כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

בנק ישראל הצליח לחנך את הלווים:

בנק ישראל הצליח לחנך את הלווים: ירידה של 21% בהיקף המשכנתאות בריבית משתנה ביוני היקף המשכנתאות הכללי ירד ב-15%; היקף המשכנתאות בריבית קבועה זינק ב-25%; הבנקים העלו את הריביות המשתנות והורידו את הקבועות

בנק ישראל הצליח לחנך את הלווים:

צעדי בנק ישראל לריסון שוק המשכנתאות נותנים את אותותיהם. בחודש יוני, החודש הראשון מאז הטיל בנק ישראל את המגבלות בנוגע להיקף המשכנתאות בריבית משתנה שנותנים הבנקים, נרשמה ירידה חדה בהיקף המשכנתאות בריבית משתנה וזינוק בהיקף המשכנתאות בריבית קבועה. סך המשכנתאות שהגיעו לביצוע ביוני ירד ב-15% הן בהשוואה לחודש מאי והן בהשוואה לחודש יוני 2010 - כך עולה מנתונים שפירסם בנק ישראל לסיכום פעילות המשכנתאות בחודש יוני.

הסכום הכולל של משכנתאות במסלולי ריבית משתנה שהגיע לביצוע ביוני הסתכם ב-4.1 מיליארד שקל - ירידה של 21% בהשוואה לחודש מאי בו עמד סכום זה על 4.8 מיליארד בלבד. הממוצע בשנה האחרונה היה 4.23 מיליארד שקל, כך שההיקף ביוני ירד מעט מתחת לממוצע.

כצפוי, במקביל לירידה בהיקף המשכנתאות בריבית משתנה, נרשם זינוק בהיקף המשכנתאות בריבית קבועה, אותן ביקש בנק ישראל לעודד בשל רמת הסיכון המופחתת בהן. אלה זינקו ב-25%, אולם סכומי השינוי קטנים יותר בערכים מוחלטים בשל ההיקפים הקטנים מלכתחילה של ההלוואות במסלולים אלה. בחודש יוני עמד היקף המשכנתאות בריבית קבועה על 737 מיליון שקל לעומת חודש מאי בו עמד סכום זה על 588 מיליון שקל. ממוצע היקף המשכנתאות במסלולים אלה בשנה האחרונה הוא 605 מיליון שקל.

שיעור המשכנתאות בריבית משתנה מתוך כלל המשכנתאות עמד ביוני על 82%, למרות שהשיעור המקסימלי שקבע בנק ישראל הוא 33% בלבד. בבנק מסבירים את הפער בכך שהנתון שמפורסם כולל משכנתאות במסלולים בהם הריבית משתנה כל 5 שנים או יותר - מסלולים שאינם נספרים כמסלולי ריבית משתנה במסגרת ההגבלה שהטיל הבנק במאי.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}