתימים".

• נגיד שהם לא בסדר, אבל המפלגה שלכם פועלת לפי השיטה...

"יש הרבה דברים בתהליך הפריימריז שהם לא נכונים".

• למשל, מה?

"יכול להיות שהשיטה הזו של ההתפקדות לצורך ולמטרה מסוימת ואחר-כך לא להצביע למפלגה הזו, נראה לי שזה לא מוסרי ולא ערכי. יכול להיות שהמפלגה תצטרך לתת דעתה בעניין הזה, מדברים על זה, אני רוצה להציע שאחוז החברים במפלגה יהיה כאחוז הבוחרים ביישוב. אם היום יש לי בכפר סבא נניח 15 אחוזים, אחוז המתפקדים בכפר סבא לא יעלה על זה. ברגע שאני עושה את זה, נניח שאני הולך לבני-ברק, אני פותר את הבעיה. וכך גם במודיעין עילית, ביתר עילית, ישובים ערביים. התפקיד שלנו לצמצם את הבעיה. אני בינתיים חושב על זה ביני לבין עצמי, מתכנן להעלות את זה".

"אני רוצה שנעשה דילים עם המפלגות החרדיות"

• לדעתך, לציפי יש יותר סיכויי זכייה מאשר לשאול. אבל בוא נחשוב הלאה: כשהיא עומדת מול נתניהו והוא עומד מול נתניהו, למי יש סיכויים טובים יותר לקחת את הבחירות?

"הבחירות הבאות יהיו 'ציפי או ביבי'. אחרי שראינו את התוצאות שלו כראש ממשלה אנחנו מנצחים אותו בגדול. כאופוזיציה היה אפשר לצפות שלא ננצח אותו. הוא על ההגה, הוא מחלק את הכספים, אבל לצורך העניין המצב של קדימה מצוין, נמשיך במאבק שלנו, נייצג את האוכלוסיות החלשות, אני לפחות משתדל בכך. ונקווה שלבסוף יהיו תוצאות למאבקנו".

• אגב, יש לכם דילים עתידיים עם מפלגות חרדיות, עם אריה דרעי, עם חיים אמסלם?

"אני רוצה שנעשה דילים עם המפלגות החרדיות, אין לי שום בעיה עם זה. עם ש"ס רוצים לעשות איתנו דיל בבקשה, אם 'אגודת ישראל' רוצה אין לנו בעיה. בתנאי אחד: שכולם מסכימים לקווי היסוד שלנו".

• שהם? משא ומתן עם חמאס?

"סטטוס-קוו בנושא הגיור, קידום תהליך השלום, לא דיבור עם חמאס, אלא אם כן יעמוד בתנאי הקוורטט, בינתיים לא נראה שהוא עושה זאת. בעד קידום השלום".

• אתם בעד חוקים חרדיים? בעד כספים לישיבות?

"אנחנו נגד כפיה דתית, אנחנו בעד שימור הסטטוס-קוו, אם יגידו לנו שלא תהיה כפיה דתית ויישמר הסטטוס-קוו, נלך על זה. כולל כספים לישיבות, מה שקיים יישאר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}