כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

ה'תוספות' בכלא, מבצע יונתן הוכתר בהצלחה • ה' תמוז

הסכם לאי הפצת נשק גרעיני בין ארה"ב, ברית המועצות ובריטניה • פיגוע בקניון השרון בנתניה • הפוגרום ביהודי קילצ'ה • זה מה שקרה היום בראי ההיסטוריה

ה'תוספות' בכלא, מבצע יונתן הוכתר בהצלחה • ה' תמוז

ג' שכ"ח: שבע שנים לאחר כיבוש יהויקים, אסרו נבוכדנצר בנחושתיים להורידו לבבל, אך מיד מת באסוריו, והוציאוהו וגררוהו ונקבר קבורת חמור, כאשר גולגולתו בצבצה בכל העת משערי ירושלים ולבסוף נשרפה.

ג' של"ג: בחצי הלילה, הייתה נבואת יחזקאל הנביא בן בוזי הכהן המוכרת כנבואת מעשי המרכבה, אותה מפטירים בחג השבועות.

ה' שפ"ט: הג"מ רבי יום-טוב ליפמן הלר זצ"ל בעל 'תוספות יום טוב', נאסר באשמת זלזול בקיסר ובנצרות, בכך שציית לפקודת האפיפיור לשרוף את ספרי התלמוד. לאחר ששוחרר, קבע התוי"ט יום זה כתענית לו ולצאצאיו.

ה' תר"ה: נפטר הרה"ק רבי ישראל מסטאשוב זצוק"ל (בן הרה"ק רבי מאיר הלוי מאפטא)

ה' תרכ"ט: נפטר הג"מ רבי פייבל טרנטשינר זצ"ל אב"ד העווש.

ה' תר"ע: נפטר הג"מ רבי בצלאל יהושע מושקוביץ זצ"ל (ב"ר יחיאל מיכל) אב"ד גלינא.

ה‘ תרפ"ב: פורסם "הספר הלבן" הראשון על ידי ווינסטון צ'רצ'יל שהיה שר המושבות הבריטי. הספר הודיע על כוונת הבריטים לקיים את התחייבויותיהם להקמת בית לאומי יהודי בארץ ישראל, כיהודים היושבים בארץ בזכות ולא בחסד, אולם יחד עם זאת כדי להפיג את המתיחות בין הערבים והיהודים בריטניה מודיעה כי היא מכירה גם בזכויותיהם של הערבים, ולפיכך רק חלק מהארץ תהיה ליהודים. כמו כן הוחלט, כי עבר הירדן המזרחי שהיה עד עתה חלק מהמנדט הבריטי בא"י לא ייכלל בתחומו של הבית הלאומי. בנוסף, הוגבלה כמות אישורי הכניסה לארץ על מנת לא לפגוע בפרנסת הערבים. הספר הלבן הראשון, שבעקבותיו הופיעו עוד ספרים לבנים, היה למעשה תחילת נסיגת הבריטים מהתחייבויותיהם ליהודים והטיית עמדתה לכיוון הפרו ערבי.

ה' תרצ"ב: נפטר הג"מ רבי כליפה כהן זצ"ל השני, בעל 'שמחה וששון' על ההגדה.

ה' תש"א: נפטר הג"מ רבי עזריאל מאיר אייגר זצ"ל מלובלין (ב"ר אברהם)

ה‘תש"ו: הפוגרום ביהודי העיר הפולנית קילצ'ה: כמאתיים ניצולי שואה יהודים שחיו בה בעבר חזרו אליה מן המחנות ורובם התרכזו בבניין אחד. בערב אחד, ילד נכרי בן 9 עזב את העיר על מנת לבקר חברים בכפר הסמוך, אך לא הודיע על כך להוריו. החיפושים אחריו נמשכו יומיים. כאשר חזר, ביקש למנוע את כעס הוריו, וסיפר שאדם מקילצ‘ה נעל אותו במשך יומיים במרתף ביתו. הורי הילד מיד הגישו תלונה במשטרה שיהודי חטף את ילדם. מכאן התגלגלו השמועות במהירות, שיהודים חוטפים ורוצחים ילדים פולנים נוצרים על מנת להשתמש בדם שלהם לצרכי פולחן. מיד החלו הפגנות אנטישמיות מחוץ למבנה בו שכנו היהודים, ושוטרים פרצו לתוכו והחלו לירות ביהודים לכל עבר תוך ביזת דירותיהם. היהודים שנמלטו מהבניין, הותקפו ברחוב על ידי ההמון המוסת. בפוגרום נהרגו למעלה מ-40 יהודים בידי המון משולהב, וכ-80 נפצעו. לפוגרום הייתה השפעה טראומתית על היהודים שרצו לחזור לבתיהם, והביאה למנוסה אדירה של כמאה אלף איש שיצאו מפולין שהצטרפו לתנועת הבריחה, שהפכה כעת לתנועה המונית.

ה' תשכ"ח: הסכם לאי הפצת נשק גרעיני נחתם בין ארצות הברית, ברית המועצות ובריטניה. בהמשך הצטרפו להסכם עשרות מדינות.

ה' תשל"ב: פרשת ווטרגייט - הפריצה למטה הבחירות של המפלגה הדמוקרטית בוושינגטון. הייתה זו ראשיתה של סידרת שערוריות שערערו את ממשל הנשיא ניקסון והביאו בסופו של דבר להתפטרותו שנתיים לאחר מכן.

ה' תשל"ו: מבצע יונתן - לשחרור חטופי מטוס 'אייר-פראנס' שנחטפו והובאו לאנטבה מספר ימים קודם לכן. המבצע הוכתר בהצלחה וכמעט כל החטופים חולצו בשלום. במהלך המבצע נהרג מפקד סיירת מטכ"ל, שהיה מפקד כוח הפריצה במבצע, יונתן נתניהו, אחיו של ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו, ובעקבות זאת נקרא המבצע על שמו.

ה' תשמ"ח: אלי כהן, תושב המושב שקף שבחבל לכיש, נדקר והוכה למוות על ידי מחבלים.

ה' תשס"ה: פיגוע בקניון השרון בנתניה בו נרצחו חמישה ישראלים.

ה' תשס"ו: נפתחת מסילת הרכבת צ'ינגדזאנג להסעת נוסעים ומטען. מדובר ברשת מסילות ברזל המחברת את בירת המחוז האוטונומי הטיבטי להסה לעיר הסינית סינינג ובהמשך לבייג'ינג, בירת סין. זוהי אחת ממסילות הרכבת היקרות ביותר בהיסטוריה בגלל אופי השטח בו עוברת המסילה והתנאים הטופוגרפיים שלו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}