כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

פרס נגד רבני 'תורת המלך': "אין מיוחסים בחוק"

נשיא המדינה נשא דברים בכנס מפקדים של משטרת ישראל - ולא שכח להתייחס למעצר רבני הימין: "ככל שמעמדו של אדם מכובד יותר, עליו לכבד יותר את החוק"

פרס מבקר בישיבה. צילום ארכיון: יעקב נחומי
פרס מבקר בישיבה. צילום ארכיון: יעקב נחומי

במהלך דבריו של נשיא המדינה, שמעון פרס, בכנס מפקדים של משטרת ישראל, התייחס למעצרם של הרבנים.

"אתם – המפקדים והצוותים במשטרת ישראל – אמונים על שמירת החוק. על לב הדמוקרטיה. ועל כולנו להיזהר מקריעת העם לגזרים". אבל אם חשב מישהו שהמדובר הוא בצורך לגלות רגישות במקרה של מעצר רבנים, הגיע המשך הדברים והבהיר את כוונתו.

"קיום החוק הנו תנאי לקיומה של חברה נאורה. החוקים מבטאים את ערכיה. את הצדק שעליו מושתתת אמונתנו. את חזון הנביאים הקורא לנו לקיים חברה ומדינה שהמחויבות המוסרית עומדת בראש שיקוליה", הבהיר הנשיא פרס.

"לכאורה, גם במדינות שאינן דמוקרטיות מפרסמים חוקים, ומקימים גופי ביטחון ומערכות משפט. אבל אלה באים לעשות פלסתר לתוכנם והם נועדו לשרת את השליט. לא את העם. את הרֶשָע ולא את החירות. שם, בדיקטטורות החשוכות, החוק משמש אפוא ככסות ולא כבית דין".

לעומתו, "החוק שלנו הוא חוק האומר אמת. ומשמש צדק. תּוֹכוֹ כְּבָרוֹ. המשטרה היא הממונה מטעם בתי המשפט להגן עליו מפני מָפִירָיו. אנו גאים בדמוקרטיה שלנו ואנו גאים במשטרת ישראל שהשכילה לשמור על חוקיה של ישראל הדמוקרטית והנאורה. לקיימה מיום הקמתה גם בהעדר במלחמה. ללא דחייה וללא הפסקה".

וכאן עבר הנשיא לדברי ביקורת מפורשים. "לאחרונה נראה שישנם כאלה, שֶרָפָה יחסם ליסודות משטרנו. נשמעות התבטאויות מזלזלות בחוק, ומזלזלות במשפט, ואיומים כלפי שומרי החוק ומגני הביטחון. ואפילו כלפי בני משפחותיהם. אלה הן תופעות שמדינה דמוקרטית אינה יכולה להשלים איתן. הן סותרות את רוח ישראל. ערעור על פסק דין יכול להיעשות רק בבתי משפט. כל כרסום בדמוקרטיה חייב לעורר את תגובתו של העם. העם חייב להתייצב מול השמעת איומים. העם צריך למנוע כניעה ללחצים. החוק שווה בפני כולנו. וכולנו שווים בפני החוק. אין חריגים, ואין מיוחסים".

"אדרבה, ככל שמעמדו של אדם מכובד יותר, עליו לכבד יותר את החוק. עליו להקפיד על אופיו השוויוני, על שמירה מפני משוא פנים. החוק מאחד את העם. הפרתו עלולה לקרוע אותו לגזרים, כפי שקרה כבר בעבר. אני משוכנע כי בזכות קיומה של משטרה חזקה ועצמאית, הנשמעת למערכת משפט שעשויה ללא מורא, נוכל לקיים את עמנו כעם סגולה. כעם נושא ערכים, כעם היודע ליצור עוצמה פנימית, שחשיבותה אינה נופלת מעוצמה חיצונית. על העם להתייצב לימינם של שומרי החוק. שכן הם אלו המבטיחים את קיומנו הפיסי, ואת אופיינו הדמוקרטי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}