כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

'ידיעות אחרונות': "אתרא קדישא גברה בכל המקומות"

מחר יפורסם ב-'7 ימים' תחקיר החושף: כך מצליח 'אתרא קדישא' - בסיוע רשת מלשינים וארטילריה של פשקווילים - לכופף את המדינה • קטעים נבחרים מהתחקיר

"זה לא גוף ציבורי, אבל הוא קובע". הרב דוד שמידל, יו"ר אתרא קדישא
"זה לא גוף ציבורי, אבל הוא קובע". הרב דוד שמידל, יו"ר אתרא קדישא



יותר משנה אחרי סערת הקברים בבית החולים ברזילי, ארגון אתרא קדישא בראשות הרב דוד שמידל עוצר פרויקטים של בניה, מסיט כבישים ומזיז מסילות בכל רחבי המדינה - מרמלה, שהם ובית שמש ועד עכו.

בכתבה המתפרסמת מחר (ו) במוסף "7 ימים", חושף גיא ליברמן, כתב מחלקת תחקירים של "ידיעות אחרונות", כיצד בעזרת רשת של מלשינים, ארטילריה של פשקווילים, וצבא של פעילים, שבשם קדושת המתים מוכנים לזנק מתחת לבולדוזר דוהר - מצליח הארגון לכופף, פעם אחר פעם, את מדינת ישראל.

ל'בחדרי חרדים' הגיעו קטעים נבחרים מתוך הכתבה, שתתפרסם מחר. הנה הם:

ברמלה מעכבת רכבת ישראל חלק מפרויקט להכפלת מסילת באר-שבע-תל אביב בשל שלושה קברים.
בבית שמש מתנהל מאבק אלים, הכולל מעשי ונדליזם סביב אתר גדול של משרד הבינוי והשיכון, זאת למרות שאפילו לא נמצאו בו קברים. גם באיבטין סוערות הרוחות סביב עבודות תשתית שלטענת אתרא קדישא פוגעות בקברים.

ביהוד משתוללת מלחמת פשקווילים בין חברת אפריקה ישראל לבין תומכי אתרא קדישא, לאחר שבקצה אתר בנייה התגלה פיר החשוד כקבר. בקיבוץ פרוד עצרו תומכי אתרא קדישא את הטרקטורים שביצעו עבודות תשתית והם מונעים פיתוח באזור שבו לפי חשדם ישנן מערות קבורה. בשהם תקועות יותר משנה עבודות ההרחבה לאזור התעשייה המקומי בשל ויכוח עם אתרא קדישא על מציאת קברים. המקרים הללו הם דוגמאות מהתקופה האחרונה בלבד.

אין ספק, התבוסה של אתרא קדישא בפרשת הקברים באשקלון היתה אירוע נדיר. עד כמה נדיר, יכולנו ללמוד מדיון שקיימה לאחרונה הוועדה לתשתיות לאומיות במשרד הפנים. את הדברים שאמר בדיון אפרים שלאין, מ"מ יו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות במשרד הפנים, לא תמצאו בפרוטוקול הרשמי, לאחר שמישהו החליט להשמיטם.

"מהניסיון שלי בתשתיות", מתדווה שלאין בפני הנוכחים בקלטת הדיון שהגיעה לידינו, "ידה של אתרא קדישא גברה בכל המקומות. המקום היחידי שהתקשורת גברה עליהם, ולא אף אחד אחר, זה בבית החולים באשקלון".

השיטה: מודיעין ברשות העתיקות

איך קורה שתומכי אתרא קדישא נמצאים בכל פינה? קבלנים ויזמים שאיתם שוחחנו טוענים, כי לאנשי הארגון יש מודיעין בכל מקום - גם ברשות העתיקות. אחרת, קשה להבין את המהירות שבה הם מתייצבים באתרים מועדים לפורענות.

