ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
"פוגעים בנו"

הרמטכ"ל לשעבר כוכבי מתייחס לראשונה בפומבי למלחמה

הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי אמר כי "אני שואל את עצמי כל הזמן מה יכולנו לעשות אחרת?" | והאשים "אנשי ציבור שפוגעים באחדות"  

הרמטכ"ל לשעבר כוכבי מתייחס לראשונה בפומבי למלחמה
הרמטכ"ל אביב כוכבי צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הבוקר (שני) התקיים טקס האזכרה השנתית של נופלי הל"ה בהר הרצל. במהלך הטקס, עלה הרמטכ"ל לשעבר, אביב כוכבי, לשאת דברים לראשונה באופן פומבי מאז פרצה המלחמה. "היה אירוע מזעזע ומכונן כאחד, שמחייב בירור עמוק ותחקירים נוקבים", אמר, "האירוע יצטרך להיבחן מכל הזוויות, גם של התקופה שבה אני פיקדתי על צה"ל. אני אחראי על ההחלטות שנעשו בצה"ל בתקופתי, ואני שואל את עצמי ללא הרף מה היינו יכולים לעשות אחרת". 

עוד התייחס כוכבי, שאתמול מלאה שנה מאז פרש מתפקידו, לאירוע הקשה ואמר כי הוא "מחייב תהליך למידה ותחקירים מקצועיים ויסודיים, שיצטרכו להביא בחשבון הסתכלות רחבה וכוללת וגם שקלול פרטים מסווגים והסקת מסקנות נוקבות. זאת לא מלחמת הקוממיות, אך נצטרך להגדיר מחדש את היעדים ואת סדר עדיפותם, ולזכור שהביטחון הוא תנאי ראשון והכרחי לקיומנו כאן".

בהתייחסו למחלוקות הפנימיות אמר כי "קשה להבדיל בין התקיפות של חמאס לבין התקיפות המילוליות והגרפיות שמפעילים אנשים וקבוצות זה נגד זה. האמונה בצדקת הדרך, החברות וההתמקדות בעיקר ובחשוב יוצרות תחושת התעלות והתעצמות. על רקע זה מתעצמת תחושת האכזבה מהשיח האלים והפלגני. ההתבטאויות הקיצוניות והרעילות חייבות להיפסק".

עוד אמר על השימוש במושגים כמו "חיסול" ו"מלחמה" בהקשרים פוליטיים: "השאירו את הצבא מחוץ לשיח הזה. תנו לצה"ל לנצח ואל תתנו לאויב הזדמנות נוספת לפגוע בנו בגלל היעדר האחדות. כל אלה שנוקטים בדרך מפלגת, ובראשם אנשים בעלי השפעה ואנשי ציבור, מפוררים את עקרון השותפות ויוצרים תנאים לאיום קיומי וביטחוני".

אביב כוכבי הרמטכ"ל מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד