כ"א כסלו התשפ"ה
22.12.2024
פינוי בינוי מהגדולים

משנים את ירושלים: פרויקט ה'דוידקה' יצא לדרך

במסגרת פרויקט פינוי בינוי מהגדולים שהיו בירושלים – ייבנו שני מגדלי מגורים ומסחר בסמוך לכיכר הדוידקה, שתעבור חידוש ושיפוץ, ותכלול יציאה לקו הרכבת מתל אביב ונתב"ג. תחנת הרכבת המתוכננת תיבנה בעומק של כ-80 מטר

משנים את ירושלים: פרויקט ה'דוידקה' יצא לדרך
ההדמייה של הדוידקה צילום: IBA

הועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים בראשות מ"מ ראה"ע אליעזר ראוכברגר המליצה השבוע לאשר את פרויקט הדוידקה במרכז ירושלים, לבקשתן של היזמיות – חברת א.ב.נ.ר אבן ישראל רזידנס וקבוצת בן דוד, בהובלתו של היזם הירושלמי נחום רוזנברגר. מדובר בפרויקט פינוי בינוי מהגדולים ביותר שתוכננו בירושלים, והוא צפוי לצאת לדרך בהקדם האפשרי, בכפוף לדיון בהתנגדויות.

פרויקט הדוידקה צפוי לשנות את פניו של רחוב יפו. מדובר בפרויקט פינוי בינוי ברחוב יפו 72, במסגרתו ייהרס הבניין הקיים ובו קיים כיום הוסטל, שטחי מסחר וכמה עשרות דירות. במקומם יוקמו שני מגדלי מגורים ובהם 270 דירות, מעל מספר קומות מסד, שיכילו שטחי מסחר, מלונאות ותעסוקה, בסך כולל של 42,000 מ"ר.

הפרויקט, שתוכנן על ידי האדריכלים איאן באדר מניו יורק (מי שתכנן גם את האגף החדש במוזיאון הלובר) ואהרן זילברשטיין מירושלים, צפוי גם לשפר את הכניסה לתחנת הרכבת הבינעירונית המתוכננת במקום, במסגרת הארכת הקו המחבר את תל אביב ונתב"ג לירושלים. לפי התוכנית, יתווספו שתי תחנות חדשות – במרכז העיר (בצמוד לפרויקט הדוידקה) ובמתחם החאן. הפרויקט במתחם הדוידקה יכלול כניסה לתחנת הרכבת, כולל פירי החירום הנדרשים לה, שהקמתם לא תדרוש שימוש במרחב הציבורי. מדובר על תחנה שתהיה בעומק של כ-80 מטר מתחת לאדמה, עם מעליות ותכנון מוסדר לשנע את רבבות הנוסעים.

במסגרת הפרויקט יתבצע פיתוח מחדש של כיכר הדוידקה, המכילה אלמנטים היסטוריים ומהווה אחד מסמליה של ירושלים. הכיכר תהיה נגישה ומזמינה יותר עבור הציבור הרחב, וגם הכניסה לתחנת הרכבת תמוקם באופן נוח מתוך הכיכר.

כעת, נותר עוד דיון בהתנגדויות, דיון בועדה המחוזית ומתן תוקף, ולאחר השלבים הללו צפוי הפרויקט לעבור לשלב הביצוע ולצאת לדרך.

מ"מ ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית אליעזר ראוכברגר, ציין בסיכום הדיון כי "מדובר בתוכנית חשובה ביותר למרכז העיר ובעצם לירושלים כולה. הפרויקט האמור ינגיש את הרכבת הבינעירונית לשדה התעופה ולאזור מרכז הארץ לכל התושבים המתגוררים מסביב, וכן יחדש את כל האזור של כיכר הדוידקה".

עוד הוסיף ראוכברגר וציין, כי תוכנית זו משתלבת היטב עם יתר התוכניות הרבות הקיימות באזור, הן בצמוד ברחוב יפו והן מהעבר השני של הכביש בסמוך לשוק מחנה יהודה, ואשר יחדיו מציעות כמות אדירה של יחידות דיור חדשות, מלונאות ומתחמי תעסוקה, וכן שטחים לצרכים ציבוריים. "דאגנו שתמהיל הדירות ייתן מענה לכל גווני הציבורים ולכל הצרכים, ואני בטוח שהוא ישדרג בצורה משמעותית את מרכז העיר ירושלים", סיכם מ"מ ראה"ע.

ראש העיר משה ליאון הגיב בסיפוק ואמר כי זה חלק מהמהפכה של פיתוח העיר ושינוי פניה לטובה. "נמשיך להוביל את המגמה של שדרוג ירושלים לטובת תושביה, לצד פיתוח העסקים ושטחי המסחר בעיר, תוך הנגשתם בעזרת קו הרכבת שמתוכנן לעבור במקום וצפוי להקל ולשפר עוד יותר את מצב התחבורה בעיר. כיכר הדוידקה היא סמל ירושלמי ותיק, והגיע הזמן לשדרג ולחדש אותו לטובת התושבים. פיתוח וחידוש מרכז ירושלים היה אחת המטרות המרכזיות שהצבתי לעצמי בכהונתי כראש העיר ואני שמח ונרגש לממש אותו".

יו"ר חברת א.ב.נ.ר, נחום רוזנברגר, מסר: "אנחנו מרגישים זכות להיות שותפים בבניינה של ירושלים. אני מאמין שהפרויקט יצעיד את מרכז העיר קדימה ויציב אותו בשורה אחת עם מיטב בירות העולם. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לראש העיר משה ליאון, ליו"ר הועדה המקומית לתכנון ובניה ומ"מ ראה"ע אליעזר ראוכברגר, למהנדס העיר ולצוות המקצועי בעיריית ירושלים שעשו ימים כלילות.

אליעזר רואכברגר פינוי בינוי ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!