לאחר פרשת ברזילי הטילה הממשלה מחדש את הטיפול בנושא קברים עתיקים על השר לשירותי דת. לצורך כך מינה השר ביולי 2010 את שלום פריד ליועץ חיצוני לענייני גילוי עצמות וקברים עתיקים.

אלא שתחקיר 'ידיעות אחרונות' מגלה, כי כמה חודשים לאחר חתימתו על חוזה כיועץ מטעם המדינה, החזיק פריד בטלפון נייד שאת עלות אחזקתו שילמה אתרא קדישא. בעבר גם קיבל החזרי הוצאות מהארגון. עוד נטען, כי פריד נמנה על אותה רשת מודיעינית שהעבירה מידע לאתרא קדישא.

"חד משמעית לא", משיב פריד.

• אף פעם?

"אולי פעם היתה תקופה שכן עבדנו יחד".

• אולי? הם החזיקו לך טלפון.

"היה לי טלפון שלהם כשעבדתי איתם ביחד. היינו במצב שאני מדווח ומודיע להם, אבל זה היה לפני תקופה ארוכה".

"התחושה היתה של משפט שדה"

כבר חודשים ארוכים מנהלת עיריית רמלה מאבק מול אתרא קדישא. בדרך נדהמה לגלות עד כמה זוכה
הארגון לכתף תומכת מצד גופי המדינה, בראשם רכבת ישראל.

במתחם מחלף מתוכנן, שאמור לחלץ את רמלה מפקקים, התגלו שלושה קברים, שעל פי ארכיאולוגים ככל הנראה אינם של יהודים. זה הספיק לאנשי הרכבת כדי להודיע שלא יבצעו בשלב זה הכנה לכביש, שאמור לעבור מתחת לפסי הרכבת. ראש עיריית רמלה, יואל לביא, יודע לאן להפנות את האצבע המאשימה: אנשי אתרא קדישא אותם ראו יום אחרי יום מפקחים על עבודות הרכבת. "לא יתכן שאתרא קדישא יכתיב לעיר שלמה להיות תקועה בפקק", אומר לביא.

נדמה, כי הסיפור הבא יכול להמחיש יותר מכל את מעורבות אתרא קדישא בפרויקט הרכבת ברמלה. "יום אחר", מספר גורם המעורה בעבודות במקום, "זומן אחד ממנהלי העבודה בשטח לשיחה לא צפויה אצל יו"ר דירקטוריון הרכבת דאז, יעקב אפרתי. בפגישה הוא הופתע לגלות את הרב שמידל ואת הח"כ דאז מאיר פרוש. במפגש ההוא הטיחו בו שהוא לא פועל לפי הסיכומים ושבנקודה כלשהי הורה לחפור ללא השגחה. התחושה שלו היתה של משפט שדה".

• אפרתי, למה רכבת ישראל מסכימה לפיקוח צמוד של אתרא קדישא?

"כי אם רוצים להמשיך בעבודות ולא להפסיק אותן, זה חלק בלתי נפרד מהעניין. אתרא קדישא הוא לא גוף ציבורי, אבל הוא גוף קובע לגבי משרד הדתות. עד שלא הגענו איתם בשנה שעברה להסכמות במתחם ליד אשדוד, שבו בוצעו עבודות על קו אשקלון – תל אביב, אי אפשר היה להמשיך בעבודה וזה גרם, להערכתי, לעיכוב של חצי שנה".

"אי אפשר שלא להתפעל מהנחישות שלהם", אומר צלם המלווה את פעילות תומכי אתרא קדישא בכל רחבי הארץ קרוב לשנתיים. "ראיתי איך מרביצים להם, מרססים אותם בפלפל, אוזקים אותם, גוררים אותם – והם ממשיכים להגיע, יום אחרי יום, עם הבגדים השחורים, בדבקות שקשה לתאר".

תגובת 'אתרא קדישא' לתחקיר:

"אנחנו רוצים שינהגו בקברים בהתאם להלכה, ובדרך כלל הזזתם אסורה", כך מגיבים ב'אתרא קדישא' לתחקיר שהתפרסם בסוף השבוע במוסף 7 ימים של 'ידיעות אחרונות בו נטען האשמות על התנהלות הארגון.

