כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

הח"כים מזדהים עם גלעד, עד לרגע החתימה

בוועדת חוץ וביטחון, הזדהו ח"כים מימין ומשמאל עם הכאב של משפחת שליט • אך כשבאו לתרגם זאת לקריאה לשחרור אסירים עם דם על הידיים - רשמו אכזבה רבה • להאזנה

מחכים לגלעד. צילום ארכיון
מחכים לגלעד. צילום ארכיון



"5 שנים יותר מדי", כך פתח יו"ר ועדת החוץ והביטחון את הישיבה המיוחדת שנערכה השבוע (ב') בכנסת, בנוכחות הורי החייל החטוף גלעד שליט.



למען הגילוי הנאות, בכתבה מן הסוג הזה קשה מאד להיות אובייקטיביים. לשבת במשך כמחצית השעה מול עיניה הדומעות של אביבה, האם שבנה מוטל בשבי החמאס בעזה, הוא משהו שממיס לבבות. בעוד נועם, האב, רושם לעצמו כל מילה שנאמרה על מחברת צהובה בה הצטייד מראש, אני לא בטוחה שהאם הקשיבה לנאמר בחדר הוועדה. לי היה נראה שראשה נמצא אי שם במרתף שבעזה, מחשבותיה נעות בין שנות ילדותו לשנות בגרותו של ילדה השבוי ורוחה מרחפת בין ייאוש לתקווה.

היו שם חברי כנסת משמאל ומימין, הזדהות חוצת מפלגות ודעות. בראש ישבו ח"כ מירי רגב, ליכודניקית, איתן כבל, איש ה'עבודה' ומופז, מ'קדימה'.

רגע לפני שנכנסה פנימה הספקתי להחליף מילה עם רגב, שסיפרה לי שהיא מלווה את המשפחה מאז יום השבי, עוד כששימשה בתפקיד דוברת צה"ל. מקובל לומר שהדעה לפיה יש להחזיר מחבלים היא דעה 'שמאלנית', אמרתי לה. היא, הסבירה שמדובר בדעה שהיא חוצה שמאל וימין. למען האמת, קשה להיות אשה ולעמוד מול עיניה של אביבה בלי להזדהות. ויהיו הנימוקים נגד החזרת המחבלים כבדי משקל כאשר יהיו.



"במבחן התוצאה, גלעד שליט כבר 5 שנים לא נמצא בבית", אמרה רגב.

ואיתן כבל סיפר על ילדתו הקטנה, בת השנתיים ומחצה, שהתפתחה כל כך יפה מאז שנולדה. "והוא, גלעד, כבר חמש שנים לא בבית. היא, הבת שלי, בת 5 שנים כבר כמעט תלך לבית ספר, והם כבר 5 שנים בלי הבן שלהם".



חברי הוועדה הנוכחים בדיון דיברו על כך שבדעתם להגיש הצעת חוק בנושא. "יחד נעבור חבר חבר בבית הזה", הבטיחו. כולם היו תמימי דעים בכך שאין ספק שראש הממשלה עושה הרבה, אבל "אנחנו, חברי הכנסת, הגוף המפקח על עבודת ראש הממשלה, חייבים לומר את דברנו באופן ברור", הבהירו.

"כל יום שעובר מקרב את מצבו של גלעד למצבו של רון ארד", נשא גם האב, נועם, את דבריו. הדמיון מצמרר", הוסיף. "כל אחד ינסה לדמיין לעצמו מה הספיק במהלך 5 השנים האחרונות. היינו בעזה בעופרת יצוקה, שלטנו על כל השטח, אבל יצאנו משם בלי לבקש אפילו פתק מגלעד. לא יתכן שמדינת ישראל תחשוש להתמודד מול מחבלים, ולו גם הגרועים ביותר!", דברי נועם שליט.

עידוד לחטיפות נוספות

אלא שחברי הכנסת, וכנראה טוב שכך, אינם מקבלים החלטות על פי הרגש, אלא משתדלים לפעול על פי שכלם.

היום (ד') החלו ההורים ב'מסע ההחתמה', ממנו שבו כשהם מתוסכלים. מתברר, כי עם כל הצער, הכאב וההזדהות, קשה לתרגם רגשות לכלל חתימה מעשית על סעיפים ומסמכים. המסמך, אגב, נוסח בידי חברי הוועדה יחד עם בני המשפחה ותמציתו: קריאה לראש הממשלה לשחרר אסירים תמורת שחרורו של החייל החטוף.

עד כה הם פנו לחמישה חברי כנסת, ארבעה מהם סירבו לחתום.בין המסרבים: ח"כ יריב ליון וזאב אלקין מ'הליכוד', ח"כ רוני בר און מ'קדימה' ו...יו"ר 'קדימה', ציפי לבני. הסכים לחתום רק ח"כ מאיר שטרית.

יחד עם זה במטה שליט מדגישים כי הם בחרו להתחיל את מסעם דווקא אצל חברי כנסת שדעתם נתונה אצלם בספק. הפגישות הבאות, הם סבורים, 'יילכו' יותר בקלות."צר לנו שאחרי 5 שנים, יש עדיין חברי כנסת שמתנגדים למהלך כזה", אמרו, כשהם מתכננים כמובן להמשיך לתאם פגישות.

ח"כ אלקין פירט את סיבת סירובו לחתום על המסמך. לדבריו, הוא מתנגד באופן עקרוני לעסקה שכוללת "שחרור מחבלים המוני".

"עסקה מן הסוג הזה", סבור אלקין, "תעודד בוודאות חטיפות נוספות ותגבה מחיר כבד ביותר של עשרות ואולי מאות אזרחים ישראלים כפי שקרה בעסקאות קודמות".

עוד סבור אלקין כי לחץ פוליטי וציבורי על הממשלה לויתורים נוספים מול החמאס בנושא זה "רק יביא להקשחת עמדת החמאס ויבהיר להם שאין מה למהר עם העסקה וכי הזמן משחק לטובתם".

לדעת אלקין, "הלחץ צריך להיות מופנה לזירה הבינלאומית כדי לייצר לחץ עקיף על החמאס". הוא אף סבור שממשלת ישראל צריכה "להפעיל מנופי לחץ נוספים על החמאס ובראש ובראשונה לעצור באופן מיידי את העברת הכספים לרצועת עזה".

באשר לסירובה של לבני לחתום, ב'קדימה' טוענים כי "לבני אינה חותמת על עצומות ומחאות" באופן עקרוני. ובכל הנוגע לנושא גלעד שליט, "לבני אמרה כבר בעבר כי באופן עקרוני ובשל חשיבות הנושא ורגישותו היא נמנעת מלהתבטא פומבית בדבר תנאי העסקה ומלייצר ולו נראות של עניין פוליטי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}