לגמרי לא פשוט
"הוא שר בהגייה ליטאית אותנטית שהופכת את ה'חולם' ל'ציירה' ואגב כך צועק בנימת 'ראש-ישיבה' קלאסית: "הערט איר, אט אזוי איז דער פשט". בנימין ליפקין על האלבום החדש של ליפא - 'יהודי פשוט'
- בנימין ליפקין
- כ"ח סיון התשס"ח
- 17 תגובות
חסידיניוז
הא הא, גופא, קשיא,
גמרא, תוספות, רש"י
לימא, ואי תימא,
היינו היינו הך,
אין אין, הכי נמי,
דברי תנא קמא,
ואי בעית אימא,
רמז, ראיה, סמך
לו היו נותנים לי לקרוא את הפתיח הזה בלבד, ללא כל קלטת או תקליט שיצטרפו אליו, הייתי מפטיר ללא ספק: מה זה, שיר חדש של ליפא? כל מי שהתרגל למקוריות הגאונית של ליפא שמלצר, ענק הזמר החסידי לכל הדעות והסגנונות, יודע כי רק הוא מסוגל לכלול בשיר אחד את כל ניבי הלשון התלמודיים, המהווים חלק בלתי נפרד מלימוד כל סוגיה, לצרף אליהם את כל סוגי הלימוד ולכוללם יחד עם פזמון במילים "כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה".
ליפא כמו ליפא אינו אומר די בכך, גם לא בלחן הקצבי והסוחף של גדעון לוין, אלא משמיע, בהיגוי הנכון, כל אחת מהמילים הרלוונטיות. כשהוא מאזכר את "בית יוסף, האר"י, זוהר", הוא נשמע במבטא מזרחי כבד. כשהוא משמיע את "ראשונים, אחרונים", הוא שר בהגייה ליטאית אותנטית שהופכת את ה'חולם' ל'ציירה' ואגב כך צועק בנימת 'ראש-ישיבה' קלאסית: "הערט איר, אט אזוי איז דער פשט".
זהו השיר הראשון ובאמצעותו אתה נכנס לחוויה המיוחדת שמזמן האלבום החדש שכמיטב המסורת של ליפא מכיל לא פחות מארבעה-עשר שירים, כל אחד מקורי ומפתיע מחברו.
צילום: אני ליפא, אינני הגדול..
"שלא עשני גוי", בו המילים והלחן הם של ליפא עצמו, צפוי ומקפיץ, אם-כי גם כאן מעניק ליפא מחווה לדוברי העברית שבקרב המאזינים, כשלמילות הפזמון נוספות מילים בעברית, בקולו: "גם כשזה קשה, המצוות תמיד אני עושה. עם כל הלב אומר את זה, אני גאה להיות יהודי".
הרצועה השלישית מספקת במה ללחן רגש חדש מבית היוצר של פינקי וובר ('רחם', למי שאינו זוכר) ששיאו במילים: "ובפרט על יושבי ארץ ישראל, תתמלא רחמים, ועל יושבי העיר הזאת ועל כל הקהל הקדוש הזה, תרחם עליהם ועלינו". בפתיח לשיר יכולה אוזן חדה לקלוט קולות סירנה מייבבים ההולמים את נשוא התפילה, הלקוחה מ'תשליך'.
'יענער', השיר הרביעי, הוא שיר ליפא אופייני ומפתיע לגלות שהמילים והלחן הם של מוטי אילוביץ, שליפא עצמו צופה לו עתיד מזהיר.
השיר 'אשר יצר' יהפוך, ללא ספק, ללהיט בכל החתונות. גם בו לא חסרים גימיקים אופייניים. קודם כול במילים. אין אלו סתם מילות הברכה "והתקין לו ממנו בניין עדי עד", אלא מושחלות בו מילים אידישאיות שבלעדיהן אין כמעט שיר מושלם בעיניו של ליפא. וכאילו לא די בכך, באה לפתע, באמצע השיר, הכרזה מיקרופונית השאולה היישר מחופה מדומה: "ר' ליפא שמלצר איז מכובד מיט א ברכה". תענוג צרוף.
א פשוטער איד, ובעברית יהודי פשוט, שיר הנושא של האלבום, הוא תוצאה של לחן יפה במיוחד (של שאולי גרוסמן, כוכב אמיתי, מבטיח וכלל לא פשוט). המילים נושאות מסר המתבסס על דבריו הנודעים של ר' זושא מאניפולי שבעולם האמת לא ילקו אותו על שלא היה כמו ר' אלימלך אלא למה לא היה הוא עצמו. ליפא ממשיך את המשל על עצמו, כמו שרק הוא יודע לכתוב ולשיר: "איך בין ליפא, איך בין נישט דער גרעסטער / אבער איך וויל פרובירן מיין בעסטע / איך בעט דיר: טאטי, העלף מיר ווען איך פרוביר (אני ליפא, אינני הגדול, אבל אני משתדל לעשות את המיטב, אני מבקש ממך, אבא, עזור לי כשאני משתדל).
לאחר ששמעתי את הרצועה השביעית באלבום, 'הללו', שיערתי בלבי כיצד נולד השידוך הבלתי צפוי לכאורה בין ליפא לבין יצחק פוקס, זמר-נשמה מגלגוליו של קרליבך. ליפא כנראה שמע את השיר בביצועו של פוקס ואמר לעצמו, אני צריך את השיר הזה. אשיר אותו יחד עם יצחק. אמר ועשה. בהזדמנות הקרובה, נברר עם ליפא אם אכן זה היה הרקע. התוצאה, על כל פנים, מלהיבה במיוחד.
כמי ששמע, לא אחת ולא שתים, את 'אוחילה' (8), מפיו של המלחין הרב הלל פלאי, חשתי למשמע השיר בביצועו של ליפא צביטה מסוימת. לרגע צורבת בך התחושה שהאורגינל אותנטי וטוב יותר אבל אחרי כמה פעמים של האזנה צרופה לתקליטור, השתכנעתי בביצוע הנוכחי. וגם על הטעויות המביכות הקשורות בכתיבת מילות השיר (הלקוחות ממוסף ימים נוראים) ובהקדשה שכותב ליפא למעבד, מוישי רוט, בחוברת המצורפת, הבלגנו.
צילום: אין כמו ליפא. שמלצר ב
הרצועה התשיעית מזכירה למי שלרגע הספיק לשכוח בשיר האחרון, הסולידי, כי בליפא שמלצר עסקינן ולא באחר. השיר נפתח אפוא בהודעה קולית, בקולו של אביו ליפא. הודעה ששבה על עצמה, מסתבר, מדי בוקר, כשהאב חרד להשכמת בנו בטרם יחלוף זמן קריאת שמע. אך מסתיימת קריאת התחנון האידישאית בקולו, פוצח השיר התוסס:Wake up (התעורר). השיר מציג את המאבק בין היצר הרע המנסה לפתות את המתעורר להמשיך בתנומתו לבין היצר הטוב המאיץ בו לקום ולהתגבר כארי. ליפא במיטבו.
למיטב הזה אחראים גם המלחין של השיר, יוסי גרין הגדול מכולם ומונה רוזנבלום שעל-פי העיבוד שלו עיבד אלי לישינסקי את היצירה המקפיצה הזו.
הופעת הבכורה של 'בכתב ובעל פה' (10) הייתה באירוע היוקרתי של 'מרכנתיל', ימים אחדים לפני חג השבועות בהדר דימול. כבר אז ניתן היה לקלוט כי זה השלאגר הבא. גם את השיר הזה עיבד מונה והתוצאה מרהיבה ותוססת.
ל'אל תתהלל' (11) צריך להתרגל ולהאזין בסבלנות. 'אמן' הוא שיר מוצלח ביותר, עם טמפרמנט גבוה שללא ספק יככב רבות בכל אירוע שמח. הרצועה ה-13 שייכת למילוי החובה של כל זמר לשלב באלבומו שיר באנגלית. שיהיה. לא נורא.
אין סיום טוב יותר מהשיר הנועל, 'הענטעלעך' (ידיים בתרגום חופשי) כדי להותיר את המאזין עם טעם מיוחד. חילי פוזן אחראי ללחן, ליפא למילים הקוראות לכל מאזין: "הייב אויף דיינע הענטעלעך צום טאטן אין הימל" (שא ידיך לאבינו שבשמים). הקצב בשיר, כמו גם התוכן הקליט, סוחף את המאזין אליו מהרגע הראשון עד תומו.
כשרבים בעולם הזמר החסידי מבכים את מכת הצריבות, ליפא מתמודד עם התופעה באקט פוזיטיבי. כי רק מי שרכש את האלבום המקורי, מקבל עמו חוברת ייחודית ומשובבת נפש שמלבד מילות השירים ומבצעיהם כוללת הקדשות אישיות ואותנטיות של ליפא, בכל אחד מהשירים, לעושים במלאכה. ה'ערכה' של ליפא כוללת גם סימנייה ללומדים עם תפילה לפני ואחרי הלימוד ואפילו סטיקר בו נכתב: "אני יהודי פשוט". ובאידיש מדוברת: "כ'בין א פשוטער איד".
שנתיים עבד ליפא על האלבום הנוכחי. שורה של אולפנים, בניו-יורק ובארץ, רותקו להקלטות ולבישולים השונים. שורה ארוכה של מעבדים עמלו על הקומפוזיציות השונות. התוצאה מוכיחה כי ההשקעה הייתה שווה.
אין כמו ליפא.הסקירה פורסמה במדור 'רוח הדברים' בעיתון 'בקהילה'
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות