כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

ישראל ולבנון ראש בראש • במי יתמכו האמריקאים?

הלבנונים לוטשים עיניים למאגרי הגז ומצפים לנגוס נתח מהכנסות העתק • מפות שנשלחו על ידי לבנון לאו"ם, מציגות בעלות על אזור משופע בגז • והאמריקאים? עם לבנון

מאגרי גז. תמונת ארכיון
מאגרי גז. תמונת ארכיון

מאבק הגבולות הימיים בין לבנון הולך ומסתעף, כזכור, עם גילוי מאגרי הגז הגדולים בחופיה הצפוניים של ישראל, נזעקו בלבנון וטענו כי נתח נכבד משטחי המאגרים נמצא בשטח ימי השייך ללבנון.

לבנון אף הגישה באופן חד-צדדי מפות משורטטות בהתאם לטענותיה לאו"ם, אלא שבישראל לא נשארים חייבים. לטענת גורמים במשרד החוץ, לא יתכן שממשלת לבנון תתעלם כל העת מפניותיה של ישראל להסדרת גבולות בין המדינות - יבשתיים וימיים, ועם גילויו של המאגר - יגישו הלבנונים מפות חד-צדדיות.

סלע המאבק נעוץ ב-2 גישות שונות באשר לאופן שרטוט גבול ימי, כאשר הלבנונים מעוניינים בשרטוט יבש של קו ישר מהחוף, ואילו ישראל מעדיפה שרטוט המבוסס על מרחק בפועל מהחוף, כאשר ההבדל בין המפות מכיל גז בשווי מיליארדי דולרים.

חשוב לציין כי מאגרי הגז הנוכחיים 'תמר' ו'לוויתן' אינם ממוקמים בשטח המחלוקת הנוכחי, והם לכל הדעות בשטח ישראלי, המחלוקת נעוצה לגבי שטח בו טרם בוצעו קידוחים, אך ככל הנראה אף הוא מכיל מאגר בסדר גודל דומה.

באופן מפתיע נראה כי האמריקאים נוטים לקבל דווקא את העמדה הלבנונית, לפי דיווחים של גופי תקשורת בלבנון ואתר 'הארץ' הדיפלומט פרד הוף שהיה חבר בצוותו של ג'ורג' מיטשל בדק את המפות והוא נוטה לקבל את העמדה הלבנונית, אם כי נראה כי מלבד השיקול הגיאוגרפי הטהור יש לאמריקאים אינטרס גם למנוע מלחמה אפשרית, כאשר גם מלחמת לבנון השניה כזכור החלה במאבק סביב שטחים ב'הר דוב'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}