כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
בצל המלחמה

משרד הרווחה מציין את היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

משרד הרווחה והביטחון החברתי מציין את היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות על רקע מלחמת חרבות ברזל שהציבה אתגרים משמעותיים בפניי אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם. מרגי: "למשרד הרווחה יש אחריות מיוחדות כלפי אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות וכיום, כמעט חודשיים מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' אני יכול לומר בגאווה שהטיפול המסור באוכלוסיית האנשים עם מוגבלות בזמן המלחמה היא עדות לחוסנה של החברה הישראלית"

משרד הרווחה מציין את היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

משרד הרווחה והביטחון החברתי מציין את היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות שחל היום (ראשון) על רקע מלחמת חרבות ברזל והשפעתם של האירועים הקשים על קהילת האנשים עם מוגבלות.

כמעט 1,000 אנשים עם מוגבלות פונו על ידי המשרד למסגרות רווחה חלופיות ברחבי הארץ או לאתרי המפונים בהנגשה מתאימה. באזור העוטף ובערים הדרום מתגוררים אלפי אנשים עם מוגבלות הן בקהילה עם בני משפחתם והן במסגרות של משרד הרווחה והביטחון החברתי, וכך גם ביישובי צפון הארץ אשר סמוכים לגבול לבנון.

עם פרוץ המלחמה עבר מינהל מוגבלויות למתכונת חירום שמתורגלת היטב עם כל המסגרות בעוטף גם בימי שגרה. בתוך יממה אחת הצליח המשרד לפנות כמעט 300 בני אדם מעשרות מסגרות רווחה בעוטף, וכ-700 נוספים מהקהילה למסגרות קולטות באזורים אחרים בארץ פונו בימים שלאחר מכן ביחד עם בני משפחותיהם. 81 פעוטות פונו עם בני משפחותיהם למלונות. 27 מתוכם, שולבו במסגרות קיימות ברשות הקולטת בהתאם לבקשת הוריהם.

במקביל פעלו עובדי מינהל מוגבלויות ליצירת מענים לשגרת חירום עם עוגנים יציבים ככל האפשר, נושא קריטי לתפקודם התקין של רבים מקרב קהילת האנשים עם מוגבלות.

מוקדי תמיכה וחוסן - מינהל מוגבלויות הקים מערך מענה רגשי של עובדות סוציאליות אשר מומחיות בטראומה ובעלות ניסיון בעבודה עם אנשים עם מוגבלות שנועד לתת את הסיוע הדרוש לכל מי שחש מתח ועומס רגשי הן במסגרות בקהילה והן במלונות המפונים שברבים מהם נפתחו שירותי קהילה ייעודיים למפונים עם מוגבלות.

מאז תחילת המלחמה פנו למוקדי התמיכה של מרכזי הטיפול המופעלים על ידי משרד הרווחה כ-362 אנשים אשר קיבלו תמיכה רגשית עבורם או עבור בני משפחתם. כ-164 אנשים עם מוגבלות פנו למוקד הסיוע של המשרד 118 - עיקר הבקשות למוקד זה נגעו בסיוע לרכישת מזון, תרופות או בקשות לפינוי אל בתי מלון ונופשונים. לאור ריבוי פניות הקשורות לרכישת תרופות, פעל מערך הבריאות של משרד הרווחה להנגשה ישירה של שירותי משרד הבריאות עבור אנשים עם מוגבלות למקום שאליו פונו.

סביבה חדשה ומונגשת - מתחילת המלחמה עדכן המשרד את אוכלוסיית החרשים והעיוורים באופן יזום באמצעות הודעות טקסט עם מידע קונקרטי הנוגע לקבלת שירותים, רכישת עזרים ומוקדי התמיכה הזמינים, זאת במקביל לעריכת סרטוני הסברה ייעודיים למבוגרים, לילדים ולבני משפחותיהם על ההתמודדות הרצויה עם השלכות המלחמה ואתגריה עבור אוכלוסייה זו. 216 אנשים עם מוגבלות שמיעה רכשו
רכשו שעון או צמיד חכם אשר מתריע בעזרת רטט כאשר ישנה אזעקה בסבסוד המשרד.

