כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
יום הקדיש הכללי

למען ידעו דור אחרון: מועצת הרבנות הראשית התכנסה ביד ושם

מאות רבני ישראל ומועצת הרבנות הראשית ציינו ב'יד ושם' את ציון יום הקדיש הכללי. הרבנים הראשיים נשאו דברים וכן יו"ר יד ושם דני דיין. סיקור וגלריה מסכמת מהמעמד. צילום תמונות: ברונו שרביט – לשכת העיתונות הממשלתית. דניאל נפוסי – יד ושם 

למען ידעו דור אחרון: מועצת הרבנות הראשית התכנסה ביד ושם
יום הקדיש הכללי ביד ושם צילום: לע"מ ויד ושם

בערב צום עשרה בטבת קיימה הרבנות הראשית לישראל ישיבה מיוחדת של מועצת הרבנות הראשית לציון יום הקדיש הכללי שנקבע על ידי הרבנות הראשית לישראל, ביד ושם שבירושלים, בהשתתפותם של הרבנים הראשיים לישראל הראשון לציון הרב יצחק יוסף נשיא מועצת הרבנות הראשית, והרב דוד לאו נשיא ביה״ד הרבני הגדול , יו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו ויו"ר יד ושם דני דיין, רבני ערים ואבות בתי הדין מרחבי הארץ.

את הכינוס המיוחד פתח הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית הגאון רבי יצחק יוסף שאמר: "אנו נמצאים פה היום, ערב צום עשרה בטבת שנקבע כי אז החל המצור על העיר ירושלים ולאחר מכן נקבע על ידי מועצת הרבנות הראשית כיום הקדיש הכללי לזכר נרצחי השואה שיום פטירתם לא נודע ולכן בחרנו לערוך את הישיבה המיוחדת הזאת כאן ביד ושם, בערב יום הקדיש הכללי.

בדבריו אמר הרב הראשי הגר"י יוסף: אנו נמצאים בתקופה קשה לעם ישראל, שהמחבלים הארורים פרצו למדינת ישראל ועשו לנו דברים חמורים מאוד, ויש כאלה שאומרים שהאירועים החמורים שקרו לנו בשמחת תורה הם שואה, צריך להגיד להם ולזכור, זאת לא שואה!!! ואסור להגיד כך. נכון אומנם, נעשו לנו דברים קשים מאוד בשמחת תורה על ידי מחבלי החמאס, אבל רק מה שהרשעים הארורים האלה הגרמנים יימח שמם, עשו לנו זה שואה, - הם רצו להכרית את כל העם היהודי בכל מקום שבו היינו, נהוג לחשוב שהשואה קרתה רק ליהדות אשכנז, אבל צריך לזכור, הרשעים הארורים האלה רצו לרצוח גם ביהדות ספרד, במרוקו וסלוניקי יוון ועוד ארצות רבות, בכל מקום בו היו יהודים הם רצו להשמיד ולהרוג כל מי ששם יהודי עליו.

בדבריו, סיפר הרב על האחדות והתחזקות בעם ישראל שהחלה בעקבות המתקפה הנוראה, וסיפר על כך שהוא בתקופה האחרונה ביקר בבסיסים צבאיים ובמקומות נוספים רבים בהם הוא ראה את ההתעוררות הקיימת בעם ישראל לאחר המתקפה הנוראית, וקרא לשמור על האחדות שהתעוררה בארץ ישראל.

הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו נשיא בית הדין הגדול: עם ישראל נמצא במערכה קשה וכואבת כבר מיום שבת שמחת תורה, כאשר קמו זדים ואמרו "לא יזכר שם ישראל עוד", פרק פג בתהלים שמזכיר את הפסוקים הללו מסתיים באמירה שהיא בעצם חובתנו: "וידעו כי אתה השם לבדך עליון על כל הארץ", זאת אומרת עלינו להמשיך ולשמר את המשמעות היהודית הזאת, "למען ידעו דור אחרון" וזו הכותרת של הישיבה המיוחדת היום, אין שימור לדורות הבאים יותר מהכנסת ספר תורה, זו המהות של העם היהודי.

