א' תמוז התשפ"ד
07.07.2024
כ-90% מהמטרות הושמדו

האמריקאים מסמנים יעדים חות'ים פוטנציאליים לתקיפות

אנליסטים צבאיים אמריקאים מסמנים יעדים חות'ים פוטנציאליים לתקיפה מדי יום. בכירים אמריקנים הזהירו כי גם לאחר התקיפות בסוף השבוע, נפגעו רק כ-20 עד 30 אחוז מהיכולת ההתקפית של החות'ים

האמריקאים מסמנים יעדים חות'ים פוטנציאליים לתקיפות
מורדים חות'ים צילום: צילום מסך

התקיפות האוויריות בראשות ארצות הברית בימי חמישי ושישי נגד אתרי החות'ים בתימן גרמו נזק או השמידו כ-90% מהמטרות, אך הארגון שמר על יכולתו לירות טילים ומל"טים לעבר ספינות העוברות בים סוף, כך אמרו שני בכירים אמריקאים ל'ניו יורק טיימס'.

הערכות הנזק הן ההערכות המפורטות הראשונות של תקיפות אמריקאיות ובריטיות נגד כמעט 60 מטרות בתימן, והן חושפות את האתגרים החמורים העומדים בפני ממשל ביידן ובעלי בריתו בניסיון להרתיע את החות'ים הנתמכים על ידי איראן.

קצין בכיר בצבא ארה"ב, סגן גנרל דאגלס סימס, אמר ביום שישי כי התקיפות השיגו את מטרתן לפגוע ביכולתם של החות'ים לשגר את מל"טים וטילים.

אבל שני הבכירים האמריקנים הזהירו אתמול כי גם לאחר התקיפות, נפגעו רק כ-20 עד 30 אחוז מהיכולת ההתקפית של החות'ים, חלק ניכר מהם מותקן על פלטפורמות ניידות וניתן להזיז או להסתיר את אמצעי הלחימה בקלות.

מציאת מטרות חות'יות מתגלה כמאתגרת מהצפוי. סוכנויות ביון אמריקאיות ומערביות אחרות לא השקיעו זמן או משאבים משמעותיים בשנים האחרונות באיסוף נתונים על מיקומן של מערכות ההגנה האוויריות של החות'ים, מוקדי פיקוד, מחסני אמצעי לחימה ומתקני אחסון וייצור של מל"טים וטילים, כך אמרו גורמים רשמיים ל'ניו יורק טיימס'.

כל זה השתנה לאחר התקפות חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר. החות'ים תקפו ספינות מסחריות שעוברות את הים האדום כסולידריות עם הפלסטינים בעזה, ואמרו שהם ימשיכו עד שישראל תיסוג. האמריקאים החלו לסמן יעדים חות'ים פוטנציאליים נוספים מדי יום, כך אמרו הגורמים הרשמיים.

המטח האווירי והימי של יום חמישי בלילה המחיש גישה זו, אמרו גורמים צבאיים. הגל הראשון של תקיפות בראשות ארה"ב פגע ב-60 מטרות שתוכננו מראש ב-16 מקומות עם יותר מ-100 פצצות וטילים מדויקים. כ-30 עד 60 דקות לאחר מכן, בוצע גל שני של תקיפות נגד 12 מטרות נוספות שאנליסטים זיהו כאיומים על מטוסים וספינות.

גורם בכיר במשרד ההגנה אמר ביום שבת לעיתון, כי פגיעת טיל שיוט אמריקאי על מתקן מכ"ם בתימן ביום שישי הייתה "התקפה חוזרת" של מטרה שנפגעה במקור במטח של יום חמישי, שלא הושמדה כראוי.

אחד משני הבכירים האמריקנים אמר כי נראה כי החות'ים חלוקים ביניהם בנוגע לתגובה, עד כה הם יותר איימו מאשר הגיבו.

למרות האיומים על תגובה צבאית מצד החות'ים למתקפה של יום חמישי בלילה, רק טיל אחד נגד ספינות שוגר לים האדום, רחוק מכלי שיט, כך אמר הגנרל סימס.

אבל הגנרל ושני פקידים אמריקנים אמרו גם שהם מתכוננים שהחות'ים ינקמו כשתהיה להם תכנית תקיפה.

"הייתי מצפה שהם ינסו סוג של נקמה", אמר הגנרל סימס ביום שישי, והוסיף שזו תהיה טעות. "פשוט שלא יתעסקו איתנו".

ג'ון אלתרמן, מנהל תכנית המזרח התיכון במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון, סבור כי התקיפות האמריקאיות והבריטיות "מצמצמות" את האיום החות'י על הספינות המסחריות, אך "לא מפסיקות אותו".

אם ההתקפות יימשכו, ארצות הברית עלולה לפגוע בחות'ים וגם לכוון לאתרים שבהם מוצבים יועצים ומומחים איראנים, אמר ג'ון אלתרמן.

ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד