כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
איראן שולטת על התקיפות

פעילות התנועה החות’ית בתימן במסגרת מלחמת "חרבות ברזל"

החות’ים טוענים שהתקיפות נגד ספינות בים האדום הן תגובה לפעולות ישראל נגד רצועת עזה וכי הן תיפסקנה רק כאשר ישראל תחדל מכך. איראן רואה בשימוש במיליציות שיעיות פרו-איראניות בעיראק, בסוריה ובתימן מדרגת הסלמה נוספת שמבטאת מצד אחד מחויבות לתפיסת "התלכדות הזירות"

פעילות התנועה החות’ית בתימן במסגרת מלחמת "חרבות ברזל"
מחבלי החות'ים משתלטים על ספינה צילום: דוברות החות'ים

החות’ים טוענים שהתקיפות נגד ספינות הן בגלל פעולות ישראל נגד רצועת עזה וכי הן תיפסקנה רק כאשר ישראל תחדל מכך. מתחילת המלחמה, הגביר הצי האמריקאי, במסגרת פיקוד המרכז של ארה”ב (CENTCOM), את נוכחותו במרחב הים האדום והוא פועל לסיכול תקיפות לעבר ישראל ונגד כלי שיט שמשייטים במרחב זה. יש לציין שלא פעם, סיכנו תקיפות החות’ים גם את אוניות הצי האמריקאי. לעת עתה, לא התבצעה פעולה אקטיבית רשמית נגד הכוחות החות’ים על אף התגברות תקיפותיהם.

החות’ים מחזיקים בארסנל מגוון של אמצעי לחימה, אשר מקור רובם באיראן, הכולל בין השאר טילים בליסטיים, טילי שיוט, וכלי טיס בלתי מאוישים אשר מאפשרים תקיפת מטרות הן בשטח ישראל והן נגד מטרות יבשתיות וימיות בסמוך לשטח תימן.

איראן רואה בשימוש במיליציות שיעיות פרו-איראניות בעיראק, בסוריה ובתימן מדרגת הסלמה נוספת שמבטאת מצד אחד מחויבות לתפיסת “התלכדות הזירות”, במיוחד לנוכח המתקפה הקרקעית הישראלית ברצועת עזה. אולם, מצד שני היא לא מחייבת בשלב זה שילוב חיזבאללה בעימות כולל עם ישראל, שעלול לגבות מהארגון, וייתכן שגם מאיראן עצמה, מחיר כבד.

מעורבות איראן בפעולות החות’ים סמויה מן העין בשלב זה. גורמים חות’ים ואיראניים מכחישים כי לאיראן חלק בביצוע או הכוונת פעולות אלה, והם טוענים כי ישנה תמיכה הצהרתית איראנית בלבד בחות’ים במסגרת השתייכות שני הצדדים ל"ציר ההתנגדות" ובהתנגדות כללית לפעולות ישראל ברצועת עזה. עם זאת, סביר כי, כפי שנטען בעבר, איראן מעורבת אקטיבית בפעולות החות’ים, היא שותפה לקבלת ההחלטות. טענות אלה נשמעו בימים האחרונים גם על ידי גורמים רשמיים בארה”ב ובריטניה ובקרב מדינות ה-G7.

להערכת מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, עם התמשכותה של מלחמת “חרבות ברזל” ימשיכו ואף יגבירו החות’ים את פעולותיהם נגד מטרות ישראליות או מטרות הקשורות לישראל. האירועים המתרחשים בזירה החות’ית, ובמיוחד התקיפות במרחב הימי, משרתים את מטרתו של “ציר ההתנגדות” להפעלת לחץ על ישראל וארה"ב במטרה להפסיק את הלחימה באופן שיאפשר את שרידותה של חמאס. במקרה של פגיעה משמעותית בכלי שיט ישראליים או אמריקאים ייתכן כי תתפתח מערכה פעילה באזור אשר עלולה להתרחב לאזורים נוספים במזרח התיכון עקב מעורבות גורמים רבים (במיוחד איראן) בזירה זו. כך או כך, בטווח הזמן המיידי צפוי שיבוש בתנועת האוניות ובסחר הימי באזור שיוביל לפגיעה כלכלית בחברות הקשורות לישראל ולמדינות נוספות.

ברשות החות’ים טילי נ"מ וטילי חוף-ים בעיקר מתוצרת איראן, רוסיה, וסין. טילי הנ”מ הללו רשמו כבר הצלחות בעבר כאשר הפילו ארבעה כלי טיס בלתי מאוישים של צבא ארה"ב. פעולה אווירית של ישראל או של מדינות אחרות צריכה להתחשב ביכולות אלה. בהיבט הימי, החות’ים הפגינו כבר בעבר יכולות תקיפה ימית משמעותיות כאשר התקיפו בינואר 2017 ספינה של חיל הים הסעודי באמצעות שלושה כלי שיט מתאבדים הנשלטים מרחוק. שימוש בכלים מסוג זה ובטילי חוף-ים מתוצרת איראן נעשה גם בעימות הנוכחי כאשר ב- 3 בדצמבר נפגעה ספינה בריטית מטיל חוף-ים ששיגרו החות’ים וספינות נוספות הותקפו על ידי כטב"מים מתאבדים.

מתחילת מלחמת “חרבות ברזל” זוהו בוודאות שיגורים של 13 טילים ושל כ- 34 כטב”מים לעבר ישראל. בנוסף זוהו לפחות 9 תקיפות של כלי שיט במרחב הים האדום ובסמוך לחופי תימן.

