כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

הממשלה רוצה להיות ירוקה יותר • האם היא הצליחה?

דו"ח שנתי המשרד לאיכות הסביבה מדרג את רמת הדאגה לאיכות הסביבה, מחזור וחסכון של משרדי הממשלה השונים • בתחתית הרשימה: משרד הדתות ומשרד ראש הממשלה

הממשלה רוצה להיות ירוקה יותר • האם היא הצליחה?



לא תאמינו, אבל מה שקידם הבוקר את פניו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרכו לחדר ישיבות הממשלה היו...פחי זבל.

טוב, מן הראוי לדייק. היה זה מצג שמאחוריו עומד קמפיין ממשלתי 'ירוק', עליו עובד השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, כבר תקופה ארוכה.

"לראשונה המנגנון הממשלתי מהווה דוגמה לציבור. הממשלה לוקחת על עצמה אחריות ומיישמת במשרדיה את מה שהיא מבקשת מהציבור – שינויים קטנים אך משמעותיים בהתנהלות היומיומית שכבר הוכח שחוסכים באנרגיה ובכספי הציבור", אמר השר ארדן, והציג בפני נתניהו את התוכנית.

במסגרת הקמפיין, יחלק המשרד ויציב בכלל משרדי הממשלה "ערכות ממשלה ירוקה" הכוללות מגוון אמצעים לחסכון ומיחזור. כולל פחי מיחזור, מדבקות למתגי מזגנים וחשמל, איסוף מיכלי משקה, סוללות משומשות, איסוף פסולת אלקטרונית ועוד. הציוד יחולק בין משרדי הממשלה באמצעות משאית ייעודית העומדת בתקן יורו 5 כשכל מוצרי הערכה מיוצרים בישראל.

בכל אחד ממשרדי הממשלה יונחו שלושה פחים והעובדים יתבקשו להפריד את הפסולת לסוגיה: פח תכול יכיל ניירת וכד זכוכית ייועד לסוללות משומשות בלבד. המטרה הסופית: ממשלה ירוקה.

כך גם, הבוקר הגיש השר, בגאווה לא-מוסתרת את הדו"ח המתאר את ביצועי משרדי הממשלה בתחום הפחתת שימוש במשאבים והגנה על הסביבה.

יכולתי לראות שם יועצי תקשורת של שרים, המתעניינים ב'ציון' בו זכה 'משרדם'. אם התחרות תהפוך אותם בעתיד לירוקים יותר, והיה זה שכרו של ארדן, שלא עוצר באדום בדרכו אל הירוק.



ומה הציון?

מאז נתקבלה החלטת הממשלה בנושא נרתמו מרבית משרדי הממשלה לקידום הנושא, בחנו את נתוני הצריכה שלהם במגוון התחומים הנכללים בהחלטת הממשלה וגיבשו תכניות ייעול להפחתת הצריכה בכדי לשפר את ביצועיהם.

ועכשיו לציונים של המשרדים. אז ככה:

• חמשת המשרדים שהצליחו להשיג 3 יעדים ומעלה הינם: אוצר, הגנת הסביבה, משפטים, תחבורה וביטחון פנים. מנגד, המשרדים שלא התקדמו בתהליך כנדרש: ביטחון, חקלאות, תיירות, המשרד לפיתוח הנגב והגליל והמשרד לשת"פ אזורי.

• המשרד לשירותי דת: בשל מחסור בנתוני הבסיס לא הוענק לו ציון.

• משרד הבריאות: המשרד לא שלח דוח שנתי על עמידת המשרד ביעדי ההפחתה, אלא מכתב הבהרות על הפעילות במשרד ליישום ההחלטה. משרד הבריאות צפוי לעבור למשרדים חדשים תוך פחות משנתיים, כך שעיקר הדגש לקראת שינוי הצריכה יושם על שינוי התנהגותי.

• המשרדים שלא הגישו כלל דוחות שנתיים למשרד להגנת הסביבה הם: משרד ראש הממשלה (!) משרד הקליטה, משרד הביטחון, משרד התיירות, המשרד לפיתוח הנגב והגליל והמשרד לשיתוף פעולה איזורי.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}