י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024
תחת חסות איראנית

הכירו את הארגון שפועל מעיראק נגד יעדים אמריקאים וישראלים

ארגון "ההתנגדות האסלאמית בעיראק" פועל מאז תחילת המלחמה נגד יעדים אמריקאים וישראלים. הארגון קיבל אחריות על ביצוע 84-81 תקיפות נגד יעדים צבאיים אמריקאים בסוריה ובעיראק ושלוש תקיפות נגד יעדים ישראלים. הארגון מאגד תחת גג אחד מספר מיליציות שיעיות פרו-איראניות

הכירו את הארגון שפועל מעיראק נגד יעדים אמריקאים וישראלים
טיל קצר טווח בשם צארם איתו הארגון תוקף צילום: ערוץ אל מיאדין

ב-17 באוקטובר 2023, עשרה ימים לאחר תחילת מלחמת "חרבות ברזל" החל ארגון בשם "ההתנגדות האסלאמית בעיראק" לפרסם הודעות בהן קיבל אחריות על תקיפת בסיסים של צבא ארה"ב בעיראק ובסוריה. החל מה-2 בנובמבר 2023 החל הארגון לקבל אחריות בהודעות מטעמו, גם על תקיפות נגד ישראל. אולם בפועל לא אותרו תקיפות שכאלה, וישראל לא פרסמה הודעה רשמית בנושא.

עד כה קיבל הארגון אחריות על ביצוע 84-81 תקיפות נגד יעדים צבאיים אמריקאים בסוריה ובעיראק ושלוש תקיפות נגד יעדים ישראלים. הארגון מאיים כי יסלים את פעילותו נגד ישראל וארצות-הברית.

ההכרזה על מספר ימי הפוגה בלחימה ברצועת עזה החל מ-24 בנובמבר 2023, לצורך החזרת החטופים והכנסת סיוע לרצועה, הביאה לירידה דרמטית בפעילות הארגון, אך עם חידוש הלחימה בתחילת דצמבר 2023 חודשו התקיפות נגד יעדים אמריקנים בעיראק ובסוריה.

יש לציין כי תקיפות של המיליציות הפרו-איראניות נגד יעדים אמריקנים בעיראק ובסוריה החלו עוד לפני המלחמה בעזה וללא קשר אליה. בחודשים שקדמו למלחמה אמנם הייתה הפוגה בתקיפות, ככל הנראה על רקע הבנות לא רשמיות שהושגו בין ארה”ב ואיראן בסוגיית הגרעין. מאז פרוץ המלחמה חודשו התקיפות ביתר שאת ומספרן עלה.

ההתנגדות האסלאמית בעיראק הוא בעצם שם של מסגרת על המאגדת תחת גג אחד מספר מיליציות שיעיות פרו-איראניות בעיראק, הפועלות בהכוונת כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים. השימוש בכינוי ההתנגדות האסלאמית בעיראק, ללא אזכור שמות מפקדים או פעילים וללא פרסום לוגו של הארגון הוא חלק ממדיניות של טשטוש הזהות הברורה והקשר הישיר של הארגון לאיראן.

השימוש בערוץ הטלגרם סאברין ניוז, המשמש את המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, לצד ערוץ הטלגרם של ההסברה הצבאית של הארגון, לצורך פרסום הודעות קבלת האחריות של ההתנגדות האסלאמית בעיראק וגם אופי הפעילות המבצעית מעיד על הקשר ההדוק בין המיליציות.

יצוין כי התופעה של שימוש בשמות מסגרת להתארגנויות קיימות וחדשות אינה חדשה ושלוחיה של איראן נוהגים להשתמש בדפוס זה לעיתים קרובות, בעיקר כדי שלא להשאיר כתובת לפעולות תגובה. גם ארגונים נוספים שיש להם קשר לאיראן נוהגים לכנות עצמם לעיתים בשמות וכינויים נוספים כמו חיזבאללה בלבנון, המכונה לעיתים קרובות "ההתנגדות האסלאמית בלבנון", כך מדווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

בניסיון להתחקות אחר הארגונים המרכיבים את הארגון, עלה, כי ב-13 נובמבר 2023 חשף אכרם אלכעבי, מזכ"ל מיליציית אלנג'באא' (האצילים), את הקשר בין ההתנגדות האסלאמית בעיראק למיליציות הפרו-איראניות, כאשר ברך את "גיבורי ההתנגדות האסלאמית בעיראק" שתקפו באילת ופגעו במטרתם. הוא גם ציין שעל ישראל ושותפתה לדעת, שהם מסוגלים ליותר וכי הם ישלמו את המחיר על "פשעיהם נגד תושבי רצועת עזה".

ב-2 בנובמבר הודיע הארגון כי תקף לראשונה בישראל עם פרסום הודעה לפיה הוא תקף "יעד חיוני" ישראלי על חופי ים המלח. על-פי הודעת הארגון: "מתוך סיוע לאנשינו בעזה ובתגובה על הטבח שהישות הציונית העושקת מבצעת נגד אזרחים הפלסטינים – ילדים, נשים וזקנים, תקפו לוחמי הג'יהאד של ההתנגדות האסלאמית בעיראק מטרה חיונית של הישות הציונית בחופי ים המלח. ההתנגדות האסלאמית בעיראק מדגישה כי תמשיך להרוס את מעוזי האויב". ב-3 בנובמבר, פרסם הארגון קבלת אחריות על תקיפה באילת. ב-12 בנובמבר הודיע הארגון פעם נוספת כי פעיליו תקפו יעד באילת "באמצעי לחימה מתאימים".

איראן סוריה עיראק חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}