גם כאשר קמים על עם ישראל בדורנו אנחנו צריכים לזכור דבר חשוב, כפי שמדגיש תמיד אבי מורי שליט"א, שואה הייתה אחת! שום דבר, גם לא האירועים הנוראיים של החודשיים וחצי האחרונים, אינם שואה, חשוב להדגיש כי האירועים הללו הם רוע מוחלט, הם אכזריות ומלחמה של שנאה איומה. אבל שואה הייתה אחת. היא הייתה במטרה אחת ויחידה " לא יזכר שם ישראל עוד" וברוך השם שעם ישראל קם לתקומה מן האפר וגם מן התקופה הקשה שאנו עוברים בימים אלו נקום יחד.

חבר מועצת הרבנות הראשית ורבה של העיר מגדל העמק הגרי"ד גרוסמן, נשא אף הוא דברים ואמר: אנחנו כולנו מתרגשים מהיוזמה המבורכת הזאת, כדי להמחיש את הקשר המיוחד שיש ליד ושם לתורת ישראל, זה שיד ושם מתכנסת יחד עם הרבנות הראשית לישראל לקיום ישיבה המיוחדת הזאת לזכרם של כל הקודשים שנרצחו על קידוש השם, יחד עם הכנסת ספר תורה שניצול ממחנות ההשמדה, הפעולה הזאת היא פעולה מיוחדת ואין קידוש השם גדול מזה, היום שאנחנו מכניסים פה את ספר התורה, אנחנו מחזירים את כבודה של הספר תורה שנרמס בימי השואה האיומה הארורה ובזכות זה נתפלל ונזכה לרחמי שמים מרובים.

הרב הראשי לישראל לשעבר ויו"ר מועצת יד ושם הגאון רבי ישראל מאיר לאו אמר זוהי הפעם הראשונה שמתכנסים כאן ביחד בבית הכנסת של יד ושם, קבוצה חשובה כל כך של רבנים ומקיימים כאן את ישיבת מועצת הרבנות הראשית שקבעה עוד לפני שכנסת ישראל קבעה את יום השואה, קבעו הרבנים הראשים דאז שעשרה בטבת הוא היום הראשון שהחל המצור על ירושלים והתחילה הפורענות ועל כן ראוי לקבוע אותו כיום הזיכרון והקדיש הכללי. יום שבו הצרות החלו ועל כן נקבע היום הזה כיום שיסתיימו הצרות של עם ישראל והתפילה שלהם היא נכונה לכל יום ובטח בימים אלו שיגיד לצרותינו די וזאת בזכות ספר התורה שאנו מכניסים כאן שבו נכתב והובטח לנו "כי לא תשכח מפי זרעו".

יו"ר יד ושם דני דיין אמר כי יד ושם פתחה את שעריה לכל חלקי הציבור שומר תורה ומצוות וסיפר על הביקור המיוחד של הרבנים הראשיים בארכיון יד שם, שם נחשפו לגמרא מסכת פסחים שנמצאה בחדרו של הצורר היטלר ימ׳ש שתכנן להקים מוזיאון להנציח את הגזע היהודי שנכחד. הגמרא נתרמה על ידי נשיא המדינה יצחק הרצוג שקיבל את הגמרא מסבו. הגמרא הזאת איתנו כאן, ותישאר לתמיד, רבני ישראל מכל הארץ כאן, והעם היהודי רק מתפתח וצומח וכל זאת למרות תכניותיו הזדוניות של הצורר הנאצי להשמיד ולהכחיד את העם היהודי׳

במהלך הישיבה נערך גם אירוע זיכרון ותפילה לנספי השואה וחללי ישראל, כחלק מיום הקדיש הכללי שנקבע ע"י מועצת הרבנות הראשית, וכן נאמרו סדר תפילה מיוחד לשלום החטופים וחזרתם בריאים ושלמים, ולהצלחתם ולשלומם של חיילי צה"ל וכוחות הביטחון.

בטרם הישיבה המיוחדת סיירו הרבנים חברי מועצת הרבנות הראשית, רבני הערים ואבות בתי הדין בסיור מיוחד ומרגש שנערך עבורם בארכיון יד ושם והוצגו להם מוצגים יחודיים שטרם נחשפו לציבור הרחב.

הכינוס המיוחד נחתם בהכנסת ספר תורה ששרד את ליל הבדולח ונמסר לבית הכנסת ביד ושם על ידי משפחת גרבוביץ, שמצאו אותו ושמרו עליו במשך שנים והוכנס לארון הקודש על ידי הרבנים הראשים לישראל, מנכ״ל הרבנות הראשית יהודה כהן ויו״ר מועצת יד ושם דני דיין.

יד ושם הרב יצחק יוסף הרב דוד לאו שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד