כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון • ג' תמוז

8000 יהודים נרצחו בעיירה אומן • פיגוע בקו 405 • ממשלת שרת - נופלת • הריי"צ שוחרר, וממשיכו - נפטר מן העולם • מה קרה היום בראי ההיסטוריה?

שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון • ג' תמוז

ב' תפ"ט: יהושע מעמיד חמה בגבעון וירח בעמק איילון, במסגרת ההגנה על הגבעונים ומלחמת כיבוש הארץ, עד שנקם ה' באויביו חמשת מלכי האמורי בעיר הכנענית מקדה שבשפלת יהודה.

ה' תע"ז: נפטר הג"מ רבי מנחם מענדל מפוטיק זצ"ל (ב"ר יחיאל מיכל מלבוב) אב"ד בערזאן

ה' תקכ"ח: העיר אומן מותקפת על-ידי מיליציות, כאשר פולנים ויהודים תושבי העיר מגינים עליה. התוקפים משכנעים את ראש המגינים הפולנים לתת להם להיכנס לעיר, תוך הבטחה כי רק היהודים ייפגעו. כ- 8000 יהודי העיר נרצחים ליד בית הכנסת.

ה' תקמ"ה: נפטר הג"מ רבי שלמה דוב זצ"ל אב"ד מעץ וגלולגא (ב"ר צבי הירש הלברשטט)

ה' תרנ"ד: נפטר הרה"צ רבי ברוך יהודה שניצלר דרקטשר זצ"ל (בן הג"מ רבי יואל) [אמר שכל הלומד משניות היום לע"נ ויכתוב בקשתו ויקראנה בפה מלא, ישתדל לפעול לו טובה וישועה].

ה' תרפ"ז: יום שחרורו של הרה"ק הריי"צ מליובאוויטש זצוק"ל ממאסרו בפטרבורג (לנינגרד) בכלא 'שפולערקע', בתנאי שיסע לעיר מקלט 'קסטרמה'.

ה' תרפ"ט: נפטר הג"מ מרדכי לייב רובין זצ"ל אב"ד פרושים ירושלים.

ה' תר"צ: נפטר הגה"ק רבי אריה לייבוש מטורנא זצוק"ל (בן הגה"ק רבי יחזקאל שרגא משינאווא)

ה' תש"ח: החל מבצע' דני'. לאחר פתיחת מלחמת השחרור בה‘ באייר תש"ח, סוכם עם המצרים על הפוגה בקרבות. כאשר התקרב מועד ההפוגה, תכנן המטכ"ל את אחד המבצעים הגדולים של מלחמת הקוממיות, מבצע "דני", (על שמו של דני מס מפקד הל"ה שנרצחו בדרכם לעזרת הנצורים בגוש עציון ) שמטרתו הייתה הרחקת הכוחות הערבים מהשטחים המזרחיים של גוש דן על ידי כיבוש כל שרשרת הכפרים הערביים מראש העין בצפון ועד לערים לוד ורמלה ובשלב השני, כיבוש מובלעת לטרון ורמאללה על מנת לשפר את הנגישות לירושלים ולהשתלט על שדה התעופה. המבצע צלח, כאשר מספר רב של תושבים ערבים ברחו מזרחה והקימו מחנות פליטים הקיימים עד היום באזור שבין ירושלים וחברון.

ה' תשט"ו: נפלה ממשלתו של משה שרת לאחר הצבעת אי אמון בממשלה.

ה' תשכ"ה: נפטר הג"מ רבי דוד כהן יהונתן זצ"ל רב העיר זרזיס, בעל ' יד דוד'.

ה' תשכ"ז: קרב רומני: שתי טורפדות מצריות טובעו על ידי אח"י אילת מול חופי סיני.

ה' תשל"ז: צה"ל מבצע את תרגיל גיוס המילואים הגדול ביותר מאז מלחמת יום הכיפורים, כדי לבחון את מהירות התייצבותם של חיילי המילואים.

ה' תשל"ח: הוקם היישוב מעלה אפרים בבקעת הירדן.

ה' תשמ"ב: נפטר הג"מ רבי יוסף חיים שניאור קוטלר זצ"ל ר"י לייקווד (בן הג"מ רבי אהרן)

ה' תשמ"ו: סירה ובה ארבעה מחבלים נחתה בישראל ליד ראש הנקרה. המחבלים זממו לבצע פיגוע המוני בנהריה. מיד עם רדתם לחוף וחשיפתם, התחולל קרב במהלכו נהרגו 2 חיילי צה"ל ו-4 נפצעו. ההרוגים: סמל מנסור רפאל וסמ"ר גיא בן דוב הי"ד.

ה' תשמ"ט: הפיגוע בקו 405: מחבל מדרדר לתהום אוטובוס אגד שהיה בדרכו מתל אביב לירושלים ליד קרית יערים וגורם ל-16 הרוגים ופצועים רבים.

ה' תשנ"ד: נפטר הגה"ק רבי מנחם מנדל שניאורסון זצ"ל האדמו"ר מליוובאוויטש (בן הג"מ רבי לוי יצחק) המנהיג השביעי בשושלת חב"ד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}