כ"ד כסלו התשפ"ה
25.12.2024
אירוע גדול מאד

באם הישיבות לבעלי תשובה סיימו מסכת בבא מציעא

בהשתתפות הגאון רבי יהושע אייכנשטיין, ראשי הישיבה ורבניה, נערך מעמד מפואר לרגל סיום מסכת בבא מציעא על ידי הבחורים בישיבת 'אור שמח'."אם היו אומרים לי לפני שנה שאסיים בבא מציעא, לא הייתי מאמין"

באם הישיבות לבעלי תשובה סיימו מסכת בבא מציעא
הסיום בישיבת אור שמח צילום: באדיבות המצלם

מעמד סיום לבחורי ישיבת "אור שמח" בירושלים, אשר אחר עמל ושקידה זכו לסיים את מסכת בבא מציעא. הבחורים, שחלקם לא ידעו עד לפני שנה מה זה אביי ורבא, דנו בסוגיות החמורות ב"איזהו נשך". הם הקדישו לילות כימים, שבתות ויומי דפגרא, לרכוש עוד דף ועוד עמוד, גם בפרקים שלא נלמדו כחלק מסדרי הישיבה, עד אשר זכו בסייעתא דשמיא ביום חמישי האחרון לברך על המוגמר.

הגר\"י אייכנשטיין בישיבת אור שמח

אור שמח היא אם הישיבות לבעלי תשובה, והיה אפשר לחוש באוויר את ההתרגשות של הבחורים, שזנחו את הבלי העולם הזה ושקעו בעמלה של תורה. ניתן היה לראות את התגשמות חזונם של מייסדי הישיבה הגאון הרב נטע שילר, ולהבדל"ח הגאון רבי מנדל וינבך זצ"ל אשר השתיתו את הישיבה על יסוד אחד, ישיבה לגדל בני תורה. שהבחורים היוצאים משם -לא משנה איפה היו לפני, לא משנה מה הרקע שלהם - ידעו ללמוד רשב"א, להבין קצות לעומק.

את המעמד הנחה הגאון רבי אברהם קונאק ראש מתיבתא בישיבה, אשר פתח במעלת השלימות של סיום מסכתא. בדבריו עמד על ההבדל בין אחד שלמד 150 דף בבבא בתרא שאינו יכול לסיים, לאחד שלמד 13 דף הוריות שיכול לפטור עצמו מתענית בכור ערב פסח.

לאחר מכן קיבלו הבחורים את פני ראש הישיבה הגאון רבי נטע שילר, ועמו בנו ממשיך דרכו הגאון רבי נחשון שילר, בשירת ימים על ימי מלך תוסיף. הגאון רבי נטע שילר א שר הגיע במסירות נפש על אף חולשתו לרומם את הבחורים, נשא דברי ברכה קצרים, ועמד בדבריו על ההבדל בין אומות העולם שיכולים אך לקרוא את התורה שבכתב, לבין כלל ישראל שמשוייכים תורה שבע"פ, אשר מקבלים דור אחר דור תלמיד מרבו את התורה.

הגאון הרב מאיר דובקין מרבני הישיבה שהשקיע כל כולו בכדי להמריץ ולעודד את הבחורים לסייים, דיבר על כך שהסיום אינו משקף רק את הלימוד שנעשה, אלא את הגדילה של הבחורים את כח הרצון שלהם ללמוד ולהעמיק בסוגיות קשות שלא נלמדו כחלק מסדרי הישיבה, כדוגמת "איזהו נשך" ו"הזהב".

הנוכחים הקשיבו בקשב רב לדבריו של הגאון רבי יהושע אייכנשטיין ראש ישיבת יד אהרן אשר תיאר את המעמד הגדול שנמצאים בו: "זהו אירוע גדול מאד שאנו נמצאים בו, שזוכים לסיים. ננסה להבין קצת לעומק. לכל יהודי יש נקודה יהודית שיכולה לרדת עד התהום ומנגד יכולה לעלות מעלה מעלה, אין דבר שיכול להעלות את אותה הנקודה כמו התורה".

"רמח"ל בהקדמה לדרך עץ חיים מבאר שהכח הגדול של היצר הרע הוא במקום שהדבר מסופק, שאין בהירות ואין ברירות, אז האדם אומר לעצמו שזה לא כזה נורא, ועובר עבירה. אולם כשהדבר ברור אזי נחלש מאד כוחו של היצר הרע. וזהו על ידי התורה. שהתורה היא אור, והיא מאירה את הכל שנהיה ברור, וממילא פחת יצרו של האדם לחטא".  

עוד הוסיף הגר"י אייכנשטיין וביאר יסוד גדול בחילוק בין תיקון היצר לכבישת היצר: "בדרך שבעולם כאשר אומה אחת כובשת את חברתה, במוקדם ובמאוחר יש מהפכה, והאומה הנכבשת כובשת בחזרה את שטחה. כך גם במלחמת היצר. אם כובשים את היצר שוב ושוב, בסופו של דבר היצר יתגבר ויכבוש בחזרה, אולם אם לומדים תורה אזי מתקנים את היצר".

לאחר מכן כאשר הגאון הרב אורי גודווין ר"מ בישיבה קרה למסיימים לעלות ולסיים, נעמד אחד מהם בספונטניות ותיאר איך "לא האמנתי שיקרה אי פעם מאורע כזה שאני יעמוד ויסיים מסכת בבא מציעא. אם היו מספרים לי את זה לפני שנה, הייתי חושב שאתם הוזים." הבחור גם הודה לכל רבני הישיבה שמוסרים נפשם למען הבחורים. 

המעמד נמשך שעות רבות כאשר הבחורים שרו במשך שעות שירי הלל והודאה להקב"ה על שזכו לללמוד ולסיים.   

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}