"אנשינו יודעים לתת דיאגנוזה היכן יש קבר אבל ההכרעות הן של רבני היהדות החרדית".

על אלימות הנציגים מסרו בארגון: "אנחנו לא מעודדים לעשות דברים לא רצויים. אין טעם בהתקוטטות עם שוטרים. לאתרא קדישא הנהלה של חמישה אנשים, חלקם פנסיונרים. ממול ישנו ציבור רחב שאכפת לו, וחלק מהתגובות הספונטאניות בלי לשאול אותנו. הכוח שלנו בציבור החרדי הוא שאם אנחנו אומרים שהדברים בסדר. יש שקט.

"אנחנו מבקשים לקרוא פרקי תהילים בהפגנות. אם מישהו פוגע פגיעה פיזית בקבר, מבחינתנו להציל את הקבר זו לא אלימות- למרות שאולי יהיו אחרים שיקראו לזה כך. אם מתעללים בחסר ישע ומישהו בא לסלק בכוח את המתעללים, לא יטענו שנהג באלימות".

על ההתנכלויות לשוקה דורפמן, יו"ר רשות העתיקות: "זה לא לטיפול של אתרא קדישא. עוד לפני הסיפר של בית החולים ברזילי נאמר לדורפמן שהוא עלול להיכנס למלחמה נגד עם ישראל ויש בו כל מיני אנשים".

"בעבר המשרד רצה את עזרתנו ואת חוות דעתנו", הם אומרים באשר לשיתוף הפעולה עם המשרד לשירותי דת. "היום שלום פריד עזב אותנו לגמרי".

על שיתוף הפעולה עם רכבת ישראל: "הם מצייתים ואז אנחנו מרוצים והם מרוצים. באותה הפגישה עם אפרתי וח"כ לשעבר מאיר פרוש דרשנו שהפרויקט ייעשה לפי ההלכה וזה מה שקרה".

על האגודה למניעת חילול קברים: "כמעט מעליב לשים על כפות המאזניים ארגון ותיק שעומדים בראשו גדולי הרבנים מול קבוצה של נערים שאין בניהם שום דבר מאחד. אנחנו לא סומכים עליהם. אצלנו פקח מתקבל בקושי רב, מי ששם לא מסוגל לתפקיד".

באשר להתנהלותם מול רשם העמותת אומר הארגון כי הוא לא עוסק בכספים הרישום הוא לצרכיים משפטיים. "העברנו את הטיפול לעו"ד".

"המאבקים הגלויים הם חלק קטן מהפעילות היומיומית השקטה שתורמת רבות לשמירה על כבוד המתים. בקישלה ביפו טענו שמדובר בקברים מוסלמיים אבל אנחנו לא בטוחים, יש שם קבורה מיוחדת באבני גזית מסותתות. ברמלה ובעכו טוענים שמדובר בקברים פגאניים אבל לא השתכנענו. גם ביבנה לא שכנעו אותנו עדיין שלא מדובר בקברי יהודיים, לא ניתן את הסכמתנו אבל לא ניאבק.

"ברמת בית שמש טוענים שאין קברים בכלל, אבל בכל האזור נמצאו קברים רבים בעבר ורשות העתיקות חופרת שם. ביהוד לדעתנו אסור לעבוד. בשהם יש קברים בוודאות, ואנחנו מחפשים דרכים לפתור את הבעיה. בפרוד פגעו במערת קבורה. המאבק הוא על עפר שיש בו עצמות ושאנחנו רוצים לקבור, ואילו שם מתנגדים.

"באיבטין יש מערות קבורה רבות, ולא ברור מה יש בכולן. במנהרות הכרמל הכניסה לכביש עוברת על קברים. ביקשנו לעשות אוהל חוצץ שיפריד. פתחו את הכביש בלי זה, ולכן הקריאה לכוהנים לא להשתמש בכביש".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}