כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024

הגרי"ג: "אסור לשנוא חילונים. צריך לרחם" • חשיפה

ח"כ אייכלר הגיע לבית של הגרי"ג אדלשטיין ושאל: כיצד להתייחס לחילונים? • "הסיבה להמשך החורבן - שנאת החילונים. יש ביניהם בעלי מידות שחשובים יותר מאיתנו"

הגרי"ג ואייכלר בפגישתם. צילום: בחדרי חרדים
הגרי"ג ואייכלר בפגישתם. צילום: בחדרי חרדים



חבר הכנסת ישראל אייכלר הגיע לביקור בבית הגאון רבי ירחמיאל גרשון אידלשטיין, ראש ישיבת פוניבז'.

במהלך השיחה, שארכה כ-40 דקות, שאל אייכלר את הגרי"ג: כיצד להתייחס לציבור החילוני?

"זה דבר שצריך תיקון מאוד בציבור", השיבו הגרי"ג. "איך אנחנו מתייחסים לאלו שהם לא שומרי תורה ומצוות? מה אנחנו חושבים עליהם, על מחללי שבת ואוכלי מאכלות אסורות? אנחנו אוהבים אותם או שונאים אותם? מה התורה מחייבת?" השיב הגרי"ג.

"רשעים, אפילו גדולי הרשעים, הם תינוקות שנשבו. כך סבר החזון איש. הרשע לא מומר לתיאבון, להכעיס. הוא תינוק שנשבה. הוא לא יודע, לא קרא ולא שנה, אין לו ידיעות, הוא לא יודע כלום. אז מה צריך? לרחם עליו או לשנוא אותו? מה השכל הישר מחייב? לרחם עליו או לשנוא אותו?

"כתוב בהרבה מקומות, רשעים אסור לשנוא אותם, יש 'שינאו רע', את המעשים הרעים, לא את האדם, המשגיח גם באור יחזקאל גם כן כתוב בשמו, לאהוב את האדם צריך לאהוב, הוא יהודי, אהבתי אתכם אמר השם בנים אתם להשם אלוקיכם, בנים, מה זה בנים להשם אלוקיכם? אפילו אין עושים רצונו של מקום, או עבדים או בנים, להלכה בנים אתם, תמיד בנים, בין כך ובין כך אתם קרויים בנים, אם כבנים אם כעבדים, אז אהבתי אתכם אמר השם, אהבת אב לבן ואני שונא את הבן? הוא בן אהוב ואני שונא? איך מותר? צריך לרחם, להחזיר בתשובה - מי שיכול, אבל צריך לרחם, הם עושים מה שהם מבינים, לפי הבנתם הם עושים, יש ביניהם בעלי מידות מיוחדים, בעלי מידות ממש במסירות נפש, מסירות נפש בשביל אחרים, מסירות נפש ממש, מידות בגופם ובממונם, בממונם גם כן, יש הרבה, אפילו לא שומרי תורה ומצוות".

"אז זה דבר גם כן שזה תיקון חטא החורבן, החפץ חיים מדבר גם כן בהרבה מקומות שיהיה תיקון חטא החורבן, מי שהוא לא כך אז הוא ממשיך את החורבן. אם עדיין יש שנאת חינם כזאת, שנאת הרשעים, אבל זה שנאת חינם שלא כדין, אז זה סיבה להמשיך את החורבן.

"יש תביעה גדולה יותר בנושא הזה מאדם בן תורה. כתוב באיגרת הרמב"ן אתה מזיד והוא שוגג. אתה למדת, ראית את הרמב"ן, אתה יודע מה זה, הוא לא יודע מזה, הוא שוגג ואתה מזיד, הוא יותר חשוב, בשמים הוא יותר חשוב ממך, איך אתה מזלזל בו, אתה צריך להחשיב אותו, איך אתה מזלזל בו, זה הדברים האלה של מידות טובות שצריך חיזוק, במעשים הטובים", סיים הגרי"ג את משנתו בנושא.

בהמשך הראה הגרי"ג לאייכלר את דברי החזון איש בספרו, ולפיהם החילונים הם תינוקות שנשבו.

מכאן עברו לנושא מצוקת הדיור.

את השבחים שמר הגרי"ג להמשך. מיד לאחר צאתו של איכלר מהבית, אמר למקורבו, הגר"ש מרגליות, מראשי ישיבת תורת חיים: "הרב אייכלר הוא בר-דעת, הוא מבין טוב בשרשי הדברים".






תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 70 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}