כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

כשיעצתי למשפחה של חייל חטוף • טור אישי

"שכנעתי את בני המשפחה שלא יוותרו. האמא נכנסה להיסטריה, והיו שהאשימו אותי בכישלון המו"מ. אך אני לא ויתרתי" • הרב דוב פוברסקי מעלה באוב זכרונות מצמררים

חיפושים אחרי חייל חטוף. צילום ארכיון: יעקב נחומי
חיפושים אחרי חייל חטוף. צילום ארכיון: יעקב נחומי



זה חמש שנים שגלעד שליט בשבי - והאשם הגדול הוא לא פחות מראש הממשלה בנימין נתניהו -
כל חיצי התקשורת מופנים אליו.

גלעד שליט נחטף, גלעד מוחזק, את גלעד לא משחררים – רק ביבי יכול בהינף יד לשחררו. אילו רק היה מסכים ביבי ומשתכנע מהטיעונים הצודקים, היה שליט מייד משתחרר וחוזר לחיק משפחתו.

הרי הם וכל עם ישראל כל כך מצפים לתמונות אלו.

איך יכול להיות ראש ממשלה כה אטום?

הרי מדובר בחייל שנשלח על ידי הוריו לשרת את מדינתו, והנה עכשיו הוא מוטל בשבי החמאס בצינוק ובתנאים קשים, אין הוא – ראש הממשלה - נוקף אצבע כדי לשחררו.

כך על פי התקשורת.

מה למדתי מהתרגיל בדרום

לפני כעשור שנים השתתפתי בתרגיל משולב של חטיפת חייל.

לצורך התרגיל, נבחרה משפחה של חייל אמיתי, הגר בדרום ומשרת ביחידת העילית 'דובדבן'.

הצבא תירגל ודימה הכל, ממש הכל: החל מהחוטפים, דרך צוות המו"מ המטכל"י ועד לבני המשפחה.

גם לי הקטן היה תפקיד להיות יועץ לבני משפחת החטוף במו"מ אותו ניהלו אנשי הצוות המטכל"י.

זכורני היטב שישבתי עם עצמי וחשבתי אלו עצות אני יכול וצריך לתת למשפחת הנחטף - משפחה אמידה, הגרה בבית צמוד קרקע באחד מישובי הדרום היותר עשירים.

ובכן: ישבתי עם האב והאם, והסברתי להם, כי לכולם יש אינטרס זהה לשחרר את הילד מחוטפיו. אלא שבכל זאת להם ולמדינת ישראל, נקודות ראייה שונות על סיפור החטיפה.

אמרתי להם: "למדינת ישראל יש אינטרס לשחרר את הילד החטוף במחיר הנמוך ביותר, כדי שלא יאלצו לשלם מחיר כבד בחטיפה הבאה. אך אתם בני המשפחה, לא מעניין ולא אמור לעניין המחיר שתשלם מדינת ישראל ומה משמעותו. לשם כך יש ממשלה, צבא וכל השאר שיתנו על כך את הדעת. אתכם צריך לעניין דבר אחד: שהבן יחזור הבייתה מייד כשהוא בריא ושלם".

ההורים נכנסו לעניין ושכחו שהכל משחק. האם פרצה בבכי, שהיא רוצה את הילד עכשיו. עצרנו את התרגיל לכמה דקות וצוות פסיכולוגים הרגיע את ההורים.

המו"מ עם ההורים היה קשה מאד, הם (בעצתי) לא היו מוכנים לשמוע על פשרות ועל "תנו לנו עוד קצת זמן, אנו במו"מ עם החוטפים, תנו לנו כמה שעות". אני האצתי בהורים לא לוותר.
בשלב מסוים, התרגז עלי ראש צוות המו"מ, התקשר למפקדי באוגדה והתלונן שאני משבש להם הכל.

מפקדי מהאוגדה התקשר אלי, ואמר לי בזו הלשון: "אתה עושה עבודה מצויינת, תמשיך לשגע אותם, כך הם יתרגלו עצמם טוב יותר'.

ועכשיו: לביבי הכל יכול

ועכשיו לביבי הרשע, כן זה שאינו מוכן לשחרר את גלעד שליט:

לראש ממשלה חייבת להיות ראייה רחבה יותר. לשחרר את גלעד שליט באופן שבו כבר מחר בבוקר ייחטפו חיילים ואזרחים רק כדי להעמיד שוב את הממשלה ואת עם ישראל במבחן דמים נוסף, זה החלום הבלהות, של כל מי שמנהל מדינה או צבא.

אני מציע שכל אחד מהכותבים או המפגינים נגד ראש הממשלה, יקח בחשבון את האפשרות שמחר בבוקר ייחטף או יירצח קרוב משפחתו בגלל שיחרור פזיז של אסירים.

או אז איזו ביקורת תישמע נגד מי שקיבל את ההחלטה?

בכלל הייתי מזכיר לכולנו מי הם האשמים האמיתיים. למי ששכח: את גלעד שליט חטפו מחבלי החמאס. מי שמחזיק אותו בניגוד לחוק הבינלאומי הוא לא נתניהו, אלא אנשי החמאס.

העולם שיודע לזעוק כנגד יהודי שמגן על חייו, שותק כאשר בני עוולה אלו עושים ככל העולה על רוחם.

הייתי מציע לכל אלו שמקנאים בתפקיד ראש הממשלה – הכל יכול כביכול, שלא יקנאו בו ברגעים ובהחלטות מהסוג שעליו לקבל - החלטות על חיי אדם. אין לו פריוולגיות ואין לו לאן לחמוק, כי גם אם בהימנעות מהחלטה יש סיכון חיי אדם.

אם נהג נכון או לא, רק ההיסטוריה תוכל לשפוט - ובינתיים רק לבני המשפחה מותר לזעוק את כאבם, לנו לא נותר אלא לחבקם ולסייע להם ובעיקר להתפלל לשחרורו הקרוב של גלעד בן אביבה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}