כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

תעלומה • מדוע תמך מקלב בחוק הנכבה של טיבי?

ח"כ אחמד טיבי ביקש להגיש הצעת חוק התומכת ב'נכבה' הפלסטינית • מכל החכי"ם היהודים - היחיד שתמך בחוק היה ח"כ אורי מקלב • הסיבה המרתקת - בפנים

תעלומה • מדוע תמך מקלב בחוק הנכבה של טיבי?



לא תאמינו, אבל היה זה דווקא ח"כ אורי מקלב מ'יהדות התורה' שהצביע היום בעד החוק של ח"כ אחמד טיבי. ולא, הוא לא הפך לתומך ערבים - הוא עשה זאת מתוך שיקול מחוכם ביותר.

תחילתו של הסיפור בחוק אותו יזם ח"כ אלכס מילר מ"ישראל ביתנו", ואשר אושר כבר בחודש מרץ האחרון.

על פי ההצעה, גופים שמתוקצבים או נתמכים על ידי מדינת ישראל אך יחתרו לשלילת קיומה כמדינה יהודית ודמוקרטית, יציינו את יום העצמאות כיום אבל, יתמכו במאבק מזוין או בטרור כנגדה, יסיתו לגזענות או יפגעו בכבוד דגל וסמל המדינה - יוטל עליהם קנס בסך עד פי שלוש מהסכום שהוציאו לצורך מימון פעילות זו.

מי שיקבע על מי יוטל הקנס ומה יהיה גובהו יהיה שר האוצר, שיעשה זאת לאחר קבלת חוות דעת של היועץ המשפטי של משרדו, ושל צוות מקצועי שיכלול נציג משרד המשפטים, משרד האוצר והמשרד הרלוונטי הממונה על התקציב ממנו נתמך הגוף.

בעקבות החוק הניח ח"כ אחמד טיבי הצעת חוק משל עצמו, מעין 'תוספת' עוקצנית ו'משלימה' לחוק של מילר: על פי הצעתו ניתן לשלול תקציב מארגונים המכחישים את אסון ה"נכבה". זאת כדבריו, "מתוך הכרה באסון הלאומי שפקד את הפלשתינים ומתוך כוונה לאסור פעולות שיש בהן משום הכחשת אסון ה"נכבה".

ומה עם בג"ץ?

איך מתמודדים עם הצעת החוק של טיבי? ויותר מזה: לכאורה, להצעת החוק שלו יש סיכוי גבוה לעבור בבג"ץ, בשם עקרון השוויון, איך מונעים זאת?

הבוקר (ב') התכנסה נשיאות הכנסת לדיון בנושא, והחליטה לפסול את הצעת החוק, כלומר להתנגד להנחתה על שולחן הכנסת.

התנגדו להנחת החוק: יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין, סגני היו"ר ח"כ אופיר אקוניס, ח"כ דני דנון, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס וח"כ יצחק וקנין.

תמכו בהנחת ההצעה: ח"כ אחמד טיבי ו...ח"כ אורי מקלב.

בדיון הושמעו טיעונים לכאן ולכאן, ובעיקר באשר לצמד המילים "אסון הנכבה" אותו ביקש טיבי להוסיף.

יו"ר הכנסת ריבלין נימק את הצעתו בכך שמשמעות ההצעה היא שלילת הגדרתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית: "מדובר בסוגיה מעורבת של משפט ועובדות. העובדות המדברות ב"נכבה" כאסון, למעשה שוללות את ישראל כמדינה יהודית. הצעת החוק רואה במדינת ישראל את הסיבה לאסון הפלסטיני. לפיכך, אם ה"נכבה" הוא אסון הרי שהקמת מדינת ישראל היא אסון. לפלסטינים אכן נגרם אסון כבד אותו המיטו עליהם מנהיגיהם, אך לא הקמת מדינת ישראל היא הסיבה לכך. הצעת החוק הזו יש בה התרסה ברורה והתגרות במדינת ישראל ולכן לא יכירנה מקומה על שולחן הכנסת", אמר.

כאשר ניסינו להבין מה היו מניעיו של ח"כ מקלב להצביע כפי שהצביע, הוא הסביר כי תמך בחוק להצבעה "לא מתוך נקודת הראות של מציע החוק", כמובן, אלא בדיוק להפך. לדבריו, "נכון היה שהחוק יעלה לדיון במליאת הכנסת ושם ידחה על ידי רוב גדול של חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה שיתנגדו לו, ולא שידחה על ידי פורום מצומצם של חברי הנשיאות ובכך ישחק לידי המציעים ויעורר הדים בתקשורת כמטרתם, ותגרור עתירה לבג"ץ".

למען האמת, הוא צדק. מאז הפסילה התקשורת אינה מפסיקה לדבר על הצעת החוק. זו למעשה הפעם הראשונה בו פסלה נשיאות הכנסת חוק לא בגלל גזענות אלא בגלל שלילת אופייה היהודי של המדינה.

בתקופתו של מאיר כהנא, אגב, נפסלו בסיטונאות חוקים, אך כולם בשל עובדת היותם גזעניים.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}