כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

האיש ששיחרר את בחורי הישיבות • חיים ישראלי ז"ל

איש הסוד של המדינה: בכיר משרד הביטחון לשעבר חיים ישראלי, נפטר ערב חג השבועות, בגיל 84 • היה אחראי להסדר דחיית הגיוס לבני ישיבות • פרס: "אבידה ללא תחליף"

חיים ישראלי. צילום: מעריב
חיים ישראלי. צילום: מעריב

בכיר משרד הביטחון לשעבר, חיים ישראלי ז"ל, הלך ערב חג השבועות לעולמו והוא בן 84. ישראלי ז"ל נחשב ליועצם הקרוב של מרבית שרי הביטחון של מדינת ישראל במשך יותר מ-50 שנה.

ישראלי עבד תחת לא פחות מ-14 שרים: דוד בן-גוריון, פנחס לבון, לוי אשכול, משה דיין, שמעון פרס, עזר ויצמן, מנחם בגין, אריאל שרון, משה ארנס, יצחק רבין, יצחק שמיר, יצחק מרדכי, אהוד ברק ובנימין בן-אליעזר.

את דרכו במערכת הביטחון הוא החל כעוזרו הקרוב של נחמיה ארגוב, שלישו הצבאי של ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון, דוד בן-גוריון. בן-גוריון עצמו כתב עליו: "אילו היו כולם נאמנים כמוהו - היינו שוכנים בגן עדן".

תא"ל אבי בניהו כתב עליו הבוקר: "עם חיים ישראלי ייקברו היום גם כמה מסודותיה הגדולים של מדינת ישראל, סודות ששמר בתוכו בנאמנות, סודות שיכולים לטלטל מדינה, לפגוע בקריירה פוליטית של אישים, לשנות תדמיות מקצה לקצה. גם את הסודות ייקח חיים ישראלי לקבר, כמו שייקח איתו תקופה שלמה של חזון ועשייה, של קידוש הביטחון מעל הכל, של נתינה וערבות הדדית. תקופה שלא תשוב עוד".

"מותו של חיים ישראלי הוא עבורי אבידה כבדה שאין לה תחליף", ספד נשיא המדינה שמעון פרס לחברו הטוב. "הוא היה חבר כאח לי. הוא היה עילוי בחייו, אמין על כל מפקדיו איש מצניע לכת בעל כישרון אדיר. חיים שירת תחת כמעט כל שרי הביטחון מכל המפלגות כולם ביקשו את עצתו.

"תרומתו לביטחון מדינת ישראל היא ייחודית והוא העביר את לפיד הביטחון משר ביטחון אחד לאחר בשרשרת ארוכה של מורשת ישראל. הראשון מביניהם היה בן-גוריון עימו היתה לחיים מערכת יחסים מיוחדת שהתבססה על אמון והערכה ללא גבולות. בן-גוריון אהב אותו אהבת נפש והוא היה ויישאר הבן-גוריוניסט הראשון של מדינת ישראל. יהי זכרו ברוך".

ישראלי היה בין מנסחי הסכם דחיית השירות לבחורי ישיבות, ואף עמד בראש כמה ועדות שמונו על ידי ראשי ממשלה ושרי הבטחון בעניין זה. במשך עשרות שנים, מאז החל ההסדר, היה ישראלי החוט המקשר והדמות המרכזית שטווה מאחורי הקלעים ואיפשר את ההסדר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}