כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
לקראת הסלמה בצפון?

ישראל בדקה עם השגרירויות הזרות אם הן מצוידות למקרי חירום

ישראל בדקה עם שגרירויות זרות האם יש להם גנרטורים ואפשרות תקשורת אלטרנטיביות על רקע חשש שמלחמת ישראל-חמאס עלולה להתגלגל לסכסוך רחב יותר. משרד החוץ בדק אם בנציגויות הדיפלומטיות יש גנרטורים, וכמה זמן הם יפעלו עם מיכל דלק מלא

ישראל בדקה עם השגרירויות הזרות אם הן מצוידות למקרי חירום
פעילות כוחות צה"ל ברצועה צילום: דובר צה"ל

משרד החוץ פנה לנציגויות הדיפלומטיות במדינה ובדק אם יש להן גנרטורים וטלפונים לווייניים לגיבוי במקרה של "הסלמה ביטחונית", על רקע החשש שהמלחמה עם חמאס עלולה להתגלגל לסכסוך רחב יותר.

מאז פתח חמאס במתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר שהציתה את המלחמה, המתיחות גברה ברחבי המזרח התיכון, כאשר כוחות צה"ל נלחמים עם חיזבאללה בלבנון, וחמושים חות'ים בתימן יורים טילים לעבר ישראל ולספינות בים האדום.

על פי הדיווח ב'פיינשל טיימס', בהודעה לראשי הנציגויות הדיפלומטיות בישראל מיום 22 בינואר, משרד החוץ בדק אפשרויות "לקראת הסלמה ביטחונית אפשרית שעלולה לגרום להפסקות חשמל".

המשרד בדק אם בנציגויות הדיפלומטיות יש גנרטורים, וכמה זמן הם יפעלו עם מיכל דלק מלא. המשרד בדק עם הנציגויות אם יש להם טלפונים לווייניים.

הדיפלומטים בישראל מודאגים ביותר מהמצב בגבול עם לבנון, צה"ל וחיזבאללה הנתמך על ידי איראן לא מפסיקים להילחם בשבועות האחרונים.

בעקבות מתקפת חמאס באוקטובר, ישראל דרשה מחיזבאללה להסיג את כוחותיו כ-30 ק"מ צפונית מהגבול בין לבנון לישראל, כפי שנקבע בהחלטת האו"ם שחיזבאללה מתעלם ממנה. ישראל איימה בפעולה צבאית אם לא תושג הסכם באמצעים דיפלומטיים.

בניסיון למנוע מהמצב להתפרץ למלחמה מלאה, בכירים אמריקאים מנסים לתווך פשרה שעלולה להיות כרוכה בהסגת חיזבאללה כ-10 ק"מ מהגבול, בעוד שמספר החיילים הלבנוניים הרשמיים ליד הגבול יגדל.

עם זאת, אנשים המעורבים בשיחות אמרו לפיינשל טיימס בשבוע שעבר כי המשא ומתן עדיין בשלביו הראשונים וכי נותרו מכשולים משמעותיים בפני כל הסכם, עם אזהרה אחת: "דיפלומטיה ומלחמה נמצאים במירוץ כרגע - ואנחנו לא בטוח מי מהם הולך לנצח".

על פי הדיווח, הדיפלומטים חלוקים בדעה האם המצב באמת לקראת הסחמה. חלקם משערים כי ייתכן שמדובר בניסיון לעודד מדינות להן יחסים עם לבנון להפעיל לחץ על ביירות להגיע להסכם עם ישראל להורדת המתיחות בגבול הצפון.

"אם אתה באמת חושב שתהיה הסלמה, היית שואל יותר משתי השאלות האלה", אמר דיפלומט אחד. עם זאת, אחרים אמרו שהם מפקפקים בכך שהתקשורת נועדה לדרבן דיפלומטים ללחוץ על לבנון.

"בוודאי, זה יוצא דופן. זה לא משהו שרואים כל יום" אמר דיפלומט אחר. "אם ישראל רוצה שנדבר עם לבנון, בדרך כלל הם אומרים לנו, הם ישרים".

מלחמת חרבות ברזל משרד החוץ לבנון חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד