כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

הת"תים: הלימודים נמשכים - האבטחה נפסקת

החילונים יצאו לחופש, אבל החרדים ממשיכים ללמוד עוד חודש • תחקיר מגלה כי האבטחה בת"תים הופסקה כבר ביום ראשון • אז מה עושים כשמישהו בשער? מטרטרים את הצוות

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

בתלמודי התורה הלימודים אינם נפסקים, ובעוד בבתי הספר היסודיים ברחבי הארץ כבר יצאו לחופש הגדול, הילדים החרדים ממשכים ללמוד עוד חודש. עם זאת, האבטחה בת"תים הופסקה כבר ביום ראשון.

תחקיר של העיתונאי אלי ג'אן מעלה מציאות עגומה, לפיה ישנם מוסדות רבים המסתפקים בימים אלו בסגירת השער ובטרטור הצוות בכל פעם שמישהו מתדפק על השער.

אבטחת המוסדות מותאמת רק לפי לוח הזמנים של בתי הספר היסודיים, ומהווה בעיה קשה כאשר תלמודי התורה והחיידרים ממשיכים בלימודיהם.

"היחס של המדינה לחרדים הוא קצת יותר מבעלי חיים", אומר משה דבדה, מנהל תלמוד תורה 'אור מאיר' באשדוד.

מני עזריאל, אחראי על שירותי עזרה ראשונה לבתי הספר בקרית מלאכי מטעם חברת נטלי, סיפר כי החברה לא קיבלה שום פנייה ממשרד החינוך על המשך הלימודים. עזריאל מסביר, כי במקרה של פגיעה, הם מגיעים לבית הספר ומעניקים טיפול ראשוני - ואם צריך, מפנים לבית החולים.

החל מיום ראשון נאלצים תלמודי התורה באזור להזמין בשעת הצורך אמבולנס של מד"א, שעלותו יכולה לטפס עד לכ-800 שקל.

בתלמוד תורה 'חזון מאיר' נאלצים לסגור את השער במנעול. מנהל בית הספר, יכין הלוי, סיפר כי עד לפני שנה הוא נשא נשק, יחד עם עוד שני מורים, באישור משרד החינוך, דבר שסייע בתחושת הביטחון והאבטחה. "יש לנו ימים בשנה שאנחנו לא לומדים ובתי הספר כן, אז לפחות שישלימו לנו את הימים האלה", אמר יכין, שמסביר כי אינו רוצה להפיל על ההורים את הנטל הכלכלי.

בכל תלוש ארנונה שמגיע לתושבי עיריית אשדוד ישנו סעיף מיוחד של 'אגרת שמירה', שעלותו מסתכמת ב-27.30 שקל לחודש. "זה אבסורד", אומר תושב אשדוד. "גובים ממני כל חודש כסף לאבטחה, אבל חודש שלם הילדים שלי ללא שמירה".

דבדה תולה את חוסר האבטחה באפליה כלפי החרדים: "אם היינו ממלכתי, אז היינו מקבלים יחס בהתאם. זה פשע והפקרת דם". דבדה מפיל את האשמה גם כלפי הנציגים החרדים בכנסת, שאינם עושים דבר, ומדי שנה הנושא חוזר על עצמו.

לדבריו, העירייה שולחת מדי פעם ניידת סיור "למראית עין".

בתלמוד תורה 'חניכי הישיבות' בקרית גת מימנו שומר על חשבונם, כמו גם בתלמוד תורה של חסידות גור בעיר. "הייתי מצפה שישאירו לנו את השומר, אבל לא נשאיר את התלמידים בלי אבטחה", אמר גורם בבית הספר.

מרדכי חאמי, מנהל תלמוד תורה בית יוסף בקרית מלאכי, אמר כי נושא האפליה לא זר לו: "אנחנו מוסד מוכר במשרד החינוך, מלמדים על פי תוכנית הליבה ועורכים מבחני מיצ"ב, אבל כשמגיע 1 ביולי מפסיקים את האבטחה. למה רק לדרוש הם יודעים?"

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מספר ימי הלימודים אינם שונים לגבי כל המגזרים. על פי אותם ימים מחויבת המשטרה לתקצב האבטחה במוסדות. בעקבות שינוי במועדי החופשה של המגזר החרדי סוכם על דעת המשטרה שכל מוסד חינוכי יכול לשנות את מועדי הלימוד ובתנאי שלא יחרוג מעבר למכסת ימי הלימוד השנתית".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}