כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

25 שנים בכלא למתכנני פיגועים בבתי כנסת

השלושה גם הורשעו בתכנון לשגר טילי קרקע-אוויר על מטוסים בבסיס חיל האוויר האמריקני • בית המשפט הפדרלי מתח ביקורת חריפה על ה-FBI, שסיפק להם חומרי נפץ

בית כנסת בארה"ב. צילום אילוסטרציה
בית כנסת בארה"ב. צילום אילוסטרציה



בית המשפט הפדרלי בניו-יורק גזר 25 שנות מאסר בכלא על שלושה אזרחים אמריקאים שתכננו לפוצץ בתי-כנסת וליירט מטוסים של חיל האוויר האמריקני. עורכי דינם מתכוונים לערער על גזר הדין.

קצת יותר משנתיים אחרי שארה"ב סערה בעקבות מעצרם של ג'יימס קומיטי ושני מחבלים שגייס - דייוויד וויליאמס ואונטה וויליאמס - פסק בית המשפט עונשי מאסר ממושכים על השלושה. מורשע נוסף, לגואר פיין, עדיין ממתין לגזר דינו.

יצוין, כי הארבעה פעלו באופן עצמאי ללא קשר לארגון טרור איסלמי או אחר.

לצד גזר הדין, מתח בית המשפט ביקורת חריפה על התנהלות חקירת הבולשת הפדרלית FBI בפרשה. החקירה התנהלה במשך שנה, ובמהלכה סיפקו סוכני הבולשת לשלושה שני מטעני-דמה שהכילו לכאורה חומר נפץ פלסטי מסוג C4.

במהלך הניסיון להטמינם בשני בתי כנסת בריברדייל שברובע ברונקס, ב-20 במאי 2009, נעצרו השלושה. "כלל לא הייתה להם תוכנית לפני כן (לפני שהבולשת סיפקה להם את המטענים)", קבעה השופטת, קולין מקמהון. "הממשלה נתקלה באדם ללא כל יכולת להוציא לפועל מעשה טרור לבדו. מעולם לא נתקלתי במקרה כזה".

השופטת: "מקרה יחיד ומיוחד"

השלושה הורשעו גם כי תכננו לשגר טילי קרקע-אוויר מסוג "סטינגר" על מטוסים הממריאים ונוחתים בבסיס חיל האוויר האמריקאי בניובורו שבמדינת ניו יורק. גם במקרה זה, לא עמדו לרשותם אמצעי לחימה, ואחד מסוכני ה-FBI הוא שסיפק להם טיל-דמה אחד.

למרות הביקורת על ה-FBI, השופטת קיבלה את הטיעון הזה והרשיעה את השלושה. אתמול גזרה עליהם את העונש המינימלי בתוך הטווח שמתיר לה החוק בעבירות המדוברות - בין 25 שנה למאסר עולם - בהסבירה כי החוק לא משאיר לה ברירה. "זהו מקרה יחיד ומיוחד", סיכמה. "התנהלות הממשלה כאן הייתה בעייתית, ויש לשנות אותה".

בדבריו האחרונים לפני גזר הדין, עוד ניסה קומיטי לשנות את רוע הגזירה, ללא הצלחה. "אני אזרח ארה"ב, ומעולם לא יצאתי מהמדינה", אמר בקול שקט. "מעולם לא הייתי טרוריסט, ולעולם לא אהיה טרוריסט. הכנסתי את עצמי לבלגן מטופש. זה מטורף".

בחודש שעבר נעצרו עוד שני חשודים בתכנון פיגועים בבית כנסת בניו יורק. חודש לפני כן חסר בית נעצר בחשד בפיצוץ בבית כנסת בקליפורניה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}