כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
מספק את המודיעין לישראל

ה-CIA אוסף מידע על בכירי חמאס ומיקום בני הערובה בעזה

מיד לאחר ה-7 באוקטובר, היועץ לביטחון לאומי, שלח תזכיר לסוכנויות המודיעין ולמשרד ההגנה האמריקאי והורה לאסוף מודיעין על הנהגת חמאס, כך אמרו גורמים רשמיים בארה"ב

ה-CIA אוסף מידע על בכירי חמאס ומיקום בני הערובה בעזה
מוחמד דף צילום: דובר צה"ל

ה-CIA אוסף מידע על בכירי חמאס ומיקום בני הערובה בעזה, ומספק את המודיעין לישראל, כך על פי גורמים אמריקאים.

כוח משימה חדש של ה-CIA התכנס בימים שלאחר פיגועי הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר על ישראל, וחשף לישראל מידע על המנהיגים הבכירים של חמאס, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

מיד לאחר הפיגוע ב-7 באוקטובר, ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי, שלח תזכיר לסוכנויות המודיעין ולמשרד ההגנה והורה להקים את כוח המשימה ולאסוף מודיעין על הנהגת חמאס, כך אמרו גורמים רשמיים.

הקמת כוח המשימה לא יצרה סמכויות משפטיות חדשות, אך הבית הלבן העלה את העדיפות של איסוף מודיעין על חמאס.

לא ברור עד כמה המידע היה חשוב לישראל, אם כי אף אחד מהמנהיגים הבכירים ביותר של חמאס לא נלכד או נהרג. ארה"ב לא מספקת לישראל מידע מודיעיני על פעילי חמאס בדרג נמוך או בינוני.

ישראל העריכה לפני ה-7 באוקטובר כי לחמאס יש 20,000 עד 25,000 לוחמים. עד סוף 2023, ישראל אמרה לגורמים אמריקאים שהם מאמינים שהם הרגו כשליש מהכוח הזה.

כמה בכירים אמריקאים מאמינים כי התמקדות באנשי חמאס בדרג נמוך היא טעות, מכיוון שניתן להחליף אותם בקלות ובגלל הסיכון הבלתי מוצדק לפגיעה באזרחים.

אבל חיסול ההנהגה הצבאית האסטרטגית של חמאס הוא עניין אחר. ישראל תשיג ניצחון גדול אם היא תהרוג או תלכוד את יחיא סינוואר, אדריכל ה-7 באוקטובר, או מוחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס. הצלחה מבצעית כזו תעניק כנראה לראש הממשלה נתניהו יותר מרחב פעולה עם הציבור הישראלי לסיים את המערכה הצבאית בעזה, כך לפי ה'ניו יורק טיימס'.

ארצות הברית לא סיפקה מידע מודיעיני על התקיפה של ישראל ב-2 בינואר בפרבר של ביירות, שחיסלה את סאלח אל-עארורי, סגן מנהיג חמאס, כך אמרו גורמים אמריקאים. התקיפה הזו הסתמכה על מידע שנאסף על ידי ישראל על מיקומו של מר אל-עארורי.

ארצות הברית גם הגבירה איסוף מידע על חמאס עם טיסות מל"טים מעל עזה והגבירה את מאמציה ליירוט תקשורת בין בכירי חמאס.

לפני ה-7 באוקטובר, חמאס היה בעדיפות רביעית, כלומר מעט משאבים אמריקאים הוקדשו לאיסוף מודיעין על הארגון. מאז, משרד מנהל המודיעין הלאומי, המסייע בפיקוח על סדרי עדיפויות מודיעיניים, העלה את חמאס לדרגה שניה בעדיפות, על פי גורמים אמריקאים. רמה א', שבה מושקע הרוב המכריע של משאבי המודיעין, שמורה ליריבים בינלאומיים שעלולים להוות איום ישיר יותר על ארצות הברית, כולל סין, רוסיה, צפון קוריאה ואיראן.

ארה"ב לוחצת על ישראל להתמקד בהרג או לכידת מנהיגים בכירים בחמאס, ולא בהתקפות רחבות יותר שהביאו למספר עצום של נפגעים אזרחים בעזה. הגנרל מייקל אריק קורילה, ראש פיקוד מרכז ארה"ב, ביקר בישראל לפחות פעמיים מאז ה-7 באוקטובר, וגנרלים אמריקאים אחרים הגיעו לישראל כדי לייעץ לאמץ תוכנית ממוקדת יותר המתמקדת בהריגת מנהיגים בכירים.

לפני ה-7 באוקטובר, ארצות הברית הסתמכה בדרך כלל על ישראל באיסוף רוב המודיעין על חמאס, כך לפי גורמים אמריקאים.

אבל ה-7 באוקטובר הוכיח כי לאיסוף המודיעין של ישראל על חמאס היו חולשות משמעותיות. בכירים אמריקאים העלו שאלות לגבי מה ששיתפה ישראל עם ארצות הברית.

בשנת 2022, ישראל אספה מידע מודיעיני שהראה שחמאס פיתח תוכנית תקיפה על ישראל, בשם חומת יריחו. אבל המידע לא חולק באופן נרחב בישראל או עם ארצות הברית לאחר שכמה גורמי מודיעין ישראלים העריכו כי התוכנית היא שאפתנית וכי לחמאס אין את היכולת לבצע אותה באותה עת.

איתור החטופים, ומידע על מצבם הפיזי והנפשי, הם גם בראש סדר העדיפויות של כוח המשימה החדש. ויליאם ג'יי ברנס, מנהל ה-CIA, עובד עם דדי ברנע, ראש המוסד, לנהל משא ומתן לשחרורם.

ארה"ב לא מנהלת משא ומתן ישיר עם חמאס. במקום זאת, ברנס וברנע שוחחו עם בכירים קטארים, אשר מנהלים משא ומתן עם ההנהגה המדינית של חמאס. נראה שישראל אינה מנסה לחסל מנהיגים פוליטיים של חמאס, שהם קריטיים למשא ומתן על שחרור החטופים.

 

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל ארצות הברית דדי ברנע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד