ג' תמוז התשפ"ד
09.07.2024
צווי חיפוש ומעצרים

משטרת ברזיל: הנשיא לשעבר ואנשיו תכננו הפיכה - דרכונו הוחרם

המשטרה הפדרלית הברזילאית פשטה על ביתם של פקידי ממשל לשעבר והורתה לנשיא לשעבר למסור את דרכונו בשל האשמות כי ניסו לבטל את הבחירות ב-2022. "עזבתי את הממשלה לפני יותר משנה ואני ממשיך לסבול מרדיפות בלתי פוסקות", אמר הנשיא לשעבר

משטרת ברזיל: הנשיא לשעבר ואנשיו תכננו הפיכה - דרכונו הוחרם
נשיא ברזיל לשעבר בולסונרו צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

נשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונארו פיקח על קונספירציה רחבה להישאר בשלטון ללא קשר לתוצאות הבחירות ב-2022, כולל הוראה לעצור שופט בית המשפט העליון, כך על פי האשמות שנחשפו ביום חמישי על ידי המשטרה הפדרלית הברזילאית.

בולסונארו ועשרות עוזרים בכירים, שרים ומנהיגי צבא פעלו יחד כדי לערער את אמונתו של הציבור הברזילאי בבחירות ולהכין את הבמה להפיכה אפשרית, כך מסרה המשטרה הפדרלית.

מאמציהם כללו הפצת דיסאינפורמציה על הונאת בוחרים, ניסוח טיעונים משפטיים לבחירות חדשות, גיוס אנשי צבא לתמיכה בהפיכה, מעקב אחר שופטים ועידוד והדרכת מפגינים שפשטו בסופו של דבר על בנייני ממשלה, כך מסרה המשטרה.

ההאשמות הנפיצות נכללו בצו בית משפט בן 134 עמודים. מבצע משטרתי פדרלי גדול התנהל אתמול נגד בולסונארו וכ-24 מבעלי בריתו הפוליטיים, כולל שר ההגנה לשעבר של ברזיל, היועץ לביטחון לאומי לשעבר, ושר המשפטים לשעבר ומפקד חיל הים לשעבר.

המבצע כלל צווי חיפוש וצווי מעצר כולל לשני קציני צבא ושניים מעוזריו הבכירים לשעבר של בולסונארו.

בולסונארו נצטווה למסור את דרכונו, להישאר במדינה, ולא ליצור קשר עם אנשים אחרים שנמצאים בחקירה. בולסונארו אמר אתמול כי הוא היה קורבן תמים של "מבצע ממניעים פוליטיים".

"עזבתי את הממשלה לפני יותר משנה ואני ממשיך לסבול מרדיפות בלתי פוסקות", אמר הנשיא לשעבר ל-Folha de São Paulo , עיתון ברזילאי. "תשכחו ממני. יש כבר מישהו אחר שמנהל את המדינה".

כשהוא, למעשה, הפסיד לנשיא לולה דה סילבה, בולסונארו סירב להודות באופן חד משמעי בהפסד, ותומכיו ערכו הפגנות במשך חודשים שהגיעו לשיא במהומה בינואר 2023 בקונגרס ובית המשפט העליון ובמשרדי הנשיאות בברזיל.

בולסונארו כבר נפסל מלרוץ לנשיאות עד 2030 בגלל ניסיונותיו לערער את מערכות ההצבעה. כעת הוא עשוי לעמוד בפני מעצר והעמדה לדין פלילי.

הנשיא לולה אמר אתמול כי הוא מקווה שהחקירה על בולסונארו תהיה הוגנת וחסרת פניות. "מה שאני רוצה זה שלבולסונארו תהיה חזקת החפות, שלא הייתה לי", אמר. לולה נעצר בעבר והואשם בשחיתות, אך בהמשך האשמות בוטלו והוא נוקה מכל האישומים.

הנשיא לולה ריצה בעבר 580 ימי מאסר באשמת שחיתות אשר בוטלו מאוחר יותר לאחר שבית המשפט העליון בברזיל קבע כי השופט בתיקים שלו היה מוטה.

המשטרה הפדרלית האשימה גם את בנו של בולסונארו ואת ראש סוכנות הביון של ברזיל לשעבר בשימוש בתוכנות ריגול ישראליות, בין היתר, כדי לפקח על אויבים פוליטיים של הנשיא לשעבר, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

בפגישה שנערכה ביולי 2022, שלושה חודשים לפני הבחירות, הורה בולסונארו לפקידי ממשל ומנהיגי צבא בכירים להפיץ טענות על הונאת בוחרים, למרות היעדר ראיות. "מעתה ואילך, אני רוצה שכל שר יגיד את מה שאני הולך להגיד כאן", אמר בולסונארו בפגישה, על פי הקלטה שהגיעה לידי המשטרה.

תמלילים של ההקלטה בבית המשפט חשפו שנראה שהנשיא לשעבר מאמין בכמה תיאוריות קונספירציה הטוענות שיריביו מזייפים את הבחירות.

הוא טען ללא הוכחות שמערכות הצבעה אלקטרוניות הוטענו מראש בתוצאות וששופטי בחירות קיבלו שוחד של עשרות מיליוני דולרים.

"אין לי הוכחה, בנאדם. אבל משהו מוזר קורה", אמר בולסונארו, לפי המשטרה. "להפסיד בבחירות זו לא בעיה. מה שאנחנו לא יכולים לעשות זה לאבד את הדמוקרטיה בבחירות מזויפות".

הוא ביקש משריו ומנהיגים צבאיים לחתום על מכתב פומבי לפיו לא ניתן לסמוך על שיטת הבחירות בברזיל. (מכתב כזה מעולם לא פורסם).

עם זאת, כמה שרי ממשלה ומנהיגים צבאיים בפגישה הסכימו עם השקפתו של בולסונארו לגבי שיטת הבחירות.

פאולו סרג'יו נוגיירה, שר ההגנה לשעבר, אמר כי הוא רואה בפקידי הבחירות בברזיל "אויב".

 

 

ברזיל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד