כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
משתווה לדרזדן והמבורג

התחקיר חושף: ההרס ברצועה בממדים היסטוריים

כמעט 70% מהבתים של עזה ניזוקו או נהרסו. ההפצצה גרמה נזק למפעלים ובנייני דירות, מרכזי קניות, תיאטראות ובתי ספר. חלק ניכר מתשתיות המים, החשמל, התקשורת והבריאות אינן ניתנים לתיקון

התחקיר חושף: ההרס ברצועה בממדים היסטוריים
ההרס ברצועה צילום: צילום מסך

המלחמה בעזה מראה שלב חדש בלוחמה עירונית, כזה שהעולם עוד לא נחשף אליו עד היום. בתחקיר מיוחד של ה'וול סטריט ג'ורנל' נחשפים ממדי ההרס העצומים שכמעט מחקו עיר שלמה מעל פני האדמה כשישראל הטילה עד כה 29,000 פצצות ופגזים על הרצועה, לאחר הטבח הרצחני ב-7 באוקטובר.

כמעט 70% מ-439,000 הבתים של עזה וכמחצית מבנייניה ניזוקו או נהרסו. ההפצצה גרמה נזק לכנסיות ביזנטיות ומסגדים עתיקים, מפעלים ובנייני דירות, מרכזי קניות ומלונות יוקרה, תיאטראות ובתי ספר. חלק ניכר מתשתיות המים, החשמל, התקשורת והבריאות אינן ניתנים לתיקון.

רוב בתי החולים של הרצועה מושבתים, ורק שמונה מתוך 36 מסוגלים לקבל חולים. פרדסים, מטעי זיתים וחממות נמחקו. יותר משני שלישים מבתי הספר ניזוקו, כך כאמור בתחקיר של ה'וול סטריט ג'ורנל'.

ההרס דומה בממדיו לזה שהותירו הפצצות בעלות הברית על ערים גרמניות במהלך מלחמת העולם השנייה. "המילה 'עזה' הולכת להיכנס להיסטוריה יחד עם דרזדן וערים מפורסמות אחרות שהופצצו", אמר רוברט פאפ, מדען פוליטי באוניברסיטת שיקגו ומחבר היסטוריה של הפצצות אוויריות. "מה שאתה רואה בעזה הוא מהמובילים של מסעות הענישה האינטנסיביים ביותר בהיסטוריה".

עזה נראית כך מאחר וחמאס משתמש במבנים אזרחיים כדי להסתיר כניסות למנהרות בהן הוא מאחסן נשק ומחביא מפקדים. "כשאתם שואלים מדוע נפגעות תשתיות אזרחיות בעזה, תראו היכן חמאס בנה את התשתית הצבאית שלו", אמר איילון לוי, דובר ראש ההמשלה לתקשורת הזרה. 

הערכה של המודיעין בארה"ב היא שישראל הטילה עד כה 29,000 פצצות על עזה בקצת יותר מחודשיים, לפי גורמים אמריקאים. לשם השוואה, צבא ארה"ב הפיל 3,678 פצצות על עיראק מ-2004 עד 2010, לפי פיקוד המרכז של ארה"ב. בין כלי הנשק שסיפקה ארה"ב לישראל ניתן למצוא פצצות "בונקר באסטר" שנועדו לחדור לבונקרים.

בנייה מחדש של בנייני המגורים תימשך שבע עד 10 שנים, אם מישהו יסכים לממן את הבנייה שעלותה מיליארדי דולרים. נכון לאמצע דצמבר, ליותר מ-800,000 אנשים לא נותר בית לחזור אליו

מלחמת חרבות ברזל חמאס עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד