כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

לפני מותו: חיים נחמן ביאליק שב בתשובה • חשיפה

אלי שרף חושף בטורו השבועי את וידויו של חיים נחמן ביאליק שבועות ספורים לפני מותו • ואיך הפכה 'הסכמת מעשיהו' לחלק אינטגראלי מרשימת ההסכמות • טור מיוחד

חיים נחמן ביאליק. צילום באדיבות: ויקיפדיה
חיים נחמן ביאליק. צילום באדיבות: ויקיפדיה



מתי הם חיו?

מרן ראש הישיבה הגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל הלך מאתנו השבוע למנוחות והשאיר אותנו לאנחות. ועם הליכתו של רבי מיכל יהודה, הלכו אתו עוד כמה שמות מיתיים שבימים האחרונים הוזכרו והופרחו שוב ושוב לחלל האוויר הטעון: הגאון רבי שלמה היימן [חידושי רבי שלמה], הגאון רבי איסר זלמן מלצר [אבן האזל], הרב יחזקאל סרנא [ראש ישיבת חברון], הרב אברהם ישעיהו קרליץ [חזון איש] ועוד.

את השמות הללו גם אנחנו, בוגרי ישיבה ואברכי כולל מכירים. כולנו מכירים את חידושיו של בעל 'אבן האזל' על הרמב"ם, ואת רעיונותיו העמוקים של החזון איש בכל חלקי התורה. חלקנו הגדול למד והתחנך אצל תלמידיו של רבי יחזקאל סרנא, וכולנו לומדים ומעיינים בספר 'חידושי רבי שלמה' אותו הוציא הגאון רבי מיכל יהודה זצ"ל, ומכירים את דבריו המפורסמים בענין עד אחד נאמן באיסורין, למשל.

ואת החיבור הזה, של גדולי הדור הקודם, אל הדור הלא מאד מרשים שלנו, יצר, טיפח, והבעיר רבי מיכל יהודה זצ"ל ב 97 שנותיו הטעונים תורה, ותורה, ועוד תורה.

וביום הזה שרבי מיכל יהודה הלך מאתנו, התרחקנו עוד קצת ואיבדנו עוד מהקשר המועט שנותר לנו עם אנשים כל כך גדולים, שלעתים נדמה, כי הם לא באמת חיו רק במרחק של דור אחד.

הסכמת מעשיהו

הרב דב ליאור נעצר השבוע בגין הסכמה שנתן על ספר בו מוכיח המחבר, הלכתית, כי מותר לרצוח גויים.

גם הרב יעקב יוסף בין המסכימים וגם הוא צפוי להיעצר. מהי הסכמה תורנית ומה מקורותיה?

במחקר מקיף שערכו פרופ' ע. אלמוג וא. היון [המובא באתר 'אנשים ישראל'] הם מציינים כי ההסכמה הראשונה ניתנה ככל הנראה בשנת 1487 לספר הלכתי של ר' יעקב ברוך לנדא, "האגור", וכי הגדרתה היא "מכתב או רשימה קצרה של סמכות תורנית המופיעה בפתח הספר". למלה 'הסכמה' קיימים כיום שלשה מובנים:

א. אישור על תוכנו ('כשרותו') ורמתו של הספר – ההסכמה הקלאסית.

ב. איסור וחרם, לאמור: אזהרה ל'מסיגי גבול' אשר ידפיסו/יעתיקו את תוכנו של הספר ללא אישור המחברים וההוצאה לאור.

ג. מכתב ברכה.

נדמה כי כיום, לאור ההתפתחויות, ניתן להוסיף סוג הסכמה נוסף: הסכמת מעשיהו – הסכמה המביאה את הרב המסכים לחדרי החקירות והמעצרים.

ירון לונדון לתשומת לבך

חיים נחמן ביאליק, המשורר הדגול, ואביה של הקליקה האשכנזית תרבותית אליטיסטית של החברה החילונית של ימינו אנו היה כידוע בחור ישיבה בישיבת וולוז'ין שהתפקר והיה לאחד מראשי ה'משכילים' והמשוררים של העת החדשה.

אלא שבימים אלו צדה עיני ספר מרתק בשם ה'סולם' שנכתב על ידי הרב אברהם גוטליב ובו מתוארים חייהם של רבי יהודה ליב אשלג – בעל פירוש הסולם לספר הזוהר, ובנו ממשיך דרכו האדמו"ר הרב ברוך שלום אשלג, ובו, בין השיטין, מובא סיפור קצר ומפעים שאילולי היה מיוחס לאדם גדול ורציני כמו בעל ה'סולם' קשה היה להאמין שהוא אכן התרחש.

מעשה זה, אילו התפרסם, צפוי היה לזעזע כמה מאושיות התרבות ה'חילוניות' היציבות ביותר. הנה הדברים: 'חיים נחמן ביאליק, אשר כונה המשורר הלאומי, נכנס אצל מרן זצוק"ל. ביאליק היה תלמיד ישיבה שהתפקר וניהל את כל חייו בחילוניות גמורה. לאחר שנכנס כמה פעמים אצל מרן בעל ה'סולם', אמר למרן שרוצה לחזור בתשובה ומבקש שיקבלו לתלמיד. אלא שקודם לכן הוצרך ביאליק לנסוע לוינה לצורך ניתוח כלשהוא.

מניתוח זה ביאליק לא חזר והוא נפטר על שולחן הניתוחים. כששמע על כך רבינו הקדוש, אמר, כי אם היה בא אליו עוד פעם אחת היה חוזר בתשובה גמורה, אלא שלא אסתייעא מילתא'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}