במקביל רכש המשרד טלפונים עם חיווי קולי ועט מדבקות מיוחד לזיהוי מטרות עבור אנשים עם מוגבלות ראייה שפונו לבתי המלון על מנת שיוכלו לשהות במלון בבטחה ובנגישות הן בחדרם הפרטי והן בחללי המלון השונים. 50 אנשים עם עיוורון ומוגבלות בראייה פונו יחדיו למרכז אירוח ייעודי בבית חינוך עיוורים במימון המשרד.

פנאי, נופשונים והתאווררות - מאז תחילת המלחמה סייע המשרד למאות משפחות לצאת גם לנופשונים ייעודיים לאנשים עם מוגבלות במסגרות מיוחדות מחוץ לאזורי העימות בליווי בן משפחה. במקביל, בשיתוף עמותת אקי"ם נבנתה ל-164 מסגרות דיור ברחבי הארץ תכנית פנאי ייעודיות לתקופת המלחמה, שבה חלק מהשירותים שאותם רגילים אנשים עם מוגבלות לצרוך פעלו במתכונת חירום.
בשיתוף ובסיוע של קרן שלם הקים המשרד מערך של פעילויות פנאי ב- 60 מלונות. התשתית שהוקמה מאפשרת סדר יום גמיש המורכב מפעילויות חברתיות, פנאי, הפוגה, ספורט ויצירה. במקביל פעלו במינהל מוגבלויות לייצר חלופות פנאי הפגה ותעסוקה למסגרות התעסוקה הקהילתיות עבור אנשים עם מוגבלות שעברו לאתרי המפונים לפי טווח גילאים.

שבעה שבועות לאחר תחילת הלחימה כבר ניתן אישור לכמה עשרות אנשים עם מוגבלות לחזור לבתיהם יחד עם משפחותיהם ובהתאם להוראות פיקוד העורף, כאשר משרד הרווחה ערוך ומוכן להעניק להם את כל הכלים והשירותים על ממה לענות על צרכיהם ושבריאותם לא תפגע.

שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי אמר: "ביום המיוחד הזה שבו אנו מציינים את היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות, אני מבקש להזכיר את רות פרץ ונויה דן ז"ל, נערות עם צרכים מיוחדים שנרצחו ב-7 לאוקטובר באכזריות ע"י מחבלי חמאס בני עוולה. נויה ורות ז"ל היו שתי צעירות שאהבו את החיים והיו עטופות בדאגה ובאהבה על ידי משפחתן. רות נרצחה יחד עם אביה אריק ז"ל, נויה נרצחה יחד עם סבתה כרמלה ז"ל. הן נקטפו מאיתנו בדמי ימיהן ואנחנו לעולם לא נשכח אותן. למשרד הרווחה יש אחריות מיוחדות כלפי אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות וכיום, כמעט חודשיים מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' אני יכול לומר בגאווה שהטיפול המסור באוכלוסיית האנשים עם מוגבלות בזמן המלחמה היא עדות לחוסנה של החברה הישראלית".

מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי ינון אהרוני אמר: "השירותים לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות נמצאים בליבת העשייה של משרד הרווחה הן בשגרה והן בחירום. מרגע שפרצה המלחמה הצליח המשרד לפנות מאות דיירים במסגרות רווחה בעוטף למסגרות חלופיות בתוך 24 שעות בלבד, והמבצע הצליח בזכות המוכנות והיערכות של אגף החירום, מינהל מוגבלויות ומחוז הדרום של המשרד. נמשיך ללוות את קהילת האנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם לאורך המשבר הזה, עד אשר הם וכלו לחזור בבטחה לביתם".

מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד