כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

פלונטר הסמינרים • גדעון סער בבית הגר"ע יוסף

שר החינוך הגיע הבוקר אל מעונו של הגר"ע, מלווה באלי ישי, כדי לקבל את הכוונתו וברכתו לפלונטר של ועדות השיבוץ בסמינרים • שרי רוט בדיווח מיוחד

סער ואלי ישי בימיאה מבית הגר"ע. צילום: יוסי פורמנסקי
סער ואלי ישי בימיאה מבית הגר"ע. צילום: יוסי פורמנסקי

'פלונטר הסמינרים' הולך ומסתבך ויש כבר מי שצופים בעיני רוחם תחזיות אימה, שישיבו אלינו את האירועים הדרמטיים שחוותה היהדות החרדית רק לפני שנה ב'פרשת עמנואל'.

הפעם השחקנים אינם רק מנהלי וקברניטי בית-ספר בעיר נידחת, הממוקמת אי-שם בשטחי יהודה ושומרון. בפרק הנוכחי נמצאים על הבמה כל בתי הספר התיכוניים - קרי, הסמינרים - בכל רחבי הארץ.

היום (ד) בבוקר נכנס שר החינוך, גדעון סער, אל מעונו של הגר"ע יוסף, מלווה ביו"ר תנועת ש"ס, אלי ישי, כדי לקבל את ברכתו והכוונתו לפלונטר אליו נקלע, כאשר בתגובה להחלטת משרד החינוך להקים ועדות שיבוץ לסמינרים, הורה הגרי"ש אלישיב למנהלים ש"לא לשתף פעולה".

האם תעבור ש"ס את המשבר הנוכחי בשלום? ימים יגידו.

רגע לפני המפגש עצמו, הנה סקירה של הפרשה, הדמויות והשחקנים:

1 . מנהלי סמינרים, שמזה שנים התרגלו לנהל באופן בלעדי את ענייניהם, איש לא יאמר להם מה לעשות. עדויות שהגיעו לא פעם מתוך בתיהם של גדולי ישראל לימדו כי גם להוראות הרבנים לא מיהרו מנהלים רבים, אם כי בוודאי לא כולם, לציית. כל מנהל עשה בתוך ממלכתו-בית ספרו כבתוך שלו, כאילו מדובר היה ברכוש פרטי שהועבר אליו בירושה מהסבתא, וכאילו אין למשרד החינוך יד ורגל בכספי המוסד. משום מה מעדיפים מנהלים רבים לשכוח כי אילולי התקציבים המועברים אליהם ישירות מקופת המדינה, יש סיכוי סביר לכך שהם היו מתמוטטים כמגדל קלפים, ועין ערך מצוקת בית הספר בעמנואל, שראשיו אינם יודעים אנה הם באים. ותשאלו את מוזס, אומרים שמי כמוהו מכיר את הבעיה.

2. בנות בוכיות – השנה מדברים על 400, המספרים משתנים מידי שנה בשנה. בתחתית השורה מדובר במאות הורים הנתונים ללחץ אטומי כבר בהגיע ביתם לכיתה ז'. יקבלו, או לא יקבלו, הופכת להיות שאלת המאה עבורם אישית ועבור הילדות שלהם. הסיבות ל'לא לקבל' מגוונות, ונעות בין 'לא מתאימה', 'לא מספיק טובה בלימודים' או, לגודל הכאב, 'לא מגיעה מהמוצא המתאים'. בעוד לפני עשר עשרים שנה כל ילדה שבאה מבית חרדי התקבלה לכל מוסד חרדי אליו חפצה להתקבל, וספרדיה ואשכנזיה ישבו על ספסלי אותה כיתה, הזמנים השתנו, ואל הזירה נכנסו מספרי אחוזים ומושגים נוספים שמטרתם הסופית היא אחת: סלקציה. הכאב גדול. במשך שנים ידעו כולם את הנעשה ושתקו, עד שבאו ארגונים כאלו ואחרים, חשפו את הקלוקלת ואף פנו לגורמים המוסמכים כדי להתלונן. לא נכנס כאן לצדדים ההלכתיים של 'מסירה' מסוג זה, רק נציין כי תוצאות אותן הלשנות ופניות לבג"צ ושאר מיני ערכאות הביאו להצפת הבעיה ולכורח של משרד החינוך למצוא פתרון לבעיה הכאובה.

3. תנועת ש"ס – בשנים האחרונות הולך הכאב ומחלחל אל כל שדרות מצביעי התנועה. בעוד הגר"ע יוסף מתחנן לאנשיו לשלוח את הבנות למוסדות ספרדיים, שיש מהם רבים וטובים, לא כולם מצייתים לו וגם ראשי התנועה עצמה בוחרים עבור בנותיהן המצוינות מוסדות אשכנזיים. במצב הזה, מתקשים הקודקודים להילחם מלחמה של ממש במנהלי הסמינרים, שכן איך יוכלו אחר כך לפנות אליהם בבקשה עבור בת משפחה כזו או אחרת? הפלונטר הזה אף הצמיח קרקע פוריה לתנועתו החדשה של ח"כ חיים אמסלם, שבנושא הזה טענותיו על ראשי ש"ס יש להם על מה שיסמכו. ההערכות הן כי בבחירות הקרובות הולך נושא ההפליה בסמינרים להיות אחד מהנושאים המרכזיים סביבן ינועו מספר המנדטים אותם תקבל תנועת ש"ס, לטוב ולרע. ראשי ש"ס מבינים את זה ואף ניסו, לפני מספר חודשים, להכריז על הקמת ועדה שתטפל בנושא. מי שמכיר הצלחות בשטח של אותה וועדה, מוזמן לשלוח אלינו מכתב למערכת. במציאות, אין הרבה מה לעשות, ואין מי שיוכל לשנות את הרעה החולה.

4. שר החינוך, גדעון סער, וסגנו, מנחם אליעזר מוזס – רק לפני שנה נקלע סער לעין הסערה, כאשר נאלץ, בפרשת עמנואל, לעמוד מול הציבור החרדי ולהגן על החלטת בג"ץ. בהמשך הביא אותו מאהל מעשיהו להקשיח עוד יותר את עמדותיו, ותוך זמן קצר הפך לאויב הציבור החרדי. חוק הליבה שצף ועלה זמן קצר לאחר מכן רק קיבע את מיתוגו כ'איש הרע' לחרדים, והכינוס בחזו"א 5 היה ההכרזה הרשמית לאותו מיתוג.

מאז נכנס סגנו מוזס לתפקיד ועד היום עשה סער מאמצים רבים כדי לתקן את הרושם הרע שיצר, כאשר יעדו הסופי מכוון אל בית הגראי"ל שטינמן, בתקווה כי שם יקבלו את חזרתו בתשובה, לפחות בנושא הזה של יחס לחרדים. עד כה לא הצליחו יועציו הדתיים-חרדיים לארגן לו מפגש 'סולחה', אבל לפני ימים אחדים התקרבו ליעד בזינוק אדיר לאחר העברת חוק הת"תים לשילוב ילדים חריגים.

ואז באו ועדות השיבוץ וטרפו את הקלפים. זה תקופה ארוכה שמבקר המדינה מציב את חרבו אל פתח הסמינרים, מי שקרא את הדו"ח שלו הבין שהפעם לא יוכלו המנהלים להתחמק ממתן דין וחשבון כולל שינוי השיטה הקלוקלת. למנכ"ל משרד החינוך לא נותרה כל ברירה והוא דרש הצעות מעשיות לפתרון הבעיה. המנהלים נקטו בשיטת ה'סחבת' ומיאנו לבוא עם תשובות. גם אל ישיבת סיעת 'יהדות התורה', שנערכה לפני קצת למעלה משבוע, הם הגיעו עם שלל תירוצים והסברים בדבר למה צריך לחכות להם עוד. עד שנמאס לשושני, ובערבו של יום שני החליט להטיל את הפצצה ולהודיע במכתב רשמי על הקמת ועדות שיבוץ בהם ייטלו חלק נציגי משרד החינוך, לצד נציגי הרשויות המקומיות ולצד רבנים – האחד ספרדי והאחד אשכנזי.

התגובה הקשה לא איחרה לבוא. באסיפת מנהלים שנערכה בבית הגרי"ש אלישיב נאמרו דברים חמורים בדבר האיסור לשתף פעולה עם ועדות כאלו. יש אומרים שדעתו של הגראי"ל שונה, וכי הוא סבור כי יש לשתף פעולה עם פתרון שכזה, אך כידוע ענוותנותו של הגראי"ל לא תביא אותו לצאת בהכרזה הסותרת את דעת הגרי"ש.

בתוך כל ים התסבוכת הזה מוצא עצמו סער בסיטואציה מביכה למדי. הוא איתן בדעתו שלא לתת לועדת שיבוץ כזו או אחרת להעכיר מחדש את יחסיו עם הציבור החרדי, מוזס גם לא ייתן לזה לקרות. הבוקר יגיע סער אל הגר"ע יוסף, ויבקש ממנו לא רק את ברכתו להצלחה אלא גם הצעה הדרכה והכוונה בדבר מה לעשות במנהלים הסוררים, המבקשים לשחק באש ומקרבים את הרגע בו יטלו רשויות המדינה קרי בג"צ ומבקר מדינה את הפיקוד. זה לא יהיה טוב לאף אחד, לא לסער גם לא לציבור החרדי.

5. הגר"ע יוסף – מצד אחד עצם העובדה ששר החינוך מגיע להתייעץ איתו מסמלת את גדולתו של הרב. מצד שני, עלולות להיות להתיעצות שכזו השלכות מרות, שיזכירו לכולנו את פרשת הגיורים. אם יאמר הרב אמירה שיש בה כדי לתמוך בוועדות השיבוץ, הוא יסתכן בסכסוך חוזר עם בית הגרי"ש. היכונו למאמרי המערכת של 'יתד' בדבר "אל תגעו במשיחי ובפח השמן הטהור" ולראיונות של מרגי בדבר "יתד תהיה לך על אוזנך". בבית הגר"ע לא מעוניינים לשוב לזמירות הללו, ויהיה מעניין לראות איך יתמרנו.

6. אלי ישי – הנה הגיעה ההזדמנות הגדולה של יו"ר התנועה הקדושה ליטול מנהיגות ולעשות מעשה שיפתור אחת ולתמיד את הבעיה הכאובה ביותר של התנועה: האפליה בסמינרים. האם ישכיל לנווט בחכמה? לומר את מה שצריך לומר ולשתוק היכן שצריך לשתוק? עצם העובדה שמפגש שאמור להישאר בסוד כמוס עד לעצם התרחשותו כבר דלף לתקשורת הוא כבר נקודת פתיחה גרועה. עיתונאים בשטח זה תמיד סימן רע לבאות. אין זה סוד שלא כולם מגיעים אל הבית שברחוב הקבלן עם כוונות טהורות, ולא כל העיתונאים הם נשמות טובות שרק מבקשות לעזור ולפתור סכסוכים בדרכי שלום. דם יזע ודמעות היו מאז ומתמיד לחם חוקם של רבים מבין האוחזים בעט, ויועצי ישי יצטרכו לעבוד שעות נוספות כדי לקבל מאמרים אוהדים וסיקור הוגן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}