כ' תשרי התשפ"ה
22.10.2024
תגלית מרעישה

תיעוד נדיר: 80 שנה לאחר שנפטר בבונקר, התגלה קברו של הרבי מאושוויץ

הרבי המפורסם שנדד מגליציה לצפת וירושלים, חזר לאירופה שבועות ספורים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה ופתאום נעלמו עקבותיו. עכשיו, שמונים שנה אחרי בעזרתו של 'צייד הקברים' מאיר בולקה מישראל, הגיעו אל מרתף בניין שחשף סודות כמוסים. הסיפור המלא נחשף במגזין החג של עיתון 'משפחה'

תיעוד נדיר: 80 שנה לאחר שנפטר בבונקר, התגלה קברו של הרבי מאושוויץ
מגלים את הקבר צילום: מאיר בולקה

 

הרבי המפורסם שנדד מגליציה לצפת וירושלים, חזר לאירופה שבועות ספורים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה ופתאום נעלמו עקבותיו. עכשיו, מעל לשמונים שנה אחרי מותו, בעזרת מחקר מעמיק של 'צייד הקברים' מאיר בולקה, הגיעו אל מרתף בניין שחשף סודות כמוסים. הסיפור המלא נחשף במגזין החג של עיתון 'משפחה'.

מאיר בולקהמחפשים את קברו של הרבי מאושוויץצילום: מאיר בולקה

מאיר בולקה אחד החוקרים המומחים בעולם לבתי עלמין יהודיים בפולין, מוכר גם במגוון רחב של מוסדות מחקר רשמיים. ביקר ב'אושפיצין' הלא היא העיירה אושוויץ, בקהילה הקדושה הזו התגורר אדמו"ר חסידי מפורסם. איש קדוש, הרבי מאושפיצין. אם תרצו - הרבי מאושוויץ. הרה"ק רבי אלעזר רוזנפלד זי"ע. "רב אלזער'ל אושפיצינער".

מאיר בולקהבודקים את הממצאיםצילום: מאיר בולקה

לטובת מי שלא מכיר: בחבל הארץ הזה שנקרא בשעתו גליציה (כיום הוא נחלק בין אוקראינה לפולין) הייתה עד לפני קצת יותר משמונים שנה יהדות חסידית תוססת ומרתקת. בגדול המחוז כולו נשלט על ידי שלושה 'בתי מלוכה' חסידיים שעד היום הם מותגים: צאנז, בעלזא ורופשיץ. הרבי הצדיק שעליו אנחנו מדברים, קשור לשלושתם.

מאיר בולקהמגלים את הקברצילום: מאיר בולקה

בכתבה שפרסם ישראל גרובייס במגזין 'משפחה' של חג הסוכות, הוא מציין כי באושפיצין הקים רבי אלעזר'ל בית מדרש שהיה סמל לקנאות ולמלחמה במודרנה. מי שקצת 'פזל' לכיוון הציונות, סולק.

אף על פי שהיו לרבי מאושפיצין חצר מפוארת, המון חסידים, הוא השתוקק לעלות לארץ הקודש, לחון את עפרה. בגיל שבעים וארבע, כשהוא חלוש וחולני, התגשמה משאלתו. ביום ט"ו באב של שנת תרצ"ו ב-1936 דרכו רגליו בשערי ארץ הקודש. בתחילה הוא נסע אל עיר המקובלים צפת, לתקופה קצרה הוא הנהיג אז את בית המדרש צאנז המפורסם שעדיין קיים בעיר העתיקה של צפת, ובו עדיין מצוי הסטנדר שעליו התפלל.

מאיר בולקהמאיר בולקה מגלה את קברו של הרבי מאושוויץצילום: מאיר בולקה

לאחר תקופה קצרה הוא עלה לירושלים עיר הקודש. הרבי, שחי באושפיצין בדירה גדולה, עבר להתגורר בדירה פצפונת שלצידה בית מדרש קטן ליד שכונת מאה שערים, גם הוא קיים עד היום, ברחוב חיי אדם.

מבחינתו, היה הרבי כנראה מסיים את חייו בעיר הקודש, אלא בני המשפחה שנותרו בפולין התחננו אליו לחזור אליה שכן יש בה בתי חולים מקצועיים שיטפלו במחלתו הקשה ממנה סבל.

מאיר בולקההמרתף שם נמצא קברו של הרבי מאושוויץצילום: מאיר בולקה

כשפרצה המלחמה הרבי מאושפיצין הוברח לבונקר בתוך העיר. משם הרבי הוברח לעיר הסמוכה, קשאנוב. משם הרבי הוברח לעיר סוסנוביץ' שהיתה עשירה בציבור יהודי שומר מצוות ובנציגויות רבות של חצרות אדמורי פולין. לאחר ששהה תקופה ארוכה באותו מרתף בסוסוביץ, הרבי הסתלק בתוך הבונקר הטחוב של משפחת גליקסמן בעיר. התאריך המסתבר הוא כ"ז בתמוז תש"ג.

