כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

אין חובה חוקית להופיע לחקירה • דעת מומחה

כך קובע עו"ד אביעד ויסולי בעקבות 'מעצר הרבנים' • "משטרת ישראל יודעת היטב שלא ניתן לחייב אדם להופיע לחקירה באם הוא מודיע לה שאינו חפץ בכך"

עצרת תמיכה ברב יעקב יוסף לאחר שחרורו, אתמול. צילום: קובי הר צבי
עצרת תמיכה ברב יעקב יוסף לאחר שחרורו, אתמול. צילום: קובי הר צבי

מעצרם של הרבנים יעקב יוסף ודב ליאור עוררו בימים האחרונים שאלות רבות בנושאי דת, מדינה ומשפט.

האם באמת יש חובה להתייצב לחקירה במדינת ישראל?

"במדינת ישראל אין חובה חוקית להופיע לחקירת משטרה", קובע עו"ד אביעד ויסולי בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. "יתרה מכך", הוא אומר, "משטרת ישראל יודעת היטב שלא ניתן לחייב אדם להופיע לחקירה באם הוא מודיע לה שאינו חפץ בכך".

ויסולי מספר כי "כבר בשנת 2006 פעלה המשטרה נמרצות לשנות את החוק ולקבוע בו את החובה להופיע לחקירה בתחנת המשטרה. אך התיקון בחוק לא צלח אפילו את משרד המשפטים ולא הובא כלל בפני הכנסת".

ההסבר לדברים, לטענת ויסולי, פשוט למדי. "חרותו הבסיסית של כל אדם היא הזכות שלא להעיד נגד עצמך כחלק מזכות האדם כנגד הפללה עצמית. חקירה במשטרה היא, בהגדרתה ובמהותה, עדות של אדם כנגד עצמו העלולה להפליל אותו, ועל כן לא ניתן להכריח אדם להופיע במשטרה, להיחקר ולהעיד נגד עצמו".

הסערה הציבורית שהתעוררה בעקבות מעצרם של הרבנים דב ליאור ויעקב יוסף הייתה מוצדקת, מסתבר. "זכותו של אדם לסרב להעיד נגד עצמו במשטרה", קובע ויסולי. "זכות זו היא מהדורה מורחבת של זכות השתיקה, המאפשרת לנחקר במשטרה (שהסכים להעיד נגד עצמו) לסרב ולענות על שאלות המפלילות אותו.

"מדובר בהפרת חופש הדת. במקרה כזה, המשטרה בדרך כלל תפנה לבית המשפט בבקשה להוצאת צו מעצר. על בתי המשפט לבחון היטב אם לא מדובר בסירוב מפורש להתייצב, מכוח העיקרון האוסר לחייב אדם להעיד נגד עצמו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}