כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

"האפליה בסמינרים ממש הורסת לי את הבריאות"

"הורים ובנות באים אלי הביתה לפני שבת וצועקים: גוועלד" • "איך זה שיש לנו 15 מנדטים מתוך 65 ואנו לא מצליחים לפתור את בעיית הדיור" • מוזס שופך את הלב

"צריך להיות רגיש". סגן שר החינוך
"צריך להיות רגיש". סגן שר החינוך



שבועות ארוכים ציפו בסיעת 'יהדות התורה' לפגישה עם בנימין נתניהו. התאריך ט' בתמוז נרשם בכל היומנים, כאשר עד לרגע האחרון, למרות הציניות של העיתונאים לגבי הסיכויים לקיום הפגישה, היו החברים בטוחים שראש הממשלה עומד להקדיש להם את השעה 5 אחר הצהריים של יום שני האחרון לדו-שיח בנושא מצוקת הדיור החרדי.

משום כך, כאב לראות את האכזבה שנרשמה היטב על פני הח"כים, רגע לאחר שהודעתה של פרח לרנר מלשכת ראש הממשלה נחתה במכשיר הסלולארי של יו"ר הסיעה, ישראל איכלר.

"מן הסתם נקבעה מראש פגישה, שלצידה, ביומן, רשומות המילים 'למצוא תירוץ'", אמרתי בצחוק לאחד מבכירי התנועה. אבל הוא, ברצינות תהומית, שלל את דברי. אשרי נתניהו שאלה הם חברי הקואליציה שלו. לפחות כמה מהם עדיין תמימים ונאיביים.



לא רק שהאמינו. גם אחרי שבוטלה הפגישה - להזכירכם, הפגישה השנייה בסדרה המבוטלת באותו תירוץ: "השווער חולה מאוד" - עדיין השתדלו חברי הסיעה לדון לכף זכות. בכל זאת, מדובר במקרה חרום, הסבירו. כשהזכירו להם שרק שעה קלה קודם לכן סעד נתניהו בחברת נשיא יוון, השיבו כי בכל זאת מדובר בנשיא יוון, ואין מה להשוות.



"המצב של חותנו קריטי"

כשהוא עדיין שרוי באכזבה מביטול הפגישה, שוחחנו עם סגן שר החינוך, מנחם אליעזר מוזס, ולא רק בנושא הזה. מוזס, מרתק כדרכו, הצליח לצאת 'מזה' ומעוד כמה נושאים בוערים 'יפה'.

ח"כ מוזס, זו כבר הפעם השנייה שראש הממשלה מבטל פגישה איתכם, זה לא קצת פוגע? - שאלתי אותו.

אבל הוא, בג'נטלמניות, 'דן לכף זכות'. "אם הסיבה לכך היא שהמצב של חותנו קריטי, אז מי כמו סיעת 'יהדות התורה' צריכה להיות רגישה במצב כזה. נקווה שה' ישלח לו רפואה שלמה והוא יחלים, אבל כרגע המצב שלו מאוד קשה".

ואז בא גם ה'אבל'. בכל זאת, למרות שמשתדלים להיות קשובים ומבינים, אחרי הכול גם ח"כי יהדות התורה הם בני אדם עם רגשות. "אמרתי בסיעה שאנחנו צריכים אולי להכריז באופן חד צדדי על ביטול המכרזים לדיור ועל דירות יד שניה שיהיה מענק. נעשה הכול באופן חד צדדי".

ניסיתי להבין, לא הצלחתי. "אמרתי את זה בהלצה", מיהר להסביר. אבל לי זה היה נשמע כמו חוסר אונים מוחלט והרמת ידיים מול חוסר התזוזה בנושא מצד ראש הממשלה.

מבינים אותו, אבל קשה להבליג.

הבריז שוב. נתניהוצילום: הבריז שוב. נתניהו
הבריז שוב. נתניהו


הקרקע היא 'בובעס ירישה' ?

על מה יש לכם, בעצם, לדבר איתו? – אני מנסה להבין.

"אני לא חושב שלראש הממשלה יש מה לחדש לנו", הוא מודה.

• לכם - יש מה לחדש לו?

"כן, הוא יספר לנו על הסופרטאנקר ועל המספרים הענקיים של דירות יד ראשונה ויד שניה שהולכים לבנות..."

• נו, אולי באמת?

"כל הדברים האלו זה כמו לתת אספירין, חלילה, או אקמול, לסרטן. המצב נורא ואיום, וכל הדברים האלו לא יעזרו לזוגות צעירים. מה שיוכל לעזור זה מחירי הקרקע. שמנהל מספסרי ישראל ומשרד האוצר לא יחלבו את הציבור על 14 מיליארד שקל על שנה בלבד, על קרקעות, ועוד 55% על המיסוי של הבינוי של הדירה".

• ואת זה תכננתם לומר לו בפגישה? לא אמרתם לו את זה אף פעם?

"את זה אני מתכנן, אני לא יודע מה באשר לשאר. כל אחד יקבל את רשות הדיבור". וכאן מתנה בפנינו מוזס את הדברים אותם הוא מתכנן לומר בפני נתניהו. מספרים, נתונים, חומרת המצב.
"ובכלל, רק בשבוע שעבר אמר הרפרנט במשרד האוצר, בפורום המנהלים של 'המודיע', שהמדינה לא רואה שום מחויבות לתת מתנות לזוגות צעירים. זה כאילו והקרקע היא 'בובעס ירישה' (ירושת סבתות). ואני שואל, מה משקיעים בקרקע?! המדינה משקיעה משהו?!"

מה שליצמן הצליח להשיג, יבורך. משמאל לימין: ליצמן אלקין וגפניצילום: מה שליצמן הצליח להשיג, יבורך. משמאל לימין: ליצמן אלקין וגפני
מה שליצמן הצליח להשיג, יבורך. משמאל לימין: ליצמן אלקין וגפני


"אולי מבחינת ליצמן ערד וחצור זה 'כלל ישראל'... "

אולי בעצם לא צריך פגישות, אני אומרת לו, מנסה לכפור בצורך לקבוע פגישה מחודשת ביומנו של ראש הממשלה. הנה, ליצמן הצליח להשיג מענקים לדירות יד שנייה בערד ובחצור, בלי פגישות.

"מה שליצמן הצליח להשיג, יבורך, אולי מבחינת ליצמן ערד וחצור זה 'כלל ישראל'... אבל יש בכלל ישראל גם כאלו שלא הולכים לערד ולחצור... וכלל ישראל גם רוצה שאפילו מקום כמו בית שמש לא תעלה שם דירה מיליון שקל. ואם זה מיועד לזוגות צעירים, לא צריך לצאת במכרז של כל המרבה במחיר, אלא להפך, כל הממעיט במחיר. אבל האוצר צריך לחלוב את הציבור על גבם השפוף של ההורים...".

• הוא עשה מסלול עוקף? כעסתם עליו בסיעה?

"חס וחלילה" - הוא כמעט צועק. "מה פתאום, יבורך, כמו שאני לא כועס על אריאל אטיאס שהשיג מענקים למי שהולך לגור בקרית שמונה ודימונה. כל מי שיכול להשיג יבורך, אבל אני בא ואומר שהציבור באופן כללי שזקוק היום לסגירת פער של 50 אלף יחידות דיור, אז אני חושב שלא כולם רוצים ללכת לערד ולחצור. הם רוצים גם לחריש, בית שמש, קרית גת...".

• הבנתי שחריש ברשימה של אטיאס.

"נכון, אבל עד שיבנו שם ייקח שנים ובינתיים השכירות תעלה הרבה", הוא אומר, ומתנה באוזני את תיאור המגורים במחסנים, שם אפילו כסף לשכירות אי-אפשר להוציא מהמדינה. "רשמי ואינו מוכר... מוכר ואינו רשמי, וזה זועק לשמים. גם גרים במחסנים וגם לא מקבלים כסף".

• גם את זה תכננת לומר לנתניהו?

"כן, גם את זה".

"כל אחד והסגנון שלו". ישראל אייכלרצילום: "כל אחד והסגנון שלו". ישראל אייכלר
"כל אחד והסגנון שלו". ישראל אייכלר


"צריך לעשות חשבון-נפש לעצמנו"

• קבעו לכם פגישה חלופית?

"עדיין לא, אם המצב של החותן באמת כך, באמת אי-אפשר לקבוע ללוחות זמנים".

• טוב, הוא לא הד"ר המטפל.

"יש לנו סבלנות, אנחנו מחכים כבר חודשיים, נחכה עוד שבועיים, מה אפשר לעשות?".

• עם יד על הלב, באמת חשבת שהפגישה הזו תצא לפועל?...

"למה לא? אני זוכר, כשהייתי יו"ר סיעה היינו מקבלים פגישה תוך שבועיים...".

