כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

הגרי"ש פסק: בתי-כנסת יכסו 'פרשת הקטורת'

הגרי"ש אלישיב נשאל: האם מותר לכתוב על קלף ולתלות בהבלטה את פרשת 'פיטום הקטורת'? • התשובה: "מותר לכתוב, אבל חייבים לכסות" • המו"מ ההלכתי - בפנים

הגרי"ש אלישיב. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי
הגרי"ש אלישיב. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי

שאלה אקטואלית מעניינת עלתה בימים האחרונים על שולחנו של הגרי"ש אלישיב.

כידוע, בשנים האחרונות רבים נוהגים לומר מדי בוקר לאחר התפילה את פרשת 'פיטום הקטורת' מתוך קלף. יש הרואים בכך סגולה לפרנסה.

בחלק מבתי-הכנסת תולה הפרשה במקום בולט בתוך מסגרת מפוארת מזכוכית, אך יש הטוענים כי כתיבת הפרשה על קלף וחשיפתה בפני כל – מהווה בעיה הלכתית לא קטנה.

"יש שכותבים 'פיטום הקטורת' על קלף. האם זה מותר?", נשאל הגרי"ש אלישיב השבוע על-ידי אחד מתלמידיו בשמו של גבאי בית כנסת גדול בירושלים.

הגרי"ש: "מותר לכתוב, אבל צריך לכסות. אסור שיהיה פתוח. זה ביזיון התורה".

השואל: האם במכוסה, מותר לכתוב עם שם השם?

הגרי"ש: "אפשר להתיר".

השואל: האם מותר לתלות את הקלף בבית הכנסת?

השיב הגרי"ש: "לא. רק אם זה מכוסה".

השואל: האם בזכוכית זה נקרא מכוסה?

הגרי"ש: "זכוכית זה לא מכוסה. רק עם בד נחשב כמכוסה".

הגרי"ש הביא את דברי הגמרא, לפיהם, גילוי כתבי הקודש הריהו ביזיון. "צריך שלא יראו האותיות, שלא יוכלו לראות", פסק הגרי"ש.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי לא מעט בתי כנסת בירושלים ובבני ברק החליטו בעקבות הפסק – כי יכסו את פרשת 'פיטום הקטורת' בחתיכת בד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}