כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
ראש הנחש

דיווח: איראן העבירה מאות מיליוני דולרים מאוצר המדינה לחמאס

איראן העבירה מאות מיליוני דולרים מאוצר המדינה של איראן לחמאס. חלק מהתקציב הזה הגיע לחמאס בשבוע הראשון של המלחמה כדי שיוכל להמשיך את חייו במנהרות סודיות ולהילחם בישראל

דיווח: איראן העבירה מאות מיליוני דולרים מאוצר המדינה לחמאס
מחבלי חמאס בעזה צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

ערוץ הטלוויזיה 'איראן אינטרנשיונל' דיווח האופוזיציוני למשטר האיראני, דיווח כי במהלך החודשים האחרונים ועל רקע מלחמת ישראל חמאס, הפרלמנט האיראני העביר תוספת של מאות מיליוני דולר לתקציב כוח קודס של משמרות המהפכה.

חלק מהסכום הועבר לידי כח קודס כבר בשבוע הראשון ללחימה. לפי מקור בפרלמנט, התקציב נועד להעברה באופן מיידי לכוחות הפרוקסי שמטפח מפקד כח קודס ברצועת עזה – חמאס והג'יאהד האיסלאמי. זאת על חשבון התקציב של הציבור האיראני ולטובת המלחמה של כוחות פרוקסי שנמצאים אלפי קילומטרים מטהראן.

האיש שהוביל להחלטה זו ומי שלמעשה איפשר את העברה על אף משבר כלכלי מתמשך, הוא ג'אמל אלדין אברומנד. אבמרונד, גמלאי בכיר של משמרות המהפכה, המשמש כיועץ הסתרים של יו"ר הפרלמנט, מוחמד קאליבאף.

המלחמה בישראל הגבירה את הצורך להעלות את המשכורות המועברות לכוחות הפרוקסי בעזה, לבנון (חיזבאללה) ובתימן (חות'ים) כמו גם את הסיוע הכספי לכוחות אלו לצרכי חימוש ותפעול.

למעשה אברומנד מסייע לכוח קודס, באמצעות קשריו, להסתיר את הפרטים אודות יעוד וגובה הכספים אותם הוא מקבל. הוא מבצע שינויים בנתוני תקציב עליהם מצביע הפרלמנט גם לאחר שהסתיים תהליך אישור התקציב.

לאברומנד יש ניסיון ארוך שנים במאמץ לסייע לכח-קודס להשיג כספים שאינם מגיעים להם, ושמו עלה עוד ב-2017 עת ניסה ביחד עם קאליבאף (אז ראש עיריית טהראן) לסייע לקאסם סלימאני, (אז מפקד כח-קודס), לכסות חוב בהיקף של שני מיליארד דולר שחייבת כח-קודס, מתוך קרנות של אזרחי איראן.

מתוקף תפקידו, אברומנד יושב בועדות התקציב, ונמצא בקשר עם הגורמים בוועדות הרלוונטיות, בהן: מועצת המשכורות, מועצת שומרי החוקה, המועצה לאבטחת אינטרס המשטר ובמשרד הנפט האיראני.

אברומנד בקשרים עם גורמים בכירים בועדות התקציב שבכוחם להשפיע על התקציב, הכוללים פגישות ותיאומים הנוגעים להסטת תקציבים כך שיתאימו לאינטרסים הפרטיים שלו.

מדובר בגורמים בעלי השפעה רבה על הקופה הציבורית האיראנית. כשקבוצה זו משלבת זרועות למען מטרה משותפת, בכוחם לגרום לנציגי הציבור האיראנים לקבל החלטות מנוגדות לחלוטין לאינטרס הציבורי. להסיט סכומי עתק מתקציב המדינה לטובת מימון התחזקות כוחות הפרוקסי חמאס לטובת מלחמתו בישראל. מלחמה שלציבור האיראני הפשוט – אין אינטרס בה. ולא זאת בלבד, העברת המימון גורמת להסלמה ועלולה להביא את המלחמה לפתחה של איראן כאשר האזרחים האיראנים ישלמו את המחיר.

חמאס עזה איראן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד