כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

נתניהו שכח את ישי והתבלבל עם המפכ"ל

מבולבל? נתניהו סיים את נאומו בישיבת הממשלה השבועית ברשימת קרדיטים עם כמה טעויות מביכות • וגם: מה חושב ישי על מדינת דרום-סודן ומי חי באשליות • ויש הקלטות

ישיבת ממשלה. צילום ארכיון: פלאש 90
ישיבת ממשלה. צילום ארכיון: פלאש 90



ישיבת ממשלה היא ההזדמנות המתאימה לסקירה מהירה של הנושאים העומדים על הפרק.

הבוקר (א) התייחס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנושא האקטואלי ביותר: הקמת המדינה החדשה, דרום סודן, ולמטס ההתרסה שכבר נמצא מאחורינו.

בין לבין, הוא בישר, בשמחה רבה, על הקמת פארק ירוק חדש בנחל הקישון - עוד פעולה 'ירוקה' של השר גלעד ארדן, שדוהר כל הדרך להפיכת מדינת ישראל לירוקה.

"אתמול קמה מדינה חדשה: דרום סודן", פתח נתניהו את ישיבת הממשלה, והודיע חגיגית: "ישראל מכירה בדרום סודן. אנחנו מייחלים להצלחתה כמדינה שוחרת שלום, נשמח לשתף איתה פעולה כדי להבטיח את פיתוחה ושגשוגה, ברכות לדרום סודן".

מכאן עבר אל נושא המטס. "בשבוע שעבר עצרנו את מטס ההתרסה נגד מדינת ישראל. פעלנו בשיטתיות ובהצלחה במגוון תחומים: בתחום המדיני, המודיעיני, בטחון הפנים ותחומים נוספים על מנת לסקל את הפרובוקציה, שאכן חוסלה.

"הפרובוקטורים שרצו להיכנס, חלקם הגדול הוחזר למדינות המוצא, חלקם נעצר בשדה התעופה בן גוריון וחלקם נכנס למדינת ישראל ונעצר כאן", אמר נתניהו ועבר לשלב התודות.

"אני מבקש קודם כל להודות לידידינו הרבים בעולם שעזרו לנו בעניין זה. אני מודה גם לשר הביטחון פנים יצחק אהרונוביץ שנתבקש על ידי לרכז את המאמץ בארץ, לשר החוץ אביגדור ליברמן, לשר הביטחון אהוד ברק ולשר הפנים ולאנשיו.

"תודה, כמובן, למפכ"ל איציק דנינו (הטעות במקור - ש.ר.), לאנשי המשטרה, לאנשי רשות ההגירה על שילוב כוחות מצוין, וגם לכל אנשי הממשלה שפעלו ללא לאות", סיים את שלב התודות.

בשוליים, רק נציין כי את שמו של המפכ"ל דנינו החליף ב'איציק' במקום 'יוחנן', אולי בגלל הלינקייג' לשר לבטחון פנים, איציק אהרונוביץ, ואת שמו של שר הפנים, אלי ישי, שכח לציין, אולי בשל אורך השם המקשה על הגייתו. אנשיו כמעט נשבעו לי שמדובר בטעות גרידא...

"ישראל תמשיך למנוע פרובוקציות לפרוץ לגבולותיה בין באוויר בין בים ובין ביבשה", סיים נתניהו בנושא זה.

בהמשך, הודיע נתניהו כי "היום תחליט הממשלה על סימון קו התיחום של ישראל בים התיכון, קו התחום הזה תוחם את אזור הזכויות הכלכליות של המדינה לרבות הזכות לנצל את משאבי הטבע בים. האזור שאנחנו דנים בו גובל בצפון עם לבנון וקפריסין, התוואי שלבנון הציגה באום נמצא משמעותית מדרום לקו שישראל הציגה, הוא סותר את הקו שישראל סיכמה עם קפריסין ומה שמשמעותי יותר בעיני שהוא סותר לחלוטין את הקו שלבנון עצמה סיכמה עם קפריסין ב2007. המטרה שלנו היא לקבוע את עמדת ישראל באשר לגבול הימי בהתאם לעקרונות הים הבינלאומיים".

ומכאן, לנושא ה'ירוק'.

"הממשלה היום תחליט לנקות את נחל הקישון. אנחנו הולכים להפוך את הנחל המזוהם ביותר במדינת ישראל לפינת חמד לתושבי חיפה והסביבה ואני יכול לומר שגם לכל אזרחי מדינת ישראל כי תהיה לשם נהירה".

בפינת התודות ה'ירוקה' לא שכח נתניהו את ארדן, כולל שמו המלא. "אני מבקש להודות לשר להגנת הסביבה גלעד ארדן, אני רוצה להודות לך גלעד על ההובלה של המהפכה הירוקה בישראל".

"אין טעם להיכנס לפרטים". הרשקוביץצילום: "אין טעם להיכנס לפרטים". הרשקוביץ
"אין טעם להיכנס לפרטים". הרשקוביץ


שר המדע מתרגש מהחרם

רגע לפני שנכנסו אל ישיבת הממשלה הקדישו כמה שרים מזמנם לתקשורת ויצאו בהצהרות.

הראשון שבהם, שר המדע דניאל הרשקוביץ. השר הרשקוביץ נשאל לגבי ספטמבר ואפשרות למשא ומתן עם הפלשתינים. "אני חושב שאנשים נוטים ללכת לפרטים לפני שהעיקרון מוברר. אין טעם להיכנס לפרט כלשהו לפני שברור לכולם שהולכים על סיום הסכסוך ועל הכרה של הפלשתינים במדינה יהודית, אחרת זו תהיה שיטת הסלאמי... כל כניסה לפרטים לא רלוונטית כל עוד הנקודות הללו לא ברורות הכרה פלשתינית במדינה יהודית, סיום הסכסוך וכמובן הדברים הנגזרים מכך כמו שאין זכות שיבה".

כשנשאל על חוק החרם, העומד לעלות מחר בכנסת, אמר השר: "כשמישהו מסתכל על דמוקרטיות גדולות הן יודעות להתגונן כמו הדמוקרטיה האמריקנית זה נראה טבעי. הם לא מבינים איך עד היום אין דבר כזה. כשאנשים מחרימים חלקים מארץ ישראל או תוצרת ישראלית הרי שוודאי שהדמוקרטיה שלנו חיבת להתמודד מפני הדבר הזה, לכן החוק הזה טבעי ואני מקווה שיעבור ברוב גדול".



השר ישי: בלי אשליות

שר הפנים, אלי ישי, נשאל בנושא הדרום-סודני. "זה יקל עלינו בתופעת המסתננים", אמר. הוא הוסיף כי "הגדר מתקדמת, יחד עם זאת בנית הגדר לבדה לא תפתור את הבעיה. לצד הגדר חייבים להקים את מתקן השהיה כי הגדר עוזרת ל'סור מרע', אבל 'עשה טוב' זה להכניס פנימה את מי שהסתתנו וכבר נמצאים בערים בארץ. מהמתקן הזה נוציא אותם חזרה לארצם ואין אופציה אחרת לפתור את הבעיה עם הגדר התקדמנו עם המתקן עוד לא כל כך".

השר ישי נשאל האם המדינה תפתח במשא ומתן עם הממשלה בדרום סודן, והשיב כי "כבר החזרנו מספר חזרה לארצות כאלו ואחרות, נגיע אתם למשא ומתן וגם להדברות. כשיש גדר זה מצמצם משמעותית את רמת החדירה, אבל כשיש מתקן זה מוריד את כל המוטיבציה להיכנס. הם באים לארץ כי במרכזי הערים יש להם מקורות פרנסה. ברגע שהם מוכנסים למתקן עדיף להם לא לבוא, ואם יבואו יצאו מרצון. אם לא, אז לא מרצון".

האם אפשר ללמוד מהם מודל למדינה פלשתינית? – נשאל שר הפנים, והשיב: "בל נשלה את עצמנו. ישראל הושיטה יד לשלום ועושה הכול, הם לא מעוניינים, אין אחד שחושב ברצינות שהפלשתינים רוצים שלום". השר ישי הוסיף כי הוא מקווה שהקוורטט מבין שיראל עושה מאמצים אדירים כדי לחדש את המשא ומתן, והפלשתינים הם אלו שמונעים אותו בטענות כאלו ואחרים.




האם ניתן ללבנונים את הגז? – נשאל ישי, והשיב בהלצה כי "כולם רוצים הכול מישראל. היא ארץ זבת חלב ודבש"...

לגבי עצורי המטס, אמר השר ישי כי הם "יחזרו במהלך הימים הקרובים כל אחד לארצו". הוא הוסיף כי "אנשי רשות ההגירה עשו עבודה מצוינת. מנענו עלייתם למטוס או בואם ארצה, מי שחדרו מועלים חזרה למטוס".

הכרזתם בישיבת הסיעה של ש"ס על פעילות למניעת עליית מחירי החשמל, האם התקדמתם בנושא? – נשאל השר ישי.

הוא השיב כי "צוות עבודה מוכשר, בראשות ח"כ ועקנין ואמנון כהן, עושים את העבודה. תוך שבועיים-שלושה הם יגישו המלצות, נשב עם ראש הממשלה ונתחיל לפעול, אני חושב שזה דבר חשוב ומתחייב".

"איזה שלום?". סילבן שלום צילום: "איזה שלום?". סילבן שלום
"איזה שלום?". סילבן שלום


סילבן: כך נמנע את 'ספטמבר השחור'

גם המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, דיבר על המשא ומתן בינינו לבין הפלשתינים.

הוא אמר: "אנחנו נמצאים במצב ששנתיים וחצי הפלשתינים עושים הכול כדי להימנע ממשא ומתן מאחר והם יודעים שהדרך שלהם תהיה סלולה להגיע בספטמבר להגיע לאו"ם לקבל הכרה כי אין משא ומתן".

לדברי שלום, "גם היום הדרך היחידה למנוע את ספטמבר היא דרך משא ומתן. השאלה היא איזה: שלום שחמאס מעורב בו? ישראל תהיה ראשונה לדבר עם החמאס. האם על בסיס קווי 67'? הממשלה הזו תהיה הראשונה שהכירה בקווי 67. לכן צריך לבחון את העניין טוב, להגיע למצב שבו העולם ייאלץ את הפלשתינים להגיע למשא ומתן.



"זו הדרך היחידה למנוע את ספטמבר. אני מאד מקווה שהמשא ומתן יהיה על בסיס זה שיאפשר לשני הצדדים להגיע אליו. אם אכן כך יקרה, האפשרות הפלשתינית להגיע לאום בספטמבר תרד. מאחר והם יודעים את זה הם מציבים תנאים בלתי אפשריים".

לבנת: "ישראל לא מוחרמת"

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, סיימה בנימה אופטימית.

"כידוע, ישראל עומדת על כמה עקרונות, וביניהם הכרה במדינת ישראל והפסקת הטרור. אלו הם הדברים המרכזיים שחשובים לה. מתווה הנשיא אובמה הוא כזה שיכולים לעמוד בו, יחד עם הקוורטט הדברים כיום בהירים יותר וברורים יותר. עובדה שראש הממשלה הצליח להשיג תמיכה איכותית של מדינות רבות באירופה. העובדה שהמשט לא יצא לדרכו והמטס נגמר כפי שנגמר הוא אות שישראל לא מוחרמת בעיני העמים ה'נאורים' כפי שניסו להציג את זה".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}