19 באוקטובר 2023 – שוגרו חמישה טילי שיוט וכשלושים כטב”מים לעבר אזור הים האדום. אניית חיל הים האמריקאי “קרני” (Carney) יירטה כמעט את כולם. טיל חמישי יורט על ידי כוחות סעודים לאחר שחדר למרחב האווירי של סעודיה.

27 באוקטובר 2023 – חדירה של שני כטב”מים למרחב האווירי של מצרים. אחד התרסק על בניין סמוך לבית חולים בעיירה טאבא על גבול מצרים-ישראל, והשני יורט וחלקים ממנו נפלו באזור העיירה נויבע.

31 באוקטובר 2023 – שוגרו טיל בליסטי ושני טילי שיוט ממרחב הים האדום לעבר שטח ישראל. הטיל הבליסטי יורט על ידי מערכת “חץ 2” של ישראל, וטילי השיוט יורטו על ידי מטוסי חיל האוויר הישראלי. כל הטילים יורטו מחוץ למרחב האווירי של ישראל.

ליל 31 באוקטובר – 1 בנובמבר 2023 – יירוט של טיל קרקע-קרקע ששוגר לעבר ישראל ממרחב הים האדום על ידי מערכת “חץ”.

9 בנובמבר 2023 – טיל קרקע-קרקע יורט על ידי מערכת “חץ 3” במרחב הים האדום. החות’ים לקחו אחריות על השיגור הזה. בהמשך היום דווח על ירוט של כטב"ם במרחב הים האדום על ידי סוללת פטריוט עוד לפני חדירתו לשטח ישראל.

14 בנובמבר 2023 – יורט במרחב הים האדום טיל על ידי מערכת “חץ” עוד לפני חדירתו לשטח ישראל.

15 בנובמבר 2023 – אוניית חיל הים האמריקאי, “USS Thomas Hudner”, יירטה כטב”ם שהמריא מתימן וטס בכיוון האונייה.

19 בנובמבר 2023 – ההשתלטות על הספינה “Galaxy Leader”. ראו בפרק “פעולות החות’ים במסגרת המלחמה” במסמך זה.

22 בנובמבר 2023 – מטוס קרב של חיל האוויר הישראלי יירט בהצלחה טיל שיוט ששוגר לעבר ישראל לפני שחדר לשטחה.

23 בנובמבר 2023 – המשחתת האמריקנית ,USS Thomas Hudner, יירטה במרחב הים האדום מספר כטב”מים ששוגרו מאזורים בתימן שנמצאים בשליטת החות’ים. לספינה ולצוותה לא נגרם נזק ולא היו אבדות.

25 בנובמבר 2023 – מטוס קרב של חיל האוויר הישראלי יירט כלי טיס בלתי מאויש שהיה בדרכו לשטח ישראל, במרחב הים האדום. מוקדם יותר שוגרו מיירטים לעבר שתי מטרות אוויריות חשודות באזור. לא זוהתה חדירה לשטח ישראל.

26 בנובמבר 2023 – התבצע ניסיון לחטיפת אונייה בשם “Central Park” שמקושרת לישראל. הצי האמריקאי סיכל את החטיפה ואבטח את האונייה. בהמשך היום שוגרו שני טילים בליסטיים מאזורים בשליטה חות’ית בתימן לעבר אוניית צי אמריקאית. הטילים לא פגעו באונייה ולא נגרם נזק.

29 בנובמבר 2023 – המשחתת “USS Carney” יירטה כלי טיס בלתי מאויש מסוג KAS-04 מתוצרת איראנית בדרום הים האדום. על פי פיקוד המרכז, שוגר כלי הטיס על ידי החות’ים בתימן ולא ניתן לדעת מה הייתה מטרתו.

3 בדצמבר 2023 – הותקפו שתי ספינות באמצעות כטב”ם מתאבד וטיל חוף-ים. החות’ים הכריזו כי הספינות הן ישראליות, אך למעשה התברר כי אחת מהן היא בריטית ואילו השנייה נמצאת רק בבעלות חלקית של איש עסקים ישראלי. בהצהרות של הפנטגון ופיקוד המרכז האמריקאי נמסר כי ספינה של הצי האמריקאי וספינות סוחר נוספות הותקפו במימי הים האדום על ידי שלושה כטב”מים ושלושה טילים, ככל הנראה בהתייחסות לאותו האירוע. ראו בפרק “פעולות החות’ים במסגרת המלחמה” במסמך זה.

6 בדצמבר 2023 – יורט טיל קרקע-קרקע ששוגר לשטח ישראל במרחב הים האדום על ידי מערכת “חץ”. הטיל לא חצה לשטח ישראל. בנוסף, דווח כי אוניית חיל הים האמריקאי “USS Mason” יירטה כטב”ם שהמריא משטחים בשליטת החות’ים בתימן לכיוון האונייה.

10 בדצמבר 2023 – שני כטב”מים שהמריאו משטח תימן יורטו על ידי ספינת חיל הים הצרפתי במרחב הים האדום.

11 בדצמבר 2023 – הספינה הנורבגית “Strinda” הותקפה על ידי טיל שיוט ונגרם לה נזק. בנוסף, חיל הים הצרפתי יירט כטב”ם שטס לכיוון הספינה.

13 בדצמבר 2023 – שני טילים שוגרו על ידי החות’ים לעבר מכלית בשם “Ardmore Encounter” שעשתה דרכה לעבר תעלת סואץ. הטילים החטיאו את מטרתם ומשחתת אמריקאית יירטה כטב”ם שטס לכיוון המכלית.

ביום שישי האחרון דווח כי תוך יממה אחת בלבד התקיפו החות'ים שלוש ספינות, ארגון הסחר הבריטי דיווח על תקרית סמוך לחופי תימן.

מלחמת חרבות ברזל איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד