כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024
תסבוכת ציר פילדלפי

המלכוד והדילמה: הפלונטר והמפתח של ישראל בעזה

השיח בישראל על כיבוש ציר פילדלפי מתחזק. גם נתניהו אומר כי הציר חייב להיות בידי ישראל כדי למנוע הברחות מחמאס למצרים. בכאן חדשות הובא ניתוח על החשיבות של הציר לביטחון ישראל וגם השלכות אפשריות מול מצרים

המלכוד והדילמה: הפלונטר והמפתח של ישראל בעזה
ציר פילדלפי צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

המונח "ציר פילדלפי" חזר לחיינו על רקע המלחמה, ובישראל שוקלים מה לעשות עם התסבוכת הזאת – איך למנוע את המשך העברת אמצעי הלחימה דרך, מנהרות ההברחה שעוברות מתחת לציר הזה שחוצץ בין רצועת עזה למצרים, יואב זהבי מכאן חדשות מסביר על כך.

ציר פילדלפי חזר לחיינו / כאן חדשות
ציר פילדלפי עצמו הוקם ב-1982 אחרי הנסיגה ישראלית מסיני. אורכו 14 קילומטרים ממעבר כרם שלום ועד לחוף הים. יש שם מעבר גבול אחד, מעבר רפיח. 750 חיילים מצרים היו אמורים לפטרל בו אחרי הנסיגה הישראלית. כך זה היה בהסכם בין ישראל למצרים כשהצד הישראלי מאובטח על ידי צה"ל.

זהבי כותב כי כשמסתכלים על מפת רצועת עזה אפשר לראות שהיא מוקפת בישראל ובים פרט לאזור הגבול עם מצרים – החיבור של עזה לעולם הערבי. אבל לאורך השנים, מאז שלמעשה ישראל נסוגה מסיני, הפלסטינים חפרו אין ספור מנהרות הברחה מתחת לציר הזה. אל תוך הרצועה דרך מנהרות ההברחה האלה עברו סחורות ואמצעי לחימה ששימשו את חמאס והג'יהאד האסלאמי. אפילו ראינו שהצליחו להעביר שם בהמות וכלי רכב.

עד ההתנתקות ישראל היא זו ששלטה בציר הזה ומה שאולי רובנו ככה זוכרים זה את אסון הנגמ"ש שהתרחש שם בשנת 2004. כשמסתכלים על הציר אפשר לראות שלא רק מנהרות ההברחה מהוות בעיה. אלא גם העובדה שרפיח ממש נחצית באזור הגבול והבתים של העיר הזאת בעיקר בצד הפלסטיני שלה יושבים ממש על הציר. לאורך השנים אפשרו למחבלים פלסטינים לירות על כוחות צה"ל שפטרלו באזור הזה.

המצרים לא מעוניינים שישראל תשתלט מחדש על ציר פילדלפי, מציגים לנו למשל את התמונות שבהם רואים את האבטחה המסיבית שהם עשו באזור הגבול על מנת למנוע הברחה אל תוך רצועת עזה. אבל העניין הוא שלאורך השנים לא ישראל וגם לא מצרים הצליחו למנוע את הבנייה הבלתי פוסקת של מנהרות ההברחה ואת ההברחות הללו שבסופו של דבר אפשרו לחמאס לבצע גם את מתקפת 7 באוקטובר. השאלה הגדולה היא מה ישראל תעשה על מנת לפתור את הפלונטר הזה גם מול המצרים וגם במסגרת הלחימה שלה פלונטר שאולי הוא המפתח בסופו של דבר להפלת שלטון החמאס.

 

חמאס עזה מצרים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}