בג"ץ קבע: קווי המהדרין ימשיכו, ללא כפייה • ההחלטה
מכה ל'מהדרין': ניתן להמשיך בהפעלת הקווים, אבל הנשים לא תחויבנה לשבת בחלקו האחורי של האוטובוס • ייתלו שלטים: "כל נוסע רשאי לשבת בכל מקום שיבחר"
- יקי אדמקר, בחדרי חרדים
- א' שבט התשע"א
- 18 תגובות
אוטובוס מהדרין. צילום: פלאש90
בג"ץ החליט לאמץ את המלצות ועדת משרד התחבורה בנושא קווי המהדרין בהן קיימת הפרדה בין גברים לנשים. לאור זאת, בג"ץ קבע כי ניתן להמשיך בהפעלת הקווים בצורה חוקית, זאת בכפוף לתנאי: הנשים תתבקשנה לשבת בחלקו האחורי של האוטובוס, אך לא תחויבנה לעשות כן.
על פי המלצות הוועדה, שאומצו על ידי בג"ץ, כל אדם יהיה זכאי לשבת בכל מקום באוטובוס, גם בקו הנחשב למהדרין.
על פי ההחלטה, משרד התחבורה יודיע תוך 10 ימים לחברת 'אגד' על המלצות הוועדה ועל החלטת בית המשפט, והחברה תצטרך ליישמה תוך 30 יום. בנוסף לכך, בקווי המהדרין הפועלים במגזר החרדי תקופה ארוכה ייתלו שלטים בהם ייכתב: "כל נוסע רשאי לשבת בכל מקום שיבחר (למעט המקומות המסומנים לאנשים עם מוגבלויות), הטרדת נוסע בעניין זה עלולה להיות עבירה פלילית".
למרות שנראה כי החלטת בג"ץ עושה רק טוב לציבור החרדי, עיון קצר בפסק הדין מוכיח תמונה אחרת לגמרי. השופט סלים ג'ובראן כותב: "על משקל אמרתו של השופט מרשל ניתן לומר במקרה דנן כי השלט 'גברים בלבד' נראה על דלת של חדר שירותים אחרת לגמרי מאשר על דלת של אוטובוס ציבורי.
"מי ייתן ופסק דיננו זה יביא לאיחוד, לסובלנות ולקירוב לבבות, ולא לפירוד ולהעמקת השסעים בחברה בישראל".
"האם באמת צריך בכלל לומר שאסור לכפות על אשה"?
השופט אליקים רובינשטיין הביע זעזוע מהעדויות ששמע על הנעשה בקווי המהדרין, במהלך החודשים האחרונים, כאשר נשים סיפרו כי נאלצו לרדת מאוטובוס מהדרין בשל סיבות שונות.
רובינשטיין תהה: "האם באמת צריך בכלל לומר שאסור לכפות על אשה, או להורות לה, לשבת בשורות האחרונות של האוטובוס? האם באמת צריך לומר שהתנפלות של גברים על אשה שחרגה מתחום המושב שיועד לה אסורה ועלולה להיות נשוא דין פלילי? האם אין כל אדם הגון, חילוני, דתי או חרדי, מבין זאת בחינת פשיטא?
"אוי לאוזניים שככה שומעות, האם בישראל של שנת 2010 ניתן להשלים עם המשפט 'הבנתי שאסור לי כאשה לגשת בעצמי לחלק הקדמי של האוטובוס'? או אם נהג המבקש - שומו שמים - להוריד נוסעים באמצע הדרך באישון ליל בטענה כי לבושה של הנערה אינו עומד בכללי הצניעות של חברת אגד? לא הייתי רוצה לחשוב חלילה, כי הכסף - הרצון להרוויח באמצעות הפעלת הקווים בהם מדובר - יענה את הכל".
הכל החל לפני כשלוש שנים, בעקבות עתירה שהוגשה על-ידי 'המרכז לפלורליזם' יחד עם קבוצת נשים שפעלו נגד קווי המהדרין.
לפני יותר מחודש העבירה הפרקליטות את תשובת משרד התחבורה, לפיה כל עוד ההפרדה אינה מתבצעת בכפייה, נוהל ה'מהדרין' יוכל להתקיים באופן חוקי.
הלכה למעשה: ההליך ייצא לפועל כאשר הקו יאושר על-ידי המפקח על התעבורה, על-פי בקשת הציבור או כל מפעיל תחבורה קיים שידרוש זאת.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות