כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
השכנות במצוקה

המדינות שסופגות נזק כלכלי עצום בשל המלחמה

מצרים, המדינה המאוכלסת ביותר בעולם הערבי, עדיין לא התאוששה מהעלייה במחירי החיטה והדלק, צניחה בהכנסות מתיירים שנגרמו בגלל מגפת הקורונה והמלחמה באוקראינה. המלחמה בישראל החלישה את הכלכלה המצרית עוד יותר. גם השכנות ירדן ולבנון סובלות

המדינות שסופגות נזק כלכלי עצום בשל המלחמה
מעבר הגבול לירדן צילום: כאן חדשות

הערכה של תוכנית הפיתוח של האו"ם כי בתוך שלושה חודשים בלבד, מלחמת ישראל-עזה עלתה לשלוש המדינות השכנות של ישראל, מצרים, לבנון וירדן, 10.3 מיליארד דולר, 2.3% מהתוצר המקומי הגולמי המשולב שלהן. 230,000 אנשים נוספים במדינות אלו צפויים להיכנס למעגל העוני, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

"הפיתוח האנושי עשוי לרדת בשנתיים עד שלוש שנים לפחות במצרים, ירדן ולבנון", בגלל זרמי פליטים, חובות ציבוריים וירידות במסחר ובתיירות - מקור חיוני להכנסה, מטבע חוץ ותעסוקה.

מסקנה זו הדהדה בחודש שעבר בקרן המטבע הבינלאומית, שמסרה כי היא בטוח תנמיך את התחזית שלה למדינות הללו כאשר היא תפרסם את התחזית הכלכלית העולמית שלה בסוף החודש.

החבטות הכלכליות האחרונות לא יכלו להגיע בזמן גרוע יותר עבור מדינות אלה, אמר ג'ושוע לנדיס, מנהל המרכז לחקר המזרח התיכון באוניברסיטת אוקלהומה.

הפעילות הכלכלית ברחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה כבר הייתה בירידה, לבנון נקלעה למה שהבנק העולמי מכנה אחד המשברים הכלכליים והפיננסיים הגרועים בעולם זה יותר ממאה וחצי. ומצרים על סף חדלות פירעון.

מצרים, המדינה המאוכלסת ביותר בעולם הערבי, עדיין לא התאוששה מהעלייה של החיטה והדלק, צניחה בהכנסות מתיירים וירידה בהשקעות זרות שנגרמו בגלל מגפת הקורונה והמלחמה באוקראינה.

הירידה בתנועת הספנות בים האדום ובתעלת סואץ היא המכה האחרונה על המצרים, החות'ים למעשה מונעים מספינות לעבור בתעלת סואץ. בין ינואר לאוגוסט, מצרים הכניסה 862 מיליון דולר בממוצע בחודש מאגרות מעבר בתעלה, הנושאת 11% מהסחר הימי העולמי.

אך התנועה ירדה בחודש האחרון ב-30% לעומת דצמבר וההכנסות חלשות ב-40% בהשוואה לרמות של 2023.

עבור שלוש הכלכלות הנאבקות הללו, הירידה בתיירות מדאיגה במיוחד. בשנת 2019 התיירות במצרים, לבנון וירדן היוו 35% עד כמעט 50% מהיצוא המשולב של הסחורות והשירותים שלהן, לפי קרן המטבע הבינלאומית.

אבל ככל שהלחימה ממשיכה, כך גדלה הירידה במספר המטיילים. התיירות מישראל התאיידה ברובה, מה שפגע עוד יותר בכלכלה. בירדן, כמות ההזמנות של חברות התעופה ירדו ב-18%. בלבנון, ירדו מספר ההזמנות ב-25%.

בלבנון, הנסיעות והתיירות תרמו בעבר חמישית מהתוצר המקומי הגולמי השנתי של המדינה.

לבנון מצרים ירדן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד