א' תמוז התשפ"ד
07.07.2024
"לעולם לא אשכח"

עדויות מהשבי: "חמאס ירו בחבריי כי הטנדר היה מלא"

אזרח תאילנדי ששוחרר מהשבי בעזה סיפר על התלאות. הוא אמר כי המחבלים העמיסו אותו ואת חבריו על טנדר, וברגע שהרכב היה מלא, הם ירו בראשם של שניים נוספים שלא להם מקום. 

חלק מהתאילנדים ששוחררו
חלק מהתאילנדים ששוחררו צילום: דוברות שמיר

מאני ג'יראג'אט, אזרח תאילנדי שחזר לתאילנד לאחר שהיה בשבי חמאס בעזה כשנחטף בשמחת תורה, סיפר לתאגיד השידור הגרמני DW כי הוא שמח להיות בבית, אבל עדיין כאוב מהזיכרונות ממה שראה בשבעת השבועות האחרונים כשהוחזק כבן ערובה וראה את חברים נרצחים.

"פיזית, אני בסדר", אמר מביתו בתאילנד "עדיין כואב לי הצוואר קצת".

הכאב נגרם ממכה שאחד המחבלים נתן לו עם הקת של רובה, אחד החוטפים שלו נגח בצווארו בזמן שהוא הושלך יחד עם פועלים חטופים אחרים לחלק האחורי של הטנדר.

"ברגע שהטנדר היה מלא, הם ירו בשניים מחבריי בראש", סיפר. "רק בגלל שלא נשאר מקום לעוד בני ערובה הם ירו בהם, לעולם לא אשכח את המראה".

הוא סיפר כי בני ערובה נאלצו לאכול חתיכה אחת של לחם ולשתות בקבוק מים אחד ביום. המנהרות המאובקות היו מוארות במעומעם "התפללתי הרבה וחשבתי על המשפחה שלי. זה נתן לי כוח באותם ימים אפלים", סיפר הצעיר בן ה-28.

כשהטנדר הצפוף חצה את הגבול לעזה, מאני היה בטוח שהוא בדרך למות. הוא וארבעה תאילנדים נוספים, כמו גם שני ישראלים, הובלו לתוך מנהרה. הם בילו את ימיהם הראשונים בשבי כשהם קשורים. רק לאחר שהתברר כי הם אזרחים תאילנדים הם הורשו ללכת במנהרות קצת בכל יום.

"לבני הערובה הישראלים היה יותר גרוע", אמר וסיפר כיצד השומרים היו צועקים עליהם בזמן שהחטופים התאילנדים קיבלו תרופות.

קבוצת בני הערובה הועברה שלוש פעמים בתוך רשת המנהרות. לאחר כמה שבועות הופיע שביב ראשון של תקווה. "השומרים אמרו שנשתחרר במהלך הפסקת האש". אחרי 50 יום, סוף סוף אפשרו לו לחזור הביתה.

בני הערובה התאילנדים קיבלו כעת סכום של 14,000 דולר כפיצוי מישראל. אבל מאני לא רוצה לחזור לישראל. הוא מתכנן להמשיך לעבוד כעובד זר, אבל הפעם, הוא יסע לדרום קוריאה.

בעקבות מאמצים דיפלומטיים אינטנסיביים, הצליחה הממשלה בבנגקוק להביא לשחרורם של 23 חטופים תאילנדים. באמצעות תיווך של מדינות כמו קטאר , ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות.

קבוצת מוסלמים תאילנדים מהמחוזות הדרומיים בעלי הרוב המוסלמי אף נסעה לטהראן כדי להיפגש עם נציגי חמאס. המאמצים שלהם השתלמו: אזרחים תאילנדים היו בין בני הערובה הזרים הראשונים ששוחררו במהלך הפסקת האש הקצרה שנמשכה שבעה ימים בסוף נובמבר.

 

 

 

תאילנד חמאס מלחמת חרבות ברזל שחרור חטופים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד