ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
"מתקיימת מקצבאות"

העתירה של ניצולת השואה בת ה-85: זה מה שפסק לה רשם ההוצאה לפועל

לקראת יום השואה הבינלאומי המצוין ב–27 בינואר - רשם הוצאה לפועל הורה על הפחתת ריביות וסגירת התיקים לחייבת מוגבלת באמצעים ניצולת שואה בת 85 ששילמה במשך 22 שנה צו תשלומים בתיק האיחוד 

העתירה של ניצולת השואה בת ה-85: זה מה שפסק לה רשם ההוצאה לפועל
הוצאה לפועל. אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

רשם ההוצאה לפועל מלשכת תל אביב, יניב יחזקאל, הורה על הפחתת ריביות וסגירת התיקים לחייבת ילידת שנת 1939 (בת 85), ניצולת שואה המתקיימת מקצבאות, ביניהן גמלת ניצולת שואה המשולמת מהמשרד לשוויון חברתי. במסגרת בקשתה עתרה החייבת לאיפוס יתרת החוב בתיק נוכח פירעון מלוא קרנות החוב בכלל התיקים המאוחדים משך כשלוש פעמים, תוך הצגת נסיבותיה כנסיבות אשר יש בהן כדי טעמים מיוחדים.

כאמור בהחלטה, בשנת 2001 היו תלויים ועומדים כנגד החייבת 9 תיקי הוצאה לפועל כאשר כלל חובותיה הסתכמו לסך של 66,000 ₪. החייבת הוכרזה כ"חייבת מוגבלת באמצעים" תוך קביעת צו תשלומים קבוע בסך של 800 ₪, אותם היא שילמה במשך 22 שנה ברציפות.

עוד נאמר, כי לאחר שניתן צו האיחוד לתיקי החייבת, נסגרו מעט מהתיקים בעוד צורפו תיקים חדשים שנפתחו בסמוך למועד הינתן הצו, כאשר כיום, כנגד החייבת תלויים ועומדים 10 תיקי הוצאה לפועל, וסכום החוב הכולל בהם עומד כיום ע"ס של 35,833 ₪.

לאחר הינתן הצו לאיחוד תיקי החייבת, שילמה החייבת את צו התשלומים במועדו וכסדרו כאשר התשלום האחרון שולם על ידה ביום 30.11.2023, ובחישוב מצטבר, שילמה החייבת לתיק האיחוד סך של כ- 194,000 ₪.

החייבת הינה ילידת שנת 1939 (בת 85), ניצולת שואה המתקיימת מקצבאות, ביניהן גמלת ניצולת שואה המשולמת מהמשרד לשוויון חברתי. במסגרת בקשתה עתרה החייבת לאיפוס יתרת החוב בתיק נוכח פירעון מלוא קרנות החוב בכלל התיקים המאוחדים משך כשלוש פעמים, תוך הצגת נסיבותיה כנסיבות אשר יש בהן כדי טעמים מיוחדים.

הרשם הדגיש בהחלטתו, כי מעיון בבקשת החייבת, בנתוניה האישיים כמו גם בעובדה, כי החייבת משלמת את חובה בהתאם להחלטת רשם שניתנה לאחר חקירת יכולתה משך למעלה מ- 22 שנים באופן רציף, ובפרט נוכח העובדה, כי קרן החוב בכלל התיקים המאוחדים נפרעה מספר פעמים ואף הרבה מעבר לריבית המשפטית, באופן בו שקלול כלל הנתונים עולים כדי טעמים מיוחדים להפחתת ריביות באופן בו יש להורות על סגירת כלל התיקים המאוחדים. 

הרשם התייחס בהחלטתו לתיקון לחוק פסיקת ריבית והצמדה, שאושר בכנסת לפני מספר חודשים ובו תיקונים עקיפים לדברי חקיקה רבים ובהם לתיקון 75 לחוק ההוצאה לפועל שעתיד להיכנס לתוקף ביום 1.10.2024 ואשר עניינו, בין היתר, הגבלת תוספת הפרשי ריבית והצמדה לחייבים הפורעים את חובותיהם באמצעות צו תשלומים, תוך שינוי הוראות סעיף 81א4 מכוחו מסורה הסמכות להפחתת ריביות לרשם ההוצאה לפועל.

על פי הנוסח החדש "רשם ההוצאה לפועל רשאי, מיוזמתו או לפי בקשת החייב ולאחר שנתן לזוכה הזדמנות לטעון את טענותיו, להפחית את תוספת הריביות ודמי הפיגורים הנצברים בתיק ההוצאה לפועל, ובלבד שריבית הבסיס כהגדרתה בסעיף 69ב2 וריבית לפי סעיף 2(א) לחוק פסיקת ריבית והצמדה לא יופחתו אלא מטעמים מיוחדים שיירשמו". כלומר, הטעמים המיוחדים נדרשים לצורך הפחתה בריבית הבסיס ולא בריבית הפיגורים.

עוד הדגיש הרשם, כי "החייבת מצויה תחת חובות אותם היא למעשה פרעה במלואם, בחלקם אף את קרן החוב יותר מפעם אחת, משך כ- 24 שנים ובמשך כשליש מחייה הבוגרים, כאשר תיק זה הוקם כשהחייבת הייתה בת 63 בעוד כיום החייבת הינה בת 85, כאשר הדעת נותנת כי יש לאפשר לחייבת להשלים שנותיה כאשר היא נקייה מכל חובות ובבחינת "אל תשליכני לעת זקנה.." (תהילים, ע"א ט')".

באשר להתנגדות הזוכה בתיק הפרטני, להתנות סגירת התיק בתשלום הסך של 2,500 ₪, הבהיר הרשם, כי החוב לזוכה זה עמד עם פתיחת התיק מיום 14.8.2000 כבקשה לביצוע שטר ע"ס של 9,576 ₪ כאשר מיום פתיחת התיק ועד היום, שולמו במסגרתו לידי הזוכה הסך של 18,576 ₪.

לאור כל האמור, הורה הרשם על פיזור תיק האיחוד וסגירת כלל התיקים כנגד החייבת.

 

תביעה משפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד