כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

כ"ח סיון • לפני 70 שנה: הרבי מליובאוויטש מגיע לארה"ב

חילופי שבויים בין ישראל לסוריה, הבחירות לכנסת העשירי, יגאל ידין הולך לעולמו והכוחות הבריטים מתפנים מתעלת סואץ • זה מה שקרה היום בהיסטוריה

כ"ח סיון • לפני 70 שנה: הרבי מליובאוויטש מגיע לארה"ב

ב' ת"ן: אחר מעשה מרים, נסעו בני ישראל מחצרות ויחנו במדבר פארן.

ה' ל': יוצאת פקודה מחצרו של לואי התשיעי מלך צרפת, שכל היהודים ברחבי הרפובליקה הצרפתית שיימצאו ללא טלאי צהוב יקנסו בעשר ליברות כסף.

ה' תפ"ט: נפטר הג"מ רבי מנחם ב"ר בירך זצ"ל בעל 'זרע בירך'.

ה' תרכ"ז: הוקדמה מדינת קנדה לאחר שבריטניה העניקה זכות ממשל עצמי למושבותיה בצפון-אמריקה. הוקמה פדרציה של שלוש מושבות: פרובינציה של קנדה, ניו ברנזוויק ונובה סקוטיה. המושבה הישנה של קנדה התחלקה לשתיים: קוויבק ואונטריו. המונח "הפדרציה הקנדית" מתייחס לאיחוד הזה.

ה' תרל"ג: נפטר הרה"ק רבי משולם פייש (בן רבי מרדכי) אב"ד ניר-טהאש.

ה' תרל"ד: נפטר הג"מ רבי אברהם חיים אדארי זצ"ל (ב"ר נתן) בעל 'השומר אמת'.

ה' תרס"ה: נפטר הרה"צ רבי ברוך אשר טברסקי זצ"ל מטשרנוביל.

ה' תרפ"ב: נרצח שר החוץ הגרמני-יהודי ולטר רטנאו על ידי מתנקשים פרו נאצים.

ה' תש"א: כ"ק האדמו"ר מליוובאוויטש, רבי מנחם מענדל שניאורסון זצוק"ל ורעייתו הרבנית ע"ה הגיעו בספינת "סורפא פינטא" שיצאה מפורטוגל לארצות הברית. יום זה נחגג על ידי חסידי חב"ד כיום שמחה בהתוועדות ובשירה.

ה'תש"ז: ניתן גזר-הדין מוות בתליה ליעקב וייס, אבשלום חביב ומאיר נקר (שהתפרסמו כעולי הגרדום.

ה' תש"ז : ועדת אונסקופ, הוועדה המיוחדת של האו"ם לעניין ארץ ישראל, מתחילה את עבודתה בארץ.

ה' תש"ח: נפטר הג"מ רבי שמשון אהרן פולנסקי זצ"ל (ב"ר אברהם יצחק) הרב מטעפליק.

ה' תש"י: הכנסת מקבלת את יוזמתו של ח"כ יזהר הררי מן המפלגה הפרוגרסיבית. הקובעת כי הכנסת הראשונה לא תחוקק חוקה למדינת ישראל, וכי החוקה תיכתב בפרקים, הקרויים "חוקי יסוד" שיתאגדו, לבסוף, לכלל חוקת המדינה. כתוצאה מהחלטה זו, אין למדינת ישראל עד היום חוקה כתובה, ושטחים רבים וחשובים אינם מוסדרים בחוקה.

ה' תשט"ו: פינוי הכוחות הבריטיים מתעלת סואץ. יום שבתון רשמי במצרים.

ה' תשל"א: בעצרת היסוד של הסוכנות היהודית המורחבת לישראל, כוננה הסוכנות מחדש, על בסיס של שותפות בין ההסתדרות הציונית העולמית לבין הגופים העוסקים בגיוס כספים למען ישראל וארגונים יהודיים אחרים.

ה' תשמ"א: הבחירות לכנסת העשירית בהן זכה הליכוד בראשות מנחם בגין.

ה' תשד"מ : נפטר מר יגאל ידין ז"ל הרמטכ"ל השני של צה"ל, סגן ראש הממשלה מנחם בגין - מטעם תנועת ד"ש ואחד מבכירי הארכיאולוגים.

ה' תשד"מ: חילופי שבויים בין ישראל וסוריה נערכו בקונייטרה. ישראל קיבלה שלושה חיילים: גיל פוגל, אריאל ליברמן ויוחנן שלום, שלושה אזרחים, אנשי יחידת הקישור בדבייה ו-5 ארונות של חללים. ישראל החזירה לסוריה 291 חיילים, 13 אזרחים ו-74 גופות חיילים סורים.

ה' תשנ"א: נפטר הג"מ רבי ישראל זאב גוסטמן זצ"ל (ב"ר אברהם צבי) ר"י נצח ישראל.

ה' תשס"ב: אייל ויעל שורק קנדל הי"ד נרצחים בביתם שבשכונת צור-שלם ביישוב כרמי צור שבאזור השומרון. בליל שבת, בשעה 02:30 לפנות בוקר, חדרו שני מחבלים לשכונת הקרוואנים בת השנה, צור-שלם. אייל שמע את יריות המחבלים ויצא מהקרוואן עם נשקו האישי. הוא הותקף מייד ביריות ובדקירות בכל חלקי גופו ומת במקום. יעל שהייתה בחודש התשיעי להריונה, יצאה אחריו ונורתה למוות מטווח קצר, על סף ביתם.
מחבל אחד נמלט בשלב זה מהמקום. המחבל השני פתח קרב יריות עם דדי תורג'מן, תושב המקום, שנפצע. הגיע למקום ג'יפ צבאי, החיילים ניהלו קרב שבמהלכו נהרג החייל שלום מרדכי, כמה מהחיילים נפצעו והמחבל חוסל. רק בתום הקרב נמצאו בני הזוג , כשהם מוטלים ללא רוח חיים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}