כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

ברגע האחרון: הצבא חסם את שכם • אלפים התאכזבו

ברגע האחרון, החליט צה"ל לחסום את הכניסות לשכם, ולאפשר לאלף מתפללים בלבד לעלות על ציונו של יוסף הצדיק • מתפללים שלא הצליחו לתפוס מקום ישיבה - הורדו מהאוטובוס

קבר יוסף ביום ההילולא. צילום: יעקב נחומי
קבר יוסף ביום ההילולא. צילום: יעקב נחומי



כאלף איש עלו אמש (ב') לציונו של יוסף הצדיק בשכם, לרגל יום ההילולא החל בראש חודש תמוז, המתפללים הרבים הגיעו מכל רחבי הארץ באוטובוסים ממוגני ירי שאורגנו על ידי אגודת "יסוד עולם" ו"שכם אחד" .

אלפים שחיכו שעות בתחנות היציאה בירושלים ובני ברק כדי להגיע לקבר יוסף ואף אלו שהצליחו להגיע עד לצומת תפוח נאלצו לחזור לבתיהם עקב הגבלת הכניסה ע"י מערכת הביטחון ל-20 אוטובוסים בלבד.

עקב פרסומים שהתפרסמו בשבועות האחרונים בעלונים מיוחדים ומודעות בכל רחבי הארץ על כניסה חופשית לקבר יוסף בליל ההילולא ללא צורך בתיאום, חששו מאוד במערכת הביטחון שאלפי אנשים יכנסו רגלי לשכם כפי שקרה לפני כחודש בספירת "יסוד שביסוד".

כוחות הביטחון בשיתוף עם משטרת מחוז שי פרשו החל משעות הערב המוקדמות מחסומים רבים בכל הכניסות לשומרון ולא אפשרו מעבר לרכבים פרטיים, פרט לתושבי השומרון שהציגו תעודת זהות המעידה שהם גרים באזור.

בנוסף גם לאוטובוסים שאושרו מראש להכנס לקבר עלו שוטרים והורידו את אלו שלא היה להם מקומות ישיבה במקרים מסויימים אף הוחזרו אוטובוסים לתחנת יציאתם כדי להוריד את אלו העומדים.

חפ"ק משטרתי בשיתוף עם צה"ל הוקם בצומת תפוח ואלוף פיקוד המרכז מר אבי מזרחי ומפקד ממ"ז שי ישראל יצחק ישבו במקום כדי לעקוב מקרוב אחר האירועים בשטח, כמה מאות איש שהצליחו להגיע עד לצומת תפוח נתקלו במאות שוטרים שעמדו כחומה ולא אפשרו מעבר לכיוון שכם, במקום נרשמו עימותיים בין הבאים לכוחות הביטחון.

בקרב האירגונים שמארגנים את הכניסות הביעו מורת רוח ואכזבה גדולה מהגבלת הכניסה ביום ההילולא לאלף איש בלבד ומהיד הקשה שהפעילו כוחות הביטחון נגד יהודים תמימים שרצו בסה"כ להגיע להתפלל בקבר יוסף הצדיק.

למתפללים שהגיעו למקום הוגש כיבוד קל שנודב ע"י מוסדות קאליב בארה"ק, בין הבאים הגיעו גאב"ד חניכי הישיבות ר' מרדכי גרוס שליט"א והרב ר' ראובן משה אסמן - רבה של אוקרינה. הרב יהודא דרעי רב העיר באר שבע.

יו"ר אגודת "יסוד עולם" הרב חיים רייכר אומר "כי הוא מקווה ומאמין שלאחר שכוחות הביטחון ראו את הביקוש העצום ואת הקהל הרב שהגיע להשתתף יסכילו להבין כי חייבים הם להגביר ולאשר את רצף הכניסות ואת כמות המתפללים באופן משמעותי.

בהודעה מיוחדת שפרסמו המועצה האזורית שומרון ורב השומרון הרב אליקים לבנון ביום (א), נכתב:

"למרבה הצער מערכת הבטחון הדירה את ההתיישבות בפרט והציבור הרחב בכלל מכניסה מכובדת לקבר יוסף, תוך צמצום משמעותי ביותר ומכוון במספר המשתתפים – עד למחצית, ומניעת כניסה של אישי ציבור בכירים, ראשי ישיבות, מקובלים ורבנים, ע"י מניעת תנאים מכובדים לכניסתם, כפי שמתקיים מדי שנים בכל כניסה.

לצערנו, גורמים במערכת הבטחון פועלים בעקביות בנסיון להדיר את המתיישבים ביש"ע ואת מדינת ישראל מכל קשר המשדר ריבונות על קברו של יוסף הצדיק.

במחאה על כך אנו מסירים אחריות. כל העלול להתרחש בעת הכניסה לציון הקדוש, בהעדר מנהיגות ציבורית. כל האחריות תיפול על מערכת הבטחון וצה"ל.

כוחו של יוסף הצדיק הוא הגורם המאחד את כל ישראל, צר לנו שיום הזכרון לפטירתו מנוצל ע"י גורמים שונים לבידול ופילוג בעם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}