כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

נחטף מטוס 'אייר פראנס' שהיה בדרכו לישראל • כ"ט סיוון

מקימים את 'ההגנה' • נרצח השתדלן יעקב ישראל דה האן ז"ל • אנה פרנק מתחילה לכתוב יומן • יצחק ג'יבלי נופל בשבי • רב"ט גלעד שליט נחטף על ידי החמאס

נחטף מטוס 'אייר פראנס' שהיה בדרכו לישראל • כ"ט סיוון

ב' ת"ן: משה רבינו ע"ה שולח תריסר מרגלים לתור את ארץ ישראל.

ה' ד': עש"ק חוקת (בתאריך ט' תמוז) נשרפו בצרפת כ"ד קרונות מלאים ספרי קודש. הרבנים עושים שאלת חלום כדי לוודא את סיבת הגזירה והשיבו להם: 'דא גזירת אורייתא' שהוא תרגומו של 'זאת חוקת התורה'. מאז קיבלו עליהם היחידים להתענות בעש"ק חוקת. ביום זה נחרבו גם שתי קהילות גדולות בשנת ה' ת"ח. בבורשה ארעה ביום זה השרפה הגדולה על ידי האנטישמי דאנילה בשנת ה' תר"ץ.

ה' תר"ז: נפטר הרה"ק רבי שמואל שמריה היינה זצ"ל (ב"ר יעקב) בעל 'זכרון שמואל' מאוסטרובצה.

ה' תרע"ג: נפטר הג"מ רבי שלמה דנה זצ"ל מתוניס בעל 'שלמי תודה'.

ה' תרע"ו: נפטר הג"מ רבי משה נחום ירושלמסקי זצ"ל (ב"ר בנימין) אב"ד קיעלץ. בעל 'באר משה' ועוד.

ה' תר"פ: בוועידת אחדות העבודה, הוחלט על הקמת ארגון 'ההגנה' במקום אגודת "השומר", שהיה עד להקמת מדינת ישראל המסגרת המרכזית להיערכותו של היישוב בארץ למטרות הגנה.

ה' תרפ"ד: נרצח השתדלן הר"ר יעקב ישראל דה האן ז"ל, שניהל מגעים עצמאיים בשם היהדות החרדית עם אנשי השושלת ההאשמית הירדנית ותקף רבות את הציונות. כשיצא דה האן לרחוב יפו בירושלים, לאחר תפילת מנחה בבית הכנסת שבחצר בית החולים שערי צדק, פגעו בו שלוש יריות אקדח, שגרמו למותו המידי. הרוצח נמלט. זהות הרוצח, סייעניו ושולחיו לא נתגלתה למשטרת המנדט ותיק החקירה נסגר. היסטוריונים שחקרו את אירוע ההתנקשות סבורים, שאברהם תהומי (זילברג), איש "ההגנה" ולימים ממקימי האצ"ל, יזם את הפעולה. עשרות שנים אחרי הרצח, סירב אברהם תהומי להודות בפה מלא שביצע את מעשה הרצח, אך הודה באחריות מסוימת למעשה ובכך שבוצע בידי "ההגנה". דה האן, היה למעשה קורבן הרצח הפוליטי הראשון בארץ ישראל. הרצח והשלכותיו, זעזעו את היישוב בזמנו ובעיתונות הופיעו מאמרי הסתייגות רבים מהמעשה הנפשע.

ה' תרצ"ז: על סיפון האנייה "הר ציון" הונח היסוד ל"חבל הימי לישראל" או בשמה האחר, האגודה לפיתוח הימאות העברית ולהחדרת תודעתה בארץ ובעולם.

ה' תש"ב : הנערה היהודית אנה פרנק הי"ד מתחילה לכתוב את יומנה המפורסם.

ה' תשי"א: יעקב שמואל פיקסלר הי"ד, נורה יעקב ממארב בירייה בודדת, בשעה שעסק בהשקיית שדות תפוחי האדמה ביישובו 'עין ורד', גופתו נמצאה על ידי פועלים כשעתיים לאחר מכן. הוא נמצא מוטל ליד הברז הראשי בפרדס, ועקבות מסתננים נראו כשהם פונים לכיוון כפרי ה"משולש".

ה' תשי"ד: צה"ל מבצע פעולת תגמול על רצח חקלאי זקן ברעננה. מבצע 'ברוך1' היה הפשיטה הראשונה על יעד צבאי מובהק, מחנה הלגיון הירדני שממזרח לעזון. במהלך הקרב, אחד הלוחמים, יצחק ג'יבלי, נפצע והושאר לבקשתו בשטח, מחשש שחבריו יפלו גם הם בשבי אם לא יסוגו בחסות החשיכה. ג'יבלי נשבה והוחזר בחילופי שבויים ארבעה חודשים מאוחר יותר.

ה' תשט"ו: הושלמו פינוי הכוחות הבריטיים מאזור תעלת סואץ והעברת הבסיסים הצבאיים לידי מצרים.

ה' תשט"ו : נחנך קו ירוק נגב, אחד המרכיבים העיקריים של מפעל המים הארצי.

ה' תשכ"ה: פילוג במפא"י: המיעוט בראשית דוד בן גוריון הודיע על הקמת "רשימת פועלי ישראל"(רפ"י). בהמשך חזרו אנשי רפ"י בחלקם למפלגת העבודה, וחלק הקימו את "הרשימה הממלכתית".

ה' תשל"א: נפטר הג"מ רבי יהושע פיטוסי זצ"ל ראב"ד צפת.

ה'תשל"ו: נחטף מטוס נוסעים של חברת 'אייר פראנס' הצרפתית שהיה בדרכו מפריז לישראל. על המטוס השתלטו ארבעה טרוריסטים ערבים מארגונו של וודיע חדאד, וכן שני גרמניים שעלו למטוס לאחר חניית ביניים באתונה, והונחת על ידי החוטפים באוגנדה, שם זכו לשיתוף פעולה מלא מצד האוגנדים ומנהיגם אידי אמין שקיבל את כל הכשרתו הצבאית בישראל. לאחר הנחיתה הפרידו החוטפים בין הנוסעים היהודים והישראלים שמנו כמאה וששה נוסעים, ושיחררו את הנוסעים הזרים. אנשי צוות המטוס גילו אחריות ומנהיגות ונשארו עם החטופים. החוטפים הציגו אולטימטום, שבו דרשו לשחרר את חבריהם המחבלים הכלואים בישראל ובמדינות אחרות בעולם בתוך 48 שעות. הנוסעים שוחררו מספר ימים לאחר מכן, ב'מבצע יונתן'.

ה' תשל"ז: הוקמה רשות שדות התעופה האחראית לתפעול, לפיתוח ולניהול שדות התעופה בישראל.

ה' תשל"ז: בחירות חופשיות ראשונות נערכו בספרד לראשונה אחרי 41 שנה.

ה' תשס"ו: נחטף החייל רב"ט גלעד שליט, על ידי תנועת החמאס לעזה, מה שהביא לתחילת מבצע גשמי קיץ בדרום ובצפון.

ה'תשס"ו: נפטר הרב גד נבון ז"ל הרב הצבאי הראשי השלישי של צה"ל.

ה' תשס"ח: תושב ערבי-ישראלי ממזרח ירושלים נוהג על טרקטור, מבצע פיגוע דריסה ברחוב יפו בירושלים. הוא מותיר אחריו שלושה הרוגים, עשרות פצועים והרס רב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}