מאיר בולקהמסומן באדום קברו של הרבי מאושוויץצילום: מאיר בולקה

אחד מצאצאיו של האדמור האושפינצער המתגורר בניו יורק, במשך שנים הפך עולמות לצד צאצאים וחסידים נוספים, שניסו בכל הדרכים והאמצעים למצוא את מקום הקבורה. סיפור הקבורה במרתף היה ידוע אולם כתובת הבניין לא היתה ידועה לאיש. 

הם פרסמו כתבות בעיתונים ומאמרים בספרים שונים עד שהפרסום הזה הדליק אור אצל יהודי יקר שמתגורר בברוקלין. בעדות שהשאיר סבו של אותו יהודי התברר כי הרבי המפורסם היה אמור להקבר זמנית באותו מרתף. אל תוך הקבר הכניסו גם צנצנת ובה פתק שבו כתובים הפרטים. הם סגרו את הקבר וברחו מהמקום שמא יתברר לצוררים הגרמנים אודות האישיות החשובה שנקברה בסתר ויבולע להם. ועכשיו, אחרי שהתברר כי הוא טמון במרתף, התעוררה השאלה: היכן נמצא אותו המרתף המסתורי שהרבי הקדוש טמון בו.

מאיר בולקהמרתף הביתצילום: מאיר בולקה

המחקר לקח כשנה. מלאכת איסוף המידע היתה כמעשה חושב של איסוף חלקי הפזל שהתאספו לתמונה אחת. ממצאים שונים נתנו לבולקה וצוותו רמז על כתובת ששם התגוררה משפחת גליקסמן. אחד הרמזים היה בקשת המשפחה בפניה לעיריה שיתירו להם לבנות סוכה, כך נהגה המשפחה במשך שנים, מה שהסגיר את מקום מגוריהם וכך, לאחר שמונים ואחת שנה, בחודש האחרון, הגיע צייד הקברים מאיר בולקה עם צוות ארכיאולוגים ומכשיר רדאר חודר קרקע המגלה בין היתר קברים, לא לפני שהיו צריכים לעבור בירוקרטיה מפרכת מול הרשויות כדי לקבל את האישורים הדרושים.

בולקה לא נרתע, אחרי טרטורים חוזרים ונשנים הוא מקבל אישור כללי - להיכנס למקום. הוא נכנס. מה שהוא מגלה שם מחריד אותו. מעל לשמונים שנה איש לא נכנס למקום הזה. המקום נראה מוזנח בצורה מחרידה.

ישראל גרובייס מציין כי גם המז"פ הפולני צריך להיות בתמונה, "והדבר האחרון שאתה רוצה הוא שאנשי המחלקה לזיהוי פלילי יגעו בגופו הקדוש של הרבי". המורכבות הזו נובעת מהעובדה הבאה: הרבי מאושפיצין אינו קורבן שואה. הוא נפטר במה שמכונה 'פטירה טבעית'. אין שום תעודת פטירה או משהו דומה. "וזה מביא אותנו לסיטואציה מאוד סבוכה עם הרשויות". בסוף הוא מנצח. האישור מגיע. מאיר בולקה יוצא לדרך. "בדברים האלו אסור לבזבז שנייה".

הקבוצה החלה לחפש עם הרדאר המיוחד חלל בקרקע המרתף. 
בולקה מראה לנוכחים אוסף של קווים לא ברורים. "אלו שכבות הקרקע", הוא מסביר. "תסתכל. כל השכבות צפופות. ואז, בעומק מטר שישים, יש פתאום אוויר, חלל. יש לנו פה קבר! כמעט בוודאות". ופתאום הוא עוצר שוב, מבקש מכולם להמתין. מוציא מצפן. "יהודים נהגו לקבור לכיוון ירושלים". בינגו. הארכאולוג מוציא ספריי אדום. צובע מלבן אדום גדול על הרצפה.

כדי למנוע מהרשויות לשקול הוצאת הגופה, בולקה השיג פסק דין של 'התאחדות הרבנים דארצות הברית וקנדה' שפונה אל הרשויות הפולניות. הם מבקשים להפוך את המרתף כולו שיוכר כבית עלמין יהודי. לצד זה, גם להציב מצבה ולאפשר לחסידים שרוצים להגיע להתפלל. 

האם לא נכון יותר לחפור ולהוציא את הקבר? בולקה משוכנע שהתנאים של המקום לא מאפשרים להעביר את הקבר למקום אחר. הוא גם יודע שמדובר בעסק מורכב מבחינת הרשויות. "אבל ההחלטה הסופית תהיה של גדולי הדור ושל הצאצאים. שום דבר עוד לא הוכרע סופית" אמר. 

מספר רבנים ואדמו"רים מעורבים בדיונים, אבל כפי שזה נראה עכשיו ההשגחה העליונה שלקחה את הרבי הישיש מבית מדרשו שבירושלים עד למרתף בסוסנוביץ', כנראה מתכננת להפוך את המרתף למקום תפילה.

 

אושוויץ מלחמת העולם השניה מאיר בולקה השואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}