כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

חוק חקירת ארגוני השמאל נפל • ההפתעה: ההצבעה 'בעד' של ליצמן

דרמה בכנסת • 57 ח"כים הצביעו נגד, מול 28 - שתמכו בהצעות להקמת ועדות חקירה פרלמנטריות לבדיקת המימון של ארגוני השמאל • נתניהו הצביע נגד החוק • ומדוע ח"כ יעקב ליצמן הצביע בעד החוק של 'ישראל ביתנו' וזכה לחיבוק מאביגדור ליברמן? • ומי מח"כי ש"ס נעלם ומי הצביע בעד?

חוק חקירת ארגוני השמאל נפל • ההפתעה: ההצבעה 'בעד' של ליצמן
יוסי פורמנסקי



לאחר דיון מתיש וארוך, שנמשך מספר שעות, ואשר במהלכו נאמו לא פחות מ-54 חברי כנסת על חוקי ועדות החקירה הפרלמנטריות, התברר למגישי החוקים - ח"כ דני דנון מהליכוד, וח"כ פאינה קירשנבאום מישראל ביתנו - כי החוק שלהם נפל.

ברוב של 57 ח"כים נגד ההצעות מול 28 תומכים בלבד, נפלו החוקים בזה אחר זה. אפילו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצביע נגד החוקים, כפי שהודיע, לראשונה, בערב ההצדעה לשלוחי חב"ד במדינות חבר העמים, ביום חמישי שעבר. 34 חברי כנסת בחרו שלא להיות נוכחים בהצבעה, וביניהם רוב חברי הסיעות החרדיות. ההצעות דרשו הקמת ועדות חקירה פרלמנטריות לבדיקת מקורות המימון של ארגוני השמאל.

בין היתר בחרו שלא להיות נוכחים שר הביטחון אהוד ברק, השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ', השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, והשר לעניינים אסטרטגיים בני בגין.

גם חברי הכנסת של ש"ס, וביניהם שר הפנים אלי ישי, שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, שר הדתות יעקב מרגי, השר משולם נהרי, וסגן שר האוצר איציק כהן, בחרו שלא להיות נוכחים בהצבעה. רק שניים בחרו להצביע בעד הצעות החוק: ח"כ אברהם מיכאלי וח"כ ניסים זאב. גם ח"כ חיים אמסלם בחר שלא להיות נוכח באולם בעת ההצבעה.

מבין חברי 'יהדות התורה' בחרו כולם שלא להיות נוכחים בעת ההצבעה על הצעתו של ח"כ דנון. המפתיע היה כי סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, בחר שלא להיות נוכח בעת ההצבעה על החוק הראשון - החוק של ח"כ דני דנון - אך כן בחר להצביע בעד החוק של 'ישראל ביתנו'.



החיבוק של ליברמן

צריך היה לראות את החיבוק שהעניק שר החוץ אביגדור ליברמן לליצמן רגע לאחר שיצאו מהמליאה, כדי להבין שההצבעה הערב היא רק חלק ממארג יחסים שהולך ונרקם בין השניים בתקופה האחרונה.

מאחר והליכוד העניק חופש הצבעה, ראה עצמו ליצמן פטור מחובתו הקואליציונית ויכול היה להצביע כפי שליבו חפץ. אין זה סוד כי בין השניים - סגן השר האגודאי ויו"ר ישראל ביתנו - שוררת מערכת יחסים מעניינת מאוד, שבאה בין השאר לידי ביטוי בפרשת הקברים בבית החולים 'ברזילי', כאשר ליברמן וסיעתו תמכו בליצמן.

הצעות החוק של דנון וקירשנבאום שוות בקטע של הקמת ועדות לבדיקת ארגוני שמאל, כאשר מציעי החוק יעמדו בראש כל ועדה שכזו.

השוני בין שתי ההצעות הוא שבעוד הצעתו של דנון מבקשת לבדוק מימון בידי ממשלות זרות וגופים בינלאומיים של ארגונים ישראליים, שפעילותם נועדה להשפיע על השיח הפוליטי בישראל, וכן מעורבות ממשלות זרות וגופים שונים ברכישה מאורגנת של קרקעות מדינה וקרקעות פרטיות - מטרת החוק של קירשנבאום הוא לבדוק מעורבות של הארגונים בדה-לגיטימציה של צה"ל וחייליו ואת דרכי המימון של אותם ארגונים.

כאמור, לפני ההצבעה התקיים במליאה דיון סוער, במהלכו נאמו ח"כים רבים בעד ונגד החוקים המוצעים.

למה ז'בוטינסקי מתהפך בקברו?

פתחה את הנאומים יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני. "רוח רעה שוטפת את הארץ הזו מבית היוצר של קואליציית נתניהו. הרעיון המזעזע של ח"כים שחוקרים אזרחים לא היה צריך לבוא לעולם. קדימה לא תהיה שותפה לוועדות כאלה. זה כבר לא משנה אם יקומו או לא, או מה יצביע ררש הממשלה. המדיניות של הממשלה הזו פוגעת באינטרסים של מדינת ישראל".

לבני אף תקפה ישירות את נתניהו: "ראש ממשלה שאיננו מסוגל להתמודד עם הגל של דה לגיטימציה, רוכב עליו ומפנה אותו פנימה לעבר אזרחי מדינת ישראל".

ח"כ מיכאל בן ארי התייחס לדברים שאמרה ח"כ זהבה גלאון ממרץ, כשהוא מכנה אותה 'זהבה כיבוש'. הוא דיבר נגד דברי המרדה שלה נגד חוקים שעברו בכנסת ואשר לא היו 'לטעמה'. "איך הגדיר זאת ידידי אריה אלדד? 'צווחות הקוזק הנגזל'", אמר בן ארי.

ח"כ חמד עמר, מישראל ביתנו, טען כי אם התקשורת הייתה חושבת אחרת, היו החברים מדברים באופן שונה. "אני חבר בוועדה המשותפת לוד"לים. בפגישה הראשונה והשניה היו בערך 3 דוברים. מאז המאהלים החלה התקשורת לגלות התעניינות, בפגישה האחרונה הגעתי בזמן וכבר לא היה לי מקום לשבת", סיפר.

לעומתם דיבר ח"כ מאיר שטרית מ'קדימה' על כך ש"ז'בוטינסקי מתהפך בקברו" בשל החוקים המוצעים כאן בכנסת.

"כשעברת לקדימה, הם לא התהפכו בקברם?" - שאל אותו דני דנון.

"בואו נראה מי קובע את הקו של הממשלה: ליברמן, או ביבי. אני שמח שביבי התעשת" – סיים שטרית את דבריו.



התחרות הקשה בספסלים האחוריים

חברו לסיעה, ח"כ יוחנן פלסנר, תיאר את שתי התחרויות המתרחשות בימים האחרונים בכנסת. "האחת – תחרות על ראש הימין. עומד בראש התחרות הזו בנימין נתניהו, המתחרה באביגדור ליברמן. וזאת בזמן שיש במדינה בעיות אמיתיות כמו בעיות הדיור. מי שחושב שאפשר לפטור את הבעיה הזו בתיאור המפגינים 'הם אנרכיסטים', לא מבין על מה הוא מדבר. ואיך פותר את זה נתניהו? במסיבות עיתונאים.

"התחרות השניה - התחרות הקשה של חברי הכנסת בספסלים האחוריים בליכוד על הפריימריז. כל אחד צריך להוכיח מי יותר פייגלין מפייגלין. ואת המחיר משלמת הדמוקרטיה הישראלית", סיים פלסנר את דבריו.

ח"כ זאב אלקין, יסודי כדרכו, שלף נתונים על הצבעות קודמות של חברי האופוזיציה והוכיח להם כי גם מתוכם היו שתמכו בחוקים דומים, למשל בחוק ועדת חקירה פרלמנטרית נגד ועדת התביעות. "שמעתי נאום חוצב להבות של יואל חסון, ובכן, גם הוא הצביע אז בעד החוק. ומה היה אז עם הדמוקרטיה?" – שאל.

גם דנון, מגיש ההצעה, הזכיר לחברי הכנסת: "עד היום הוקמו 25 ועדות כאלו לתפארת מדינת ישראל".

וסטש מסז'ניקוב, שר התיירות, מישראל ביתנו, נשמע עצוב ביותר. "עצוב שבנושא כל-כך עקרוני אני לא מדבר בשם הממשלה", פתח את דבריו, ותיאר את היום הזה כ"יום עצוב לחיילי וקציני צה"ל", שהרי, כך אמר, "תוך כדי שאני מדבר ארגון 'שוברים שתיקה' מעביר מספרים אישיים של חיילי צה"ל שלחמו למען הגנת המדינה", אמר.

כאמור, בסופו של יום ארוך ומתיש החליטה הכנסת, ברוב קולות, לדחות את הצעות החוק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}