• אפרופו יו"ר סיעה, אלקין תקף השבוע את איכלר על רקע זה שמאיימים עליו כל הזמן בפרישה מהקואליציה. הוא אפילו הביע געגועים לתקופה שלך כיו"ר תנועה.

"מקודם איכלר סיפר לי על זה, כל אחד והסגנון שלו. באמת, אם מחכים לראש הממשלה כמה חודשים לפגישה על דיור... אני לא יודע אם צריך לאיים, אבל קודם צריך לעשות חשבון-נפש לעצמנו איך סיעת ש"ס ויהדות התורה שמונים יחד 15 מנדטים מתוך 65, ויש להם את משרד הפנים, השיכון, ועדת הכספים - אילו היינו הולכים יחד כפי שגדולי ישראל אמרו לנו לעשות, התמונה הייתה יכולה להיות אחרת. אז הקרדיט לא היה למי שחשב..."

• רגע, אתה רומז שאטיאס דאג לקרדיט של עצמו?

"אני לא יודע אם השר, או הסיעה, או חלק מהסיעה, אני לא יודע. עובדה שבאנו כבר לפגישה הראשונה עם ראש הממשלה והזמנתי את שר השיכון לפגישה, כדי שנהיה יחד".

• פקידי האוצר התנגדו לחוק שלך, הסכום היה גבוה מדי.

"עוד לפני החוק שלי. אחרי הבחירות. הזמנו את אטיאס, היה פקק ולא הגיע, חשבתי באמת פקק. אבל בפגישה השניה, פקק שני...טוב, אני כבר לא יודע, גם היום יש פקק עם ראש הממשלה...".

למה 8 שנים הייתה בסדר? תלמידות סמינר צילום: למה 8 שנים הייתה בסדר? תלמידות סמינר
למה 8 שנים הייתה בסדר? תלמידות סמינר


"לא יכולתי לקבל שבת"

אני עוברת אל 'השר שמעליו', שר החינוך, גדעון סער.

• הוא שינה את פניו לטובה כלפי הציבור החרדי, והנה שמעתי מהשר משולם נהרי שבוועדת שרים סער התנגד לחוק שלו, המעניק 75% תקצוב לבתי ספר פרטיים.

"אני שומע על כך בפעם הראשונה ואשאל אותו על כך בפגישתנו שתיערך עוד מעט. זוהי פגישה שגרתית, אנחנו יושבים כל פעם".

ניסיתי להבין על מה בכל זאת תיסוב הפגישה, אבל כל המידע שהסכים לנדב הוא שבפגישה יהיה נוכח הפעם גם ח"כ משה גפני. שאלתי האם הנושא יהיה אפליה בסמינרים, והוא שלל את האפשרות מכל וכל. שעות אחדות לאחר מכן ישגר מנכ"ל משרד החינוך, ד"ר שמשון שושני, את מכתבו אל מנהלי בתי הספר ויודיע על הקמת ועדות השיבוץ של משרד החינוך. יש אומרים, שגפני ומוזס הם אלו שצידדו במהלך. השנים מכחישים, כמובן, כל קשר.

באותו ראיון, שנערך בשעות הערב של יום שני, סיפר מוזס כי ביום רביעי, יומיים אחר כך, מסתיים הדד-ליין אותו העניק שושני למנהלי בתי הספר. אם לא יביאו פתרון מעשי עד לתאריך, יכריז באופן חד צדדי על הקמת ועדות השיבוץ. למפרע, התברר שפקעה סבלנותו של המנכ"ל וכבר ביום שני ישב לנסח את מכתבו.

בסיום דבריו, כמו ניבא את העתיד להתרחש בימים הקרובים, נאנח מוזס מעומק הלב.

"תאמינו לי, זה ממש לוקח לי בריאות", אמר ברגע של גילוי לב. "ההורים והבנות שמתקשרים ובאים אלי הביתה, ביום שישי אחר הצהרים...לא יכולתי לקבל שבת. ילדה מוצלחת, בבחינות ובהכל, המנהלת שלה אמרה שזה פשע לא לקבל אותה והם צועקים געוואלד. למה 8 שנים הייתה בסדר וכל החברות היו יחד ופתאום נפלטת החוצה?"

השאלה הזו תמשיך ללוות, מן הסתם, את מוזס, גם במהלך התקופה הקרובה. פתרון, עדיין לא נראה באופק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}