כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

במלאות שנה לפטירת הרב: שיעור בעירובין

ביום העיון בהלכות עירובין שהתקיים בירושלים הועלו דרישות הציבור הרחב לעריכת מיפוי מקצועי לכל ערי וישובי ישראל לצורך טלטול חפצים וקביעת תחום שבת

השיעור. צילום: בחדרי חרדים
השיעור. צילום: בחדרי חרדים

באולם הרבנות הראשית שבירושלים התקיים השבוע יום עיון בהלכות עירובין – הלכה למעשה. יום העיון נערך ביוזמתו של הרב חיים קלמנוביץ – רב מחלקת העירובין באשדוד ומרכז ועדת העירובין הארצית והשתתפו בו רבני ערים, רבני מושבים, רבני ועדת העירובין הארצית ורבני מחלקות העירובין מכל רחבי הארץ.

יום העיון נפתח בדברי ברכה של מר עודד וינר – מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל, והוקראו בו מכתבי ברכה של הרבנים הראשיים לישראל אשר נעדרו מן הכינוס עקב נסיעה דחופה לחו"ל.

רבני הערים שהשתתפו ביום העיון הביאו את הדרישות הרבות של ציבור תושבי עירם בדבר קביעת קוי עירוב ברורים לצורך טלטול חפצים ולצורך קביעת תחום שבת, ובמיוחד בערים הסמוכות זו לזו.

רבני המושבים שנכחו ביום העיון העלו את הבעיה הקשה של עריכת בריתות מילה בשבתות בישוביהם כאשר המוהלים מתגוררים בערים סמוכות המרוחקות במרחק של יותר מאלפים אמה מהמושב. רבני המושבים ביקשו למצוא את הדרכים בהן ניתן להבהיר ברבים את האיסורים הרבים הקיימים בדבר.

רבני מחלקות העירובין הארצית הרב חיים קלמנוביץ והרב משה קצנלנבויגן הביאו בהרצאותיהם את המורכבות ההלכתית הסבוכה של קביעת תחומי שבת בערי ובישובי ישראל, ואת מציאת הפתרונות ההלכתיים של חיבור המושבים עם הערים ע"י בניית צורת פתח משותפת בין המושבים לערים הסמוכות. בהרצאות אלו הודגמו מפות מקצועיות של עירוב ותחום שבת הקיים בערים שונות בארץ.

ר' אלי זר מנהל המחלקה לעירובין במשרד לענייני דתות שהאריך בהרצאתו בענין תקצוב פיתוח ואחזקת העירוב בארץ העלה, כי על שולחנו קיימות בקשות רבות מישובים וקיבוצים חילוניים לחלוטין המבקשים להתקין עירוב שבת כשר בישוב ובקיבוץ.

הרב מנחם רוזנברג רב קופת חולים הכללית הביא את הדרישות של הציבור הרחב הנזקק לשירות בתי החולים בדבר היתר הטלטול ותחום השבת בכל הערים הסמוכות לבתי החולים הרבים. הרב רוזנברג ציין כי הנהלות בתי החולים פועלות רבות בענין זה, ומוכנות לסייע בעתיד בריכוז החומר ההלכתי להנחיית הציבור הרחב בכל הקשור לקו העירוב ולתחום השבת.

יום העיון הסתיים בהרצאתו של הרב יואל שילה רב מחלקת העירובין ברכסים שהדגים מכשירים שונים המיועדים לבדיקת קו העירוב.

יום העיון נערך לזכרו של הרב זימל קלמנוביץ זצ"ל במלאת שנה לפטירתו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}