כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

קטוביץ': אגו"י מתכנסת לראשונה • י' סיון

38 יהודים נהרגו בשני פיגועי התאבדות - בירושלים ובתל-אביב • הקצין היהודי דרייפוס מואשם בבגידה בארצו • עיר חדשה בישראל: בני ברק • היום לפני

קטוביץ': אגו"י מתכנסת לראשונה • י' סיון

ה' תקנ"א: 'פורים שרפה' בפאדובה שבאיטליה. היהודים ניצלו מהלהבות והפכו את היום ליום חג.

ה' תרע"ב: ייסוד תנועת אגודת ישראל בעיר הפולנית קטוביץ'. מטרתה המוצהרת של האגודה הייתה כפי שהצהירה: "לפתור ברוח התורה והמצווה את כל השאלות שתעלינה יום יום על הפרק בחיי עם ישראל".

ה' תרע"ט: נפטר רבי שמואל רוזנברג זצ"ל (ב"ר ישראל יונה צבי) אב"ד אונסדורף בעל 'באר שמואל'.

ה' תרפ"ד: נוסדה העיר בני ברק, על ידי קבוצת חסידים יוצאי ורשה שבפולין מחברת "בית ונחלה", על אדמות שנרכשו מהכפר הערבי הסמוך אל-ח'ירייה (אז - "אבן איברק"). שמה ניתן לה על שם יישוב יהודי עתיק בסביבתה הנקרא אף הוא "בני ברק", שבו על פי המסורת גר התנא רבי עקיבא ע"ה (ועל שמו קרוי הרחוב הראשי של בני ברק, רחוב רבי עקיבא).

ה' תר"צ: הוקם ארגון מגן דוד אדום בתל אביב כאגודה של מתנדבים להגשת עזרה ראשונה. מאורעות הדמים בשנת תרפ"ט הוכיחו את הצורך בארגון שירות לרפואה דחופה בארץ ישראל. בנוסף, רבבות היהודים שהגיעו לארץ במסגרת העלייה השלישית והרביעית הביאה לידי ריבוי תאונות דרכים וגם תאונות עבודה. הארגון כונה "אגודה לעזרה מהירה בשעת אסון". אביו ומולידו היה הד"ר משולם ליבונטין ז"ל. בעיתונות פורסמו מודעות המבשרות על כך. הקורס הראשון בעזרה ראשונה נפתח והוקם גדוד המתנדבים אשר מנה בראשית דרכו 100 חברים.

ה'תרצ"ה: הקצין היהודי המפורסם, אלפרד דרייפוס, שהיה קצין מצטיין בצבא הצרפתי מואשם בבגידה בארצו על לא עוול בכפו.

ה' ת"ש: ברית המועצות משתלטת על הרפובליקות הבלטיות - ליטא, לטביה, ואסטוניה - והקימה בהן משטרים סובייטים.

ה' תש"ד: נעקדו על קידוש השם: רבי מרדכי (בהג"מ רבי יהושע) בריסק הי"ד - אב"ד טאשנאד בעל שו"ת מהר"ם בריסק, רבי שלמה זלמן אהרנרייך הי"ד (ב"ר יעקב) אב"ד שמלוי בעל 'טיול בפרדס' ועוד, ורבי אשר אנשיל (ב"ר מרדכי שלמה) ווייס הי"ד בעל 'שמן למנחה'.

ה' תשמ"ט: נפטרו - רבי יהודה הורביץ מדזיקוב זצוק"ל, (בן הרה"ק רבי אלטר אליהו) בעל 'גליוני מהר"י' ועוד: רבי יצחק יעקב ווייס זצ"ל (ב"ר יוסף יהודה) גאב"ד העדה החרדית בירושלים ובעל 'מנחת יצחק'.

ה' תשנ"א: החל מבצע "שלמה" להעלאת יהודי אתיופיה לארץ ישראל. בשנת תשד"מ החל "מבצע משה", המבצע הממלכתי הראשון להעלאת יהודי אתיופיה לישראל. המבצע התנהל בחשאי, ובמסגרתו הועלו – ברכבת אווירית של מטוסים ישראליים – כ-8,000 מיהודי אתיופיה, ואולם בשל הדלפת מידע על קיומו לעיתונות בישראל הסתיים מבצע זה בטרם עת. משפחות רבות נשארו מאחור, קרועות ומפולגות, עד לשנת תשנ"א, שבו החלה תקופה של חוסר שקט באתיופיה. כוחות שהתנגדו לשלטון החלו לכבוש שטחים מהמדינה ואף התקרבו לאדיס אבבה, עיר הבירה. נוצר חשש שהיהודים ייפגעו מהם. מדינת ישראל ויהודי אמריקה החליטו להתגייס מהר ולסייע בהצלתם של יהודי אתיופיה. תמורת כופר של 40 מיליון דולר שהועבר לשלטונות אתיופיה סוכם, שישראל תעלה את יהודי אתיופיה, ו"מבצע שלמה" יצא לדרך. בתוך 36 שעות הגיעו ברכבת אווירית, 14,324 עולים, כאשר מתוכם שבעה תינוקות, שנולדו בדרך.

ה'תש"ו: 30 יהודים נרצחים בטבח מאקו שבהונגריה. חודשים ספורים לפני כן, נרצח בנסיבות מסתוריות מנהיג קומוניסטי שהיה ידוע כאנטישמי, בעיר אוזד, הממוקמת בקרבת הגבול הצפוני של הונגריה. על רקע זה יצאו למחרת מספר גדול של כורים ושל פועלים להפגין. הייתה זו ראשיתה של תקופה מוגבלת אך קשה לתושבי האיזור היהודים, כאשר הם סבלו מפרעות, מעשי טבח וזוועה. בי"א סיוון, שבו ממחנות העובדה וההשמדה אל היישוב מאקו כ-30 יהודים. על רקע השנאה והעליהום , טבחו בהם התושבים ההונגרים.

ה' תשס"א: 21 הרוגים בפיגוע בדולפינריום בתל אביב. הפיגוע התרחש בליל שבת בכניסה לאתר בילוי, שהוקם באתר שבעבר שכן בו הדולפינריום (מופע חיות ימי). מחבל מתאבד פלסטיני הגיע לאירוע והתערבב בין הצעירים שעמדו בתור וחיכו להיכנס, ופוצץ את עצמו. המטען הגדול, שכלל גם רסס וחפצי מתכת חדים, גרם למותם המיידי של 17 נערים. 4 אחרים מתו מאוחר יותר מפצעיהם, ועוד 120 אנשים נפצעו בדרגות חומרה שונות. את האחריות לפיגוע לקח ארגון בשם "חזבאללה פלסטין". מאוחר יותר התברר שאת המחבל הסיע ערבי תושב יפו לשעבר.

ה'תשס"ג: פיגוע התאבדות בקו 14 סמוך לבניין מרכז כלל ברחוב יפו בירושלים. המחבל המתאבד היה לבוש כאדם דתי ולפיכך גם לא עורר חשד. בפיגוע נרצחו 17 ונפצעו למעלה מ-100. מי שעמד מאחוריו היה תנועת החמאס בחברון.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}