כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

אושר רשמית: ירושלים כולה - שלנו • אירועי היום

צה"ל פתח במבצע קדש לכיבוש חצי האי סיני • המלכה אליזבת הוכתה למלכה • בתי מלאכה הותקפו על ידי הלח"י • פורים בלגרד: כך ניצלה הקהילה הבלגרדית • ומי נפטר היום?

אושר רשמית: ירושלים כולה - שלנו • אירועי היום

ה' א': המלך לואי התשיעי והאפיפיור גרגורי התשיעי מחליטים על החרמת התלמוד. הסיבה: לימוד התלמוד הופך את היהודים לעקשנים וסרבנים. עשרות עגלות מלאות ספרי קודש יהודיים נשרפו בפריז.

ה' רס"ה: נפטר דון יצחק אברבנאל זצ"ל (ב"ר יהודה).

ה' תצ"ג: נפטר הג"מ רבי יהודה בן' עטר זצ"ל (ב"ר יעקב) דודו של ה'אור החיים' הקדוש רבינו
חיים ן' עטר ומרבני יהדות מרוקו.

ה' תקמ"ח: נפטר הג"מ רבי יעקב מטוטשין זצ"ל (ב"ר יהושע).

ה' תקפ"ב: פורים בלגרד. הנסיך הסרבי הפציץ את העיר מצד אחד וחיל המצב הטורקי השיב באש מהצד השני כאשר שכונת היהודים נמצאה בתווך, ובאורח פלא ניצלה הקהילה וכולה הצליחה לברוח אל העיר זמלין הקרובה.

ה' תרמ"ד: המושבה 'יסוד המעלה' בעמק החולה נוסדה על ידי עולים שהגדירו עצמם 'חובבי ציון' מפולין.

ה'תרנ"ח: נפטר הרב שמואל מוהליבר זצ"ל, מראשי הציונות הדתית .

ה' תש"א: עשרות אלפי יהודים מהמדינות הבלטיות מגורשים לסיביר.

ה' תש"ב: נפטר הג"מ רבי שמואל ויינטרויב זצ"ל ר"י נובהרדוק בפינסק.

ה' תש"ו: ארגון האצ"ל חטף 5 קצינים בריטיים כבני-ערובה לגורלם של 2 מאנשיו שנדונו על ידי בית - דין צבאי למוות. כעבור כשבועיים הוחלף פסק-הדין במאסר עולם והקצינים שוחררו.

ה' תש"ו: הותקפו בתי המלאכה של הרכבת במפרץ חיפה על ידי ארגון 'לח"י' במסגרת תנועת המרי העברי. לבתי המלאכה נגרם נזק רב. היה זה יום לאחר פעולת ליל הגשרים, כחלק מהאסטרטגיה של תנועת המרי המאוחדת לפגוע בתשתיות המנדט הבריטי. במהלך הקרב פרצו הלוחמים לשטח בתי המלאכה ופוצצו מתקנים מרכזיים. כשהגיעה שעת הנסיגה, הם נתקלו במארב של חיילים בריטים, שפתחו עליהם באש מכל עבר. באירוע נהרגו אחד עשר לוחמי לח"י והיתר ביניהם פצועים רבים נתפסו והועמדו למשפט.

ה' תש"ו: נפטר הרה"ק רבי מנחם נחום זצוק"ל מסקווירא בורו פארק (בן הרה"ק רבי דוד)

ה' תשי"ג: טקס ההכתרה של המלכה אליזבת השנייה. ביום הזה הוכתרה המלכה אליזבת מאנגליה בטקס שמתקיים כבר כאלף שנים. הנסיכה אליזבת הייתה בת 25 כשירשה את הכתר הבריטי לאחר מות אביה, המלך ג'ורג' הרביעי. לאחר שנת אבל נערכה חגיגת הכתרה מפוארת לכבודה בארמון המלוכה. אליזבת, שזכתה לאהדה רבה כמלכה, ביקרה במקומות שונים בארצה ובעולם יותר מכל שליט בריטי.

ה' תשי"ד: נולד מר אילן רמון ז"ל האסטרונאוט הישראלי הראשון בחלל.

ה' תשט"ו: כחלק מהתארגנות צה"ל לביצוע כיבוש חצי האי סיני ופתיחת נתיב השיט בים סוף, נבחרו ששה מלוחמי חטיבת גבעתי שמשימתם היתה איסוף נתוני מודיעין. מבצע זה היה אחד מהמבצעים הראשונים בהם שולבו כוחות רגלים, חיל אויר וים. הלוחמים הגיעו בסירות מאילת, נחתו באיזור דהב והחלו במסעם. עיקר מסעם היה בלילה עקב החום הכבד והרצון של להתגלות. במהלך המבצע הוצנחו להם מכלי מים ומזן שרובם לא הגיעו אל היעד והתנפצו על הסלעים. בסוף המסלול המתוכנן, הכינו החיילים שדה תעופה מאולתר עבור מטוסי הפייפר שבאו לחלץ אותם. מספר שבועות לאחר מכן, נודע להם שכוחות מצריים וכן בדואים מקומיים פתחו במרדף אחריהם וחילוץ הכח היה שעות ספורות לפני שהמצרים והבדואים הגיעו אליהם. איסוף נתונים זה היה אחת הסיבות להצלחת הפעילות במהלך מלחמת סיני שמכונה, מבצע קדש.

ה' תשכ"ז: הכנסת מקבלת תיקון לפקודת סדרי השלטון והמשפט המאפשר את החלת המשפט הישראלי על מזרח ירושלים ונותנת גושפנקה משפטית לאיחוד ירושלים בחוק אשר מכוחו הורחב למחרת תחום השיפוט של ירושלים לכלול את העיר העתיקה, העיר המזרחית ושטחים מצפון, ממזרח ומדרום.

ה' תשל"ז: נפטר הג"מ רבי שמואל הומינר זצ"ל בעל 'עבד המלך'.

ה' תשנ"ה : נפטר הרב שאול ישראלי זצ"ל, ממנהיגי הציונות הדתית בעל 'ארץ חמדה'.

ה' תשס"ג : מחבל מתאבד נכנס בשעה 06:15 בבוקר, למכולת שבבעלותו של אבנר מרדכי ביישוב שדי תרומות שבבקעת הירדן, ופוצץ את חומר הנפץ שנשא בתיקו. אבנר, שהיה לבדו בחנות, נפצע קשה, ומת מפצעיו כעבור זמן קצר, בדרך לבית החולים